Blocajul de pe str. Mareșal Constantin Prezan, fostă Lidia, a fost descoperit la mijlocul lunii septembrie, după două luni de șantier. Reprezentanții primăriei spuneau atunci că „s-a constatat că rețelele de utilități sunt la alte cote decât cele prevăzute în proiect”.
Cum voia să dea primăria 1 milion de euro la Colterm
O lună mai târziu, în octombrie, reprezentanții primăriei au anunțat că magistrala Colterm este foarte degradată și trebuie înlocuită, dar nu a fost inclusă în proiect. Soluția era să atribuie lucrarea către societatea de termoficare.
„Domnul Culiță tocmai a primit, inexplicabil, din punctul lui de vedere, un aviz negativ de la Juridic. Era vorba despre efectuarea unor lucrări de către Colterm pe șantierul Prezan. Noi am fi vrut să asigurăm toate condițiile pentru a se încheia lucrările pe acel tronson atacat până la venirea iernii. Dacă Colterm nu poate intra, în absența unei hotărâri de consiliu local, atunci e cam clar că va veni iarna și acolo va fi șantier și va fi greu de suportat chinul de atâția oameni. Om vedea, săptămâna viitoare, poate se clarifică și acest proiect”, le explica fostul primar Nicolae Robu colegilor din consiliul local, la mijlocul lunii octombrie a anului trecut.
Pentru ca societatea de termoficare să poată înlocui conducta, consilierii locali trebuiau să emită o hotărâre pentru atribuirea directă a lucrării de „«Retehnologizare a rețelei primare 2XDn 1000 mm – Bulevardul Mareșal Constantin Prezan», în conformitate cu obligațiile asumate prin prezentul contract și reglementările legale în vigoare”.
Reprezentanții primăriei explicau atunci că au și acceptul de la Agenția Națională pentru Achiziții Publice pentru atribuirea directă, dar juriștii de pe C.D. Loga nu voiau să dea avizul de legalitate. S-a cerut și explicație scrisă, pentru că oficialii PMT o țineau sus și tare că modernizarea fostei străzi Lidia nu putea fi făcută peste conducta degradată a Colterm.
„Avem cadru legal de la ANAP să dăm la Colterm să-și înlocuiască conducta prin atribuire directă. Conducta nu a fost prevăzută în proiect, Colterm ne-a spus nu e nevoie să fie înlocuită. S-a descoperit că este praf și e nevoie de înlocuirea ei. Am vrut să atribuim către Colterm, să le dăm bani să înlocuiască, noi avem obligația să facem investiția”, ne-au explicat tot în octombrie 2020 reprezentanții primăriei.
Nicio avarie în ultimii 10 ani
Devizul lucrării spunea că este nevoie de 4,7 milioane de lei cu tot cu TVA pentru înlocuirea conductei. Adică 1 milion de euro. Numai că până la urmă se pare că nu mai este nevoie de schimbarea magistralei Colterm.
Viceprimarul Ruben Lațcău spune că s-a descoperit că în zonă nu au fost avarii și conducta nu este chiar așa de praf cum s-a spus.
„În proiectul care s-a făcut pentru refacerea străzii Prezan nu au fost incluse conductele de termoficare. Problema era în zona Parcului Lidia, unde se prognozează o parcare și unde căminul pentru conducte este foarte aproape de sol. A fost nevoie de niște modificări pe proiect. Vechea administrație căuta, înainte să piardă alegerile, soluții prin care să introducă acest proiect fie în cel al Strabag, fie în proiectul de eficientizare etapa a doua, fie să facă un contract direct cu Colterm. Am preluat această problemă, am căutat soluții și la un moment dat ne-am pus întrebarea dacă chiar este nevoie de această schimbare. Am căutat să vedem exact câte avarii au fost pe zona respectivă în ultimii zece ani și nu a fost niciuna, conform spuselor Colterm”, a explicat Lațcău pentru TION.
Potrivit acestuia, angajații Colterm au verificat starea conductelor și „și-au asumat că în următorii doi-trei ani, cu un grad înalt de probabilitate, nu va exista nicio avarie”.
„Ca atare, deși ar fi fost ideal să schimbăm conducta în acest moment, am decis să deblocăm acest proiect și să mergem înainte, să refacem căminele și să finalizăm șoseaua. Conducta rămâne cea veche, dacă se găsesc probleme punctuale vor fi reparate”, a completat viceprimarul.
Fără fir de curent, dar cu extindere rețea troleibuz
Muncitorii se vor întoarce pe șantier în 15 februarie, estimează Lațcău. Cel puțin acestea sunt promisiunile constructorului. Până una alta s-a lucrat și la remedierea proiectului, după ce s-a descoperit că a fost omisă și problema curentului electric, în condițiile în care se vorbea că odată cu modernizarea va fi extinsă și rețeaua de troleibuz.
„În 15 februarie am promisiunea constructorului că se reia șantierul, momentan sunt sistate lucrările. Nu pot să spun o dată de finalizare. În proiectul inițial nu a fost inclus fir de curent pentru iluminatul public, am mai remediat câteva aspecte”, a mai explicat Ruben Lațcău.
Pietonii, puși în pericol pe șantier
Reprezentanții primăriei au cerut constructorului să semnalizeze mai bine lucrările. Un cititor TION care a ieșit noaptea din casă a picat efectiv într-o groapă de pe trotuar.
„Am hotărât să ies din casă pentru a cumpăra mâncare pentru pisica mea, însă la nici măcar 30 de metri de mers, pe trotuarul abia pus am avut «norocul» să cad într-o groapă pusă fix în mijlocul trotuarului, acoperită cu un palet vechi, ud și plin de noroi, fără vreun semn de atenționare. Am intrat cu întreg piciorul stâng, care a fost zgâriat atât de acel palet, cât și de un fier și marginea gropii. (….) Putea să fie oricine în locul meu: un copil care ar fi încăput în groapă, o persoană în vârstă…”, ne-a scris un cititor revoltat.
Viceprimarul Ruben Lațcău spune că a discutat deja cu constructorul și despre securizarea șantierului și a amenințat cu sancțiuni.
„Am avut o discuție cu cei de la Strabag, le-am spus să se asigure că nu mai intră nimeni în șantier, este responsabilitatea lor. În caietul de sarcini scrie că este permis doar accesul riveranilor, este o stradă care are acces doar de pe Prezan, dar nu este normal ca cei care locuiesc acolo să parcheze în șantier. Înțeleg că este un deranj continuu și mizerie, este urât să aibă acolo noroi și șantier, dar nu este posibil să parcheze pe șantier. Le-am cerut celor de la Strabag, cu amenințarea sancțiunilor, să își securizeze șantierul, pentru că de acolo ieșeau mașini care murdăreau toată Calea Martirilor. Mi-au dat asigurări că vor securiza șantierul și nu permite accesul pe șantier doar celor care nu au acces la locuință decât prin șantier sau pentru salvare și ambulanțe”, a mai explicat edilul pentru TION.
Șantierul pentru „modernizarea și extinderea la patru benzi” a străzii Mareșal Constantin Prezan a început în prima jumătate a lunii iulie 2020. Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic au fost întocmite de societatea Proexco din Oradea.
Fosta str. Lidia va fi lărgită la patru benzi de la Calea Martirilor până la str. Venus, iar de acolo până la intersecția AEM va avea două benzi. Proiectul cuprinde și două sensuri giratorii noi, reamenajarea intersecției cu Bd. Sudului, a intersecției cu Calea Urseni și str. Venus, dar și amenajarea trotuarelor, a pistelor de biciclete, a locurilor de parcare și a spațiilor verzi. Va fi extinsă și rețeaua de troleibuz și se va lucra și la rețelele edilitare.
Lucrările sunt efectuate de societatea Strabag, care lucrează cu subcontractanții Tubular Tehno Sistem și Cons Electrificarea Instal. Costă 41,7 milioane de lei cu TVA, echivalentul a 8,6 milioane de euro. Investiția se face cu bani din bugetul local, iar durata contractului este de 16 luni.
Articole pe aceeași temă:
Blocaj pe șantierul Mareșal Prezan. S-au găsit diferențe între proiect și realitatea din teren
Trimite articolul
XMaxima incompetenta..deci mai tine 2 3 ani si totusi nu o schimba..Eu pe hipsterii i as pune oeste doi ani sa plateasca ei dpargerea zonei..
Multumim Robu and Co. pentru faptul ca a-ti tinut zona intr-o stare deplorabila atata timp fara sa se faca ceva !
Stiu o sa fie unii care o sa zica ca era mai bine sa fie schimba, dar cine vrea sa mai stea 2-3 ani pana modernizeaza tevile.
Cat despre incompetenta Robu and Co. e clar daca au uitat si de inluminat sau firele pentru troleibuze….
Cuma a scapat primaria de o dedicatie de 1 mil E din banii nostrii pe orice a pus Robu mana a stiut sa faca intr-un singur fel scump si prost ca doar pe urma platesc fraierii.
De fapt, s-a uitat vreun specialist la conducta aia sau numa’ asa au tras concluzia ca daca nu s-a spart pana acum atunci ii buna? Vai de capul nostru ce analiza Made in Germany au facut. Ca sa fac o paralela cu schimbarea distributiei la o masina. Daca nu s-a rupt in ultimii zece ani inseamna ca mai putem merge cu masina fara sa schimbam distributia si vedem dupa, cand se rupe. Asta da rezolvare. Parca spuneau ca ei vor face calitate pe santiere nu ca Robu. Pai Robu daca spunea asa tampenie, il rastignea presa si oamenii. Bravo timisoreni! Tineti-o tot asa, laudati-i pe incompetenti si o sa fie bine.
-
Domnul Calin, starea unei conducte de apa se stabileste intradevar la numarul de avarii avute pe ea. Daca is avari la o conducta aia inseamna ca deja este intr-o stare deplorabila si necesita schimbata. Sanatate multa
-
Se face o expertiza tehnica in urma careia se stabileste in ce stare e conducta aia ingropata la 2 m sub pamant….ea are o durata de viata maxima data de producator,asta de curiozotate cam cati ani are?
Tu daca iti renovezi casa nu-ti schimbi si tevile puse acu 30 de ani chiar daca nu sunt sparte dar exista o mare posibilitate sa se intample in viitorul apropiat?ce preferi sa le schoimbi sau sa-ti spargi casa peste 2 ani?-
Minim 50 de ani
-
-
-
Total de acord.
o porcarie, pai daca sti ca mai tine 2 ani o schimbi, nu faci un bulevard si dupa 2 ani il spargi tot ca sa mai stai 1 an ca sa inlocuiesti teava. Eu.chiar cred ca in Germania nu se face asa…
Parca vad ca dupa 2-3 ani incep sa apara probleme la conducta si trebuie spart asfaltul… Astfel se asfalteaza pe Lidia a 3-a oara in cativa ani. Tot nu se invata minte sa mute conductele sub trotuar, nu sub carosabil pentru acces mai usor si costuri reduse.
Incompetenta si prostie din partea razboinicului Robu si a echipei de analfabeti din Directia Tehnica a lui Culita care au “uitat” sa prevada refacearea iluminatului public si a retelei de contact pentru troleibuz. Acum Latcau un alt politician semidoct renunta la inlocuirea conductelor pe motiv ca “specialistii” din Colterm au apreciat aruncand cu privirea ca …timp de doi ani nu se vor sparge conductele. Cand se va intampla, in mod sigur iarna, cateva mii de oameni vor ramane in frig iar timisoreniii din taxe si impozite vom plati decopertarea, inlocuirea conductelor si refacerea strazii totul la pret dublu! Timisoara ajunsa la mana activistilor de partid culesi de pe centura politicii
esti nebun…. spargi tot ajungi la teava… si nu schimbi ca nu au fost avarii de 10 ani… probabil teaava are 30…. bah suntem asa de prosti?!
Lucrarea de pe prezan e un dezastru. Santierul nu e organizat deloc ,nu e niciun indicator sau o delimitate , poti trece dintro parte in alta prin mijlocul santierului , nu ai un trotuar , mergi prin noroi , printre utilaje ,parca suntem in varf de munte unde n a ajuns civilizatia
….
Apoi doamne fereste cum se lucreaza , am vazut de pe geam de 2 ori cel putin cum cel cu excavatorul a spart teava de apa 🤣🤣🤣 praf si tragedie pentru ca acolo sunt banii timisorenilor
Pe bune??? Cum adica daca 10 ani nu au fost avarii, nu vor mai fi? Cum adica 2-3 ani?
Bine ati votat mah, bravos! Spalati-va pe cap cu usrei vostri!
In domeniul constructiilor lucrurile nu se fac sa fie functionale 2-3-5 ani, ca un prajitor de paine. Se fac cu durate de viata de 30-50 de ani. Conducta aia e de pe vremea lui ceausescu, nu o fi gata durata ei de viata, dar se apropie. Deci nu e nimic rau in reinoire! Poate nu e urgenta 0 a orasului, dar daca tot e sapat bulevardul, e o idiotenie sa nu o schimbi!
As vrea sa isi cumpere si rubensito asta o casa, care dupa 2-3 ani sa crape un zid la mijloc si sa vedem daca pe banii lui vorbeste la fel de flexat, daca e linistit ca trebuie sa dea tencuiala jos si sa consolideze zidul! Ca pe banii nostri vad ca vorbeste usor sa mai spargi bulevardul dupa 2-3 ani!
-
Foarte simplu, pentru ca nu sunt bani si pana se va schimba teava noua va trece inca 10 ani (perioada in care se termina si garantia la noua lucrare daca s-ar face). Plus ca nu vezi ca tot specialisti de la Colterm spun acum ca e ok….