Românul e obişnuit să sărbătorească orice eveniment cu … şampanie. Este denumirea generică dată oricărui tip de spumant, probabil puţini ştiu că, de fapt, şampania adevărată este o băutură care provine dintr-o regiune a Franţei, Champagne, care a şi dat numele vinurilor produse aici. Nu sunt nici cu piersicuţă nici cu lămâie sau alt fel de arome care mai de care mai dulci, ci sunt vinuri speciale, realizate că măiestrie de oenologii din această regiune.
Ronan Lieguard, consultant în domeniul vinului, a oferit unui grup select de timişoreni posibilitatea să descopere ce înseamnă într-adevăr o şampanie adevărată. La Timişoara a fost organizat un eveniment special, un Master Class, o prezentare a şapte băuturi de tip şampanie. Producătorii din această zonă doresc să intre pe piaţa locală românească.
„Munca aceluia care realizează asamblajul unui asemenea spumant se aseamănă cu cea a unui creator de parfumuri”, a declarat Lieguard.
Într-adevăr, gustul acestui tip de vin este diferit de cele clasice. Solul pe care sunt cultivaţi strugurii utilizaţi la producţie este unul special, în care se găseşte cretă, mai spune Lieguard, şi care influenţează gustul şi calitatea mustului folosit la realizarea şampaniei.
Iniţial, zona era una închisă turiştilor, nu se putea ajunge în regiunea Champagne, astfel producătorii de vin doreau să-şi păstreze secretele. Astăzi sunt 200 de organizaţii care organizează vizite în Champagne, 500.000 de turişti trec anual pe aici pentru a descoperi patria şampaniei, am mai aflat de la Ronan Lieguard.
Regiunea Champagne are 34.280 de hectare cultivate cu viță de vie, adică doar 4% din suprafaţa totală cultivată în Franţa şi 0,4% din suprafaţa cultivată cu viță de vie la nivel mondial. În ultimii zece ani s-au vândut 314 milioane de sticle de vin spumant, cu vânzări de patru miliarde de euro. Sunt 16.000 de cultivatori de vie, iar 90 de procente din suprafaţa cultivată este reprezentată de parcele de până în două hectare. Cea mai mare parte a vinurilor sunt produse cu Pinot Noir, 38%, urmate de Meunier, cu 32%, şi Chardonnay, cu 28%.
Cât de mult va avea succes această băutură pe piaţa românească rămâne de văzut. Prin preţul practicat nu este accesibilă oricui, vorbim de un preţ mediu de 60 de euro, primul pas a fost făcut, acum vom vedea dacă acest produs îşi va face loc în viaţa românilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!