Situaţia este deja gravă. După numeroase avertismente, Comisia Europeană ar putea declanşa împotriva României aşa-numita procedură de infringement, pentru nerespectarea obligaţiilor asumate de ţara noastră prin Tratatul de aderare. Procedura de infringement, care înseamnă amenzi de sute de mii de euro, ar putea fi declanşată din cauza nerespectării limitelor poluării. Doar în Timişoara s-au înregistrat, în primele zece luni ale lui 2010, dublul depăşirilor permise ale particulelor mai mici de zece microni (de fapt a prafului) la fiecare staţie de monitorizare.
Autorităţile locale par depăşite de situaţie şi încearcă să găsească mai multe explicaţii pentru calitatea proastă a aerului din Timişoara, decât soluţii pentru remedierea situaţiei. Luni dimineaţa, la Prefectura Timiş a fost organizată o întâlnire la care au participat subprefectul Zoltan Marossy, directorul Agenţiei Regionale de Protecţie a Mediului Timişoara, directorul Direcţiei de Mediu din cadrul Primăriei Timişoara, Vasile Ciupa, şi alţii.
Gabriela Lambrino a afirmat că, deşi situaţia s-a îmbunătăţit faţă de anul trecut, totuşi, la staţia de monitorizare din Calea Şagului au fost înregistrare, anul acesta, 50 de depăşiri ale limitelor admise privind cantitatea de praf în aer, iar pe Calea Aradului au fost înregistrate 37 de depăşiri în aceeaşi perioadă, limita admisă fiind de 35 de depşiri pe an.
În timp ce Gabriela Lambrino afirma că situaţia în ultimele două luni s-a înrăutăţit faţă de luna septembrie, directorul Direcţiei de Mediu din cadrul Primăriei Timişoara, Vasile Ciupa, afirma exact contrariul, din cifrele sale reieşind o scădere a numărului acestor depăşiri cu 65 la sută în ultimele două luni, faţă de perioada ianuarie-august.
Ciupa are şi o explicaţie pentru datele contradictorii: „staţiile de monitorizare oferă date incomplete. Cu ajutorul Agenţiei de Mediu aş dori să aducem, în decembrie, o staţie de monitorizare mobilă de la Oradea, să vedem diferenţele. Să vedem dacă nu există probleme cu staţiile, nu la înregistrare, ci la transmitere. Culmea, aceste date explodează sâmbăta şi duminica când traficul e mai calm”.
Mai mult, directorul Direcţiei de Mediu susţine că staţiile sunt amplasate în Timişoara prea aproape de carosabil, în timp ce la Cluj şi Oradea ele se află la zeci de metri de trafic. O altă explicaţie oferită de Vasile Ciupa pentru numeroasele depăşiri ale limitelor de poluare este faptul că, din cauza dispariţiei unor zone împădurite, în Timişoara ajunge mai mult praf de la… sârbi. „Vântul din Iugoslavia aduce în Timişoara praf. Au dispărut perdelele verzi”, a afirmat Ciupa.
În opinia lui, odată cu construcţia centurii ocolitoare sud a oraşului şi finalizarea lucrărilor la autostrada Timişoara-Arad, aceste probleme vor dispărea de la sine. Ciupa a mai anunţat, în premieră, şi introducerea de către Primăria Timişoara a unor stimulente pentru ca timişorenii să folosească mai mult mijloacele de transport în comun, printre acestea fiind şi eliminarea biletelor pe anumite trasee. „Însă asta depinde şi de decizia Consiliul Local”, a conchis Ciupa.
B.A.M.
Citiți principiile noastre de moderare aici!