La finalul lunii precedente Kiril Kravcenko, şeful Naftna Industrija Srbije – NIS acorda un interviu revistei Figyelo din Ungaria. Rusul pus la conducerea companiei sârbe deţinute de Gazprom Neft, subsidiara gigantului rus Gasprom, vorbeşte despre colaborarea cu compania petrolieră maghiară, MOL, dar şi cu OMV, proprietarul Petrom. Interesul pentru cei de la MOL este evident, oficialul vorbeşte despre relaţii între cele două grupuri, despre faptul că în Serbia ungurii îşi alimentează benzinăriile cu produsele NIS, situaţia fiind inversă în România.
“În România, de exemplu, planificăm un plan comun cu MOL în sectorul de upstream. Dar avem relaţii excelente şi în sectorul downstream. În Serbia aprovizionăm reţeaua lor de benzinării cu marfă. În alte părţi, în România şi Bosnia şi Herţegovina noi cumpărăm de la ei. Deci, în primul rând îi considerăm parteneri, dar, în al doilea rând, având în vedere reţeaua lor de benzinării suntem competitori”, spune Kravcenko.
În ce măsură afectează aceasta zona de vest a României? Mai precis, Timişul. Cei de la NIS au în proprietate drepturile de exploatare pentru mai multe câmpuri petrolifere în zona Periam şi Biled. Conform celor declarate de Kirilenko exploatarea ar urma să se facă împreună cu MOL. La fel, în oglindă, în Ungaria, în zona Szeged, sârbo-ruşii deţin un perimetru de exploatare petroliferă. Despre acesta nu se spune direct că se va lucra împreună cu MOL. “Avem în dezvoltare două proiecte, în ambele facem prospecţiuni după petrol şi gaze în regiunea Szeged, aproape de graniţa Serbia – Ungaria. În primul proiect societatea canadiană Falkon ne este partener, în cel de-al doilea partener este compania RAG, înregistrată în Ungaria. În ambele proiecte deţinem 50%. Efectuăm teste, deocamdată nu avem nici un fel de rezultate. Deci nu întrebaţi despre cantităţile pe care le aşteptăm de la aceşte foraje, nu ştim încă”, a mai declarat Kirilenko.
Iniţial, pare destul de greu de înţeles de unde acest interes pentru perimetre de exploatare din zona de vest a României sau din zna Szeged. Probabli că ruşii ştiu ei ce ştiu… fapt confirmat şi de Kirilenko: “Noi vedem oportunităţi din două motive. În primul rând, avem cunoştinţe despre regiunea bazinului carpatic. În al doilea rând o bună parte din strategia noastră este să cîutăm sinergii între cercetare şi exploatare, pe de o parte, respectiv rafinare şi vânzare pe de altă parte. Dacă găsim petrol, acesta va fi trimis automat la rafinăria noastră de la Pancevo, proaspăt renovată. Dacă vom găsi gaze naturale vom putea folosi combustibilul pentru producţia de energie electrică”, a mai declarat Kirilenko.
Dacă ne gândim că Pancevo este la o oră de mers cu maşina de perimetrele de exploatare, dar şi de imensele pieţe de vânzare din Vestul României sau din Ungaria totul devine clar şi partea de “downstream” e explicabilă. Gândiţi-vă ce ar însemnat un petrol cu un cost de transport de până la cinci ori mai mic rafinat la Pancevo? Care ar fi câştigul obţinut de NIS – Gazprom Neft?
Capacitatea de rafinare a unităţii NIS de la Pancevo va ajunge în curând la peste 5 milioane de tone iar tot acest combustibil trebuie vândut undeva, Serbia nu are nici pe departe nevoie de atâta benzină! Mişcarea a fost deja estimată de Gazprom, sârbii au anunţat că vor să ajungă la 120 de benzinării în România. Primele mişcări au fost deja făcute, la Sibiu benzinărie a fost ridicată de la zero, dar, mai interesant pentru noi, în Arad au fost achiziţionate două benzinării independente. În plus, chiar la ieşirea de pe autostrada Arad – Timişoara, pe drumul de acces spre Arad se ridică o nouă benzinărie. Iar pe anunţul care prezintă datele construcţiei pare să scrie… NIS.
Citiți principiile noastre de moderare aici!