Doi artişti români, sculptorul Ovidiu Vuia şi pictorul Gabriel Bodnariu, urmau să realizeze o expoziţie comună, intitulată „Treceri/Passages”, în sediul Parlamentului European din Strasbourg. Demersul artistic a fost sprijinit, de la bun început, de alţi doi români: Delia Sabău, fostă actriţă a Teatrului Naţional Timişoara, actualmente angajată la Primăria din Strasbourg, şi europarlamentarul Cristian Buşoi, care a asigurat chiar “linia de finanţare” pentru proiect.
Sculptorul şi eurodeputatul au stabilit detaliile expoziţiei
Ovidiu Vuia este unul dintre cei mai reputaţi sculptori români, membru al Uniunii Artiştilor Plastici, filiala Timişoara. Conform relatărilor sale, pregătirea expoziţiei a început în octombrie, când eurodeputatul Cristian Buşoi a fost de acord cu organizarea ei. În noiembrie, sculptorul a avut o întâlnire personală cu Cristian Buşoi, special pentru a discuta despre expoziţie. Mai mult, artistul afirmă că i-a oferit europarlamentarului un CD pe care se aflau fotografiile tuturor lucrărilor sale, inclusiv a celor pregătite pentru respectiva expoziţie. În decembrie s-a stabilit ca spaţiul expoziţiei să fie la intrarea care poartă numele lui Winston Churchill, în incinta Parlamentului European.
Vernisajul urma să se desfăşoare în 18 ianuarie, la ora 20.00. În 17 ianuarie lucrările au ajuns la Parlamentul European, iar artiştii au montat expoziţia. „În aceeaşi zi, domnul Buşoi mi-a transmis că lucrările mele nu pot fi expuse, motivând că ele ar reprezenta într-un mod explicit şi vulgar sexul femeiesc, iar dânsul nu este dispus să-şi rişte reputaţia de europarlamentar, patronând o asemenea expoziţie. Evident că, fiind vorba de artă abstractă, reprezentările sunt mai ales ceea ce are în minte privitorul”, declară sculptorul Ovidiu Vuia. Niciun argument nu l-a putut face pe liberal să se răzgândească. Aşa se face că lucrările lui Ovidiu Vuia au fost depozitate în spatele spaţiului de expunere.
Ovidiu Vuia: „Am fost cenzurat”
Expoziţia s-a deschis, conţinând doar picturile lui Gabriel Bodnariu. Printre cei prezenţi la vernisaj s-au aflat oficiali, membri ai Parlamentului European şi reprezentanţi ai Primăriei Strasbourg.
Cum pe invitaţia lansată chiar în numele lui Cristian Buşoi scria clar că este vorba de o expoziţie de sculptură şi pictură, mulţi dintre cei prezenţi au întrebat, intrigaţi, unde sunt sculpturile. „Le-am spus tuturor că am fost cenzurat şi că este prima dată în viaţa mea, din care 25 de ani i-am trăit sub comunism, când lucrările mele au fost interzise, chiar de un compatriot. Evident că oamenii au fost curioşi să vadă lucrările cenzurate, aşa că i-am condus în spaţiul respectiv şi le-au văzut. I-am zis chiar doamnei care l-a reprezentat pe primarul oraşului Strasbourg că nu m-am aşteptat să fiu cenzurat chiar în capitala democraţiei şi a drepturilor omului. Dânsa a văzut lucrările, s-a arătat încântată şi mi-a declarat că nu înţelege de ce nu au fost expuse, dar că se delimitează de această decizie şi nu doreşte ca Primăria Strasbourg să fie asociată cu un act de cenzură”, ne-a declarat sculptorul. El mai susţine că partea sa din expoziţie se încadra conceptual în titlul Treceri: „astfel am gândit expoziţia să ilustreze Trecerea: din pântecul mamei în Viaţă întâi, apoi trecerea prin vieţile noastre a femeilor care ne definesc ca fiinţe, mama, iubirile, femeia aleasă”….
Cristian Buşoi: „Nu e vorba de nicio cenzură”
De cealaltă parte, europarlamentarul Cristian Buşoi declară: „Nu e vorba de nicio cenzură, doar că, după ce am avut o consultare cu mai mulţi colegi, nu am mai fost de-acord să expună acele lucrări. Am aflat doar acolo, la Strasbourg, că sculpturile reprezintă…ştiţi dumneavoastră ce. Chiar domnul Vuia a spus staff-ului meu, într-o exprimare foarte explicită, că este vorba despre…ştiţi dumneavoastră ce. Eu nu am nimic cu partea artistică sau cu domnul Vuia, care este un artist foarte talentat, cred. Problema a fost cu partea de semnificaţie. Se ştie că acolo, la Parlamentul European, lucrări de artă care au avut conotaţii mai puţin explicite au stârnit mari controverse”.
Liberalul a refuzat să denumească în vreun fel… problema sau conotaţia sexuală a sculpturilor, preferând sintagma “ştiţi dumneavoastră ce”. În schimb, l-a acuzat pe sculptorul Ovidiu Vuia că i-a ascuns adevărul. „Nu a fost cinstit cu mine. Nu mi-a zis dinainte ce reprezintă lucrările acelea. A spus doar când era la Strasbourg, crezând că atunci nu se mai poate face nimic. Dar sculpturile au mai fost expuse în România, sub… acel nume şi era imposibil să nu afle până la urmă cineva cum se numeau şi ce însemnau”, a declarat Buşoi.
„Da, patru dintre lucrările care au mers la Strasbourg au fost expuse şi la Bucureşti. După cum se vede în catalogul acelei expoziţii şi se poate verifica la UAP, se numeau… Prietenele mele”, explică, aproape amuzat, artistul.
S.P.D.
Citiți principiile noastre de moderare aici!