În urmă cu 152 de ani, în 8 iulie, Timișoara devenea primul oraș de pe actualul teritoriu al României care introducea tramvaiul tras de cai. Nici în acest an nu sunt parade ale vechilor tramvaie ale orașului, confetti ori fanfară.
Oraș obișnuit cu premiere naționale și europene, Timișoara inaugura și prima linie de troleibuz din România, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Tot o premieră pentru România a fost și inaugurarea transportului public și de mărfuri pe Canalul Bega, în același an 1869. Întrerupt la sfârșitul anilor 1960, transportul de călători pe Bega a fost reluat în 2018, Timișoara fiind singurul oraș din România cu transport public pe apă. Timișoara este și primul oraș din România în care au fost introduse bicicletele, ca alternativă la transportul public local, dar și trotinetele electrice.
Timișoara încă are tramvaie vechi, ieșite din garanție, iar autoritățile locale promit că le vor înlocui. La sfârșitul lunii iunie, în oraș a ajuns primul tramvai nou, construit în Turcia, special pentru Timișoara.
Ar trebui să ajungă încă 20 de tramvaie noi, produse în Turcia, dar contractul cu Bozankaya permite achiziționarea mult mai multor mijloace de transport pe șine. Se vor cumpăra garnituri noi suplimentare, dar numai cu fonduri externe. Primăria vrea să cumpere și 65 de troleibuze și așteaptă și autobuzele electrice cumpărate de Ministerul Dezvoltării, pentru care licitația a trecut în sfârșit de evaluarea tehnică.
editor Amalia Kui
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
XDar de unde bani pentru o asemenea aniversare.Bine ca sant 50000 euro pentru o aiureala de inchis strazi pentru circulatie.Ca si asa se circula in Timisoara mai rau ca in India.TRAIASCA INTELEAPTA CONDUCERE A PRIMARIEI
152 de ani mai tarziu, tramvaiele put a urina si a cine stie ce altceva. frumos, ce sa zic.
-
Nu mai folosesc tramvaiele de ani buni pur si simplu Timisoara nu mai are bani sa intretina tramvaie, troleibuze, vaporetto si alte bazdaganii, niste autobuze germane diesel nepoluante si in rest mers pe jos, bicicleta, masina, taxiul, trebuie renuntat cat mai repede la tramvaie si troleibuze pur si simplu sunt prea costisitoare- in Los Angeles nu se mai folosesc de mult, nu mai avem bani de ele, autobuzele ofera o flexibilitate mult mai mare- pot fi folosite pentru transportul elevilor, pentru transportul din oras in satele din jur, in caz de dezastru pot fi folosite pentru evacuarea oamenilor-o gramada de posibilitati la 10% din pretul tramvaielor troleibuzelor autobuzelor electrice
-
vezi numa ce omiti tu ii ca tramvaiul cara sute de pasageri fata de cateva zeci cu autobuzul, tramvaiul nu polueaza, fata de autobuz, aici ii avantaj si pentru firobuz, tramvaiul are si el minusuri cum ar fi costuri uriase, doar ca acele costuri vin cu o viata a tramvaiului de 20-30 de ani fata de autobuz care in maxim 10 ani ii aproape mort+costuri de intretinere mult mai mari, asa ca tramvaiele au scopul lor, acuma ca s-au desfintat linii care ar fi super benefice cum ar fi linia 3 ce ar putea sa duca mii de muncitori la munca zilnic(parc industrial Freidorf)
-
Primaria a cumparat tramvaie turcesti la 2500000euro bucata, la pretul asta cumperi 20-30 de autobuze diesel germane, de calitate, nepoluante, daca ai grija de ele si le intretii, nu mai bagi bani in sine, in cabluri electrice, i-am vazut pe oamenii de la intretinere ce scule si utilaje folosesc-rable vechi de 50 de ani-nu s-au mai bagat bani in scule si utilaje de intretinere de o gramada de ani. Chiar daca schimbi autobuzele la 10-15 ani , tot iesi mai ieftin. Pentru Freidorf, autbuze din jumate in jumate de ora si ai rezolvat problema, repet, poti sa faci mult mai mult cu autobuzele decat cu tramvaiele la 10% din pretul tramvaielor, pur si simplu sunt prea costisitoare, nu mai avem nici oamenii care sa le intretina
-
-
Nu mai este Robu, renuntati va rog la culoarea aia oribila cu care sunt vopsite mijloacele de transport in comun. Trebuie sa fie vesele, vizibile, in culori deschise ca sa respinga caldura, culori pe care fabricile le fac si se gasesc usor pentru reparatii, era foarte bine cand erau galbene.
-
Au fost vopsite in alb violet cand a fost scandalul ala in Bucuresti/Bucale cu Flacara violeta- s-a incercat branduirea orasului Timisoara ca un loc al celor bizari, ciudati, sariti de pe fix, in contextul asta au aparut autobuzele si tramvaiele vopsite in violet- si eu prefer galbenul dar acum avem probleme mult mai grave decat culoarea autobuzelor- imigranti, oameni ai strazii, seceta care parjoleste tot, betonizarea asfaltarea spatiilor verzi, se usuca copacii in oras din cauza caldurii, copiii invata in containere, in spitale e mizeri, lipseste aparatura, daca izbucneste o epidemie cu adevarat mortala vom fi total nepregatiti-iara vom merge cu mana intinsa pe la cei care si-au facut temele la acest capitol-tari gen Germania, Olanda, Suedia….
-
Am o placere sa-l desfiintez pe incompetentul Robu, dar aici are doar o vina partiala, Ciuhandu a inceput prin a comanda autobuze alb-violet. Robu a continuat cu Armoniile.
-
asta ii ceea mai mare problema culoare, de aia nu te poti urca in tramvai sau ca pute rau, chiar mai rau put armoniile dupa ce s-au asezat toti boschetarii pe scaunele alea incalzite la fundulet
-
🙂 Le mai folosesc cativa pensionari care au timp in rest cersetori si aurolaci prin ele, tinerii folosesc masina, bicicleta, trotineta, an de an clientii pentru RATT sunt din ce in ce mai putini
-
-
Stadiul societății STPT… e cam la același nivel al acelor ani, din nefericire ! Mijloace de transport fără climă în aceste zile toride, stații de refugiu LIPSĂ, iar comportamentul unora dintre angajați tot la același nivel ca acum 152 de ani.
-
Folosesc bicicleta, o recomand tuturor, Timisoara nu mai are bani de tramvaie, troleibuze, ne permitem cateva autobuze de calitate si cam atat-in rest pe jos, pe bicicleta, cu masina, cu taxiul, cu avionul pe distante lungi
Sunt oameni care se deplaseaza cu tramvaiele, in lips de altceva; cand ai de ajuns la ora fixa intr-un loc, exclus pe jos la distante mari, exclus transpiratii de la biciclit… Desigur nici puturos din tramvai sau troleu nu este deloc ok. In loc de festivitati tip “Nicu si cu Lenutza se plimba cu telegutza”, rezolvati sa fie curat in tramvaiele deja existente, si sa mearga pe trasee optime, cu sosiri in statie la ore fixe, pe care sa poata conta pasagerii! Cat de greu poate sa fi devenit o aspirare cu un aspirator care si spala un astfel de tramvai, efectuata la depou?! Masini dinacelea de curatat-spalat pe jos nu vedem doar prin centrele comerciale, se gasesc si de vanzare in magazine de specialitate – iei decizia, aloci banii (neumflati aiurea), trimit o masina de servici cu pickup, iei magaoaia desemnezi omul si locul, alimentarea cu curent, si te apuci de treaba! Mai o persoana sa curete cu dezinfectant pereti, geamuri si manere, treptat socotesti cate tramvaie, la ce interval ajung la o curatare, cati oameni aloci ca sa rezolvi treaba, zilnic – ori inainte de plecarea pe traseu, ori la retragerea in depou. Stersul manual pereti – manere cred ca l-ar face si conductorii, daca le dai cu precizie un bonus pt curatenia vehicolului condus, materiale ok de curatat, si combini verificari cu incurajari, sa te asiguri ca nu arunci cu acel bonus de pomana, vehicolele ramanand tot murdare.
*ce am zis e o varianta la nivelul real al transportului in comun – vai de el! ca sunt si alte tipuri de organizare mai profi a curateniei, desigur… care de altfel cred ca apar in hartoage si sunt decontate bine mersi de iti fluiera urechile daca vezi… activitati fictive, cum ar veni…
-
Nu am rabdare sa stau in statie sa astept tramvaiul, mi se pare ca pierd timpul, cu bicicleta ajungi oriunde in orasul asta in 30-45 minute, e adevarat ca atunci cand am mers la un interviu pentru angajare am luat taxiul, nu bicicleta, dar nici transportul public
-
dar cat asteptati in statie? is acuma aplicatii, unde vezi care cum in cat timp vine, tu stii cam cat faci pana in statie si ii totul perfect, daca ai si noroc de un tramvai/autobuz curat aia e
-