Festivalul CODRU de la Pădurea Bistra a fost anul trecut unul dintre cele mai populare evenimente. Afișele la festivalul descris prin cuvinte care în teorie sună bine – „eco-friendly”, „multicultural”, „dublat de acțiuni de ecologizare și plantare” – au împânzit Timișoara și nu numai.
În ultimele zile însă, pe rețelele de socializare, organizatorii festivalului de lângă Timișoara s-au trezit în centrul unui scandal, mai mulți artiști spunând că nu și-au primit nici până în ziua de astăzi banii pentru serviciile prestate vara trecută.
„Aveți grijă prin ce codru umblați”
„Și eu mă alătur, din nefericire, grupului de prestatori de servicii furnizate și neplătite în cadrul festivalului Codru 2023”, a scris o persoană pe Facebook.
„În urmă cu doi-trei ani am refuzat invitația de a susține un concert în cadrul acestui festival, datorită unei comunicări dubioase și lipsite de sens. […] Incredibil ce mod de operare, și câți artiști și furnizori de servicii au fost fraieriți cu bună știință de o mâna de băieți care tocmai au anunțat relaxați o nouă ediție de festival. […] Grijă mare prin ce codru umblați”, a transmis un alt artist.
„Da, nici eu nu am fost plătit”, a menționat fotograful Seba Tătaru.
„Eu am contract și degeaba! Nu au făcut plata pentru un concert al unei trupe care a cântat anul trecut…”, a scris un alt utilizator Facebook.
„Vrei sa zici că ai bani de încasat de la CODRU Festival 2023? Dacă da, și eu! 30.000 de lei”, este un alt mesaj.
În plus, o parte dintre cei care nu și-au primit banii după luni întregi de așteptare precizează că organizatorii ar fi invocat diverse scuze și ar fi spus că, la rândul lor, nu au primit banii de la Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara sau de la Consiliul Județean Timiș.
În privința acestor declarații apar însă niște probleme. În 2023, Festivalul CODRU NU s-a numărat printre proiectele finanțate de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, deci nu ar fi avut ce bani să primească de la această instituție.
Ba mai mult, reprezentanții Centrului de Proiecte dau asigurări că nu există „plăți restante către niciunul dintre beneficiarii celor 571 de proiecte finanțate din anul 2021 și până în prezent”.
Într-adevăr, festivalul a fost susținut financiar de Consiliul Județean Timiș, însă nici aici nu ar exista probleme cu plățile – ceea ce înseamnă că aceste scuze, dacă au fost formulate în această formă, nu reprezintă nimic mai mult decât niște „abureli”, menite să tragă de timp sau să-i descurajeze pe artiștii implicați să mai ceară bani.
„Pe TimCultura 2023, plata a fost efectuată la data de 29.11.2023, în conformitate cu metodologia programului de finanțare. În ceea ce privește deconturile pentru finanțările câștigate în cadrul Programului cultural național Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023 derulat de CECART, plățile au fost realizate la data de 22.02.2024, 13.03.2024, respectiv 13.03.2024, ca urmare a aplicării Ordonanței nr 90/2023. În prezent nu există restanțe și nici alte plăți de efectuat către operatorii culturali care au organizat Festivalul CODRU”, spun cei de la Consiliul Județean Timiș.
„Îmi doresc ca organizatorii festivalului să își ceară scuze”
Artistul Codin Orășeanu transmite că nu poate trece peste ceea ce s-a întâmplat la CODRU și ar vrea ca organizatorii să își ceară scuze artiștilor față de care nu și-au respectat angajamentele.
„Țeapa de la Festivalul Codru din Timișoara.
De obicei nu spun nimic despre țepe luate în zona de muzică din respect pentru întreaga scenă. Mă gândesc că după ce că activăm într-o zonă care este atât de slab dezvoltată, cu multe hibe și neajunsuri, o țeapă pe care mi-o iau eu e că apa – trece. Sper mereu că tipul acesta de promoteri vor dispărea sau timpul îi va cerne.
Cu toate acestea, ce se întâmplă la festivalul CODRU e de domeniul fantasticului. Povestea e simplă. Am fost anul trecut, am pus muzică și până azi nu am primit niciun ban. Pe parcursul anului explicațiile au fost «nu i-am primit de la Primăria Municipiului Timișoara» sau «nu i-am primit de la Consiliu» sau de la X, sau de la Y. Dacă aș fi fost eu singurul, mai ziceam că, na, sunt eu lovit de ghinion. Dar e vorba de o întreagă scenă din festival care nu și-a primit banii. Alte scene i-au primit. Probabil s-a plătit în funcție de cine putea face damage mai mare din punct de vedere al PR-ului. Scena unde am pus eu, mai mică, retrasă, community based, probabil nu reprezenta niciun pericol de PR. […]
Și, din nou, aș fi lăsat lucrurile să treacă, dar am văzut că organizatorii festivalului au anunțat o ediție nouă. M-am uitat, m-am minunat, am mai făcut lucruri, dar totuși nu am reușit să las să treacă. […] Scopul postului nu este de a decapita pe nimeni cu sabia dreptății și nici de a arăta cum sabia lui Damocles stă să cadă peste capul oricui greșește.
Prin acest post îmi doresc ca organizatorii festivalului Codru să își ceară scuze artiștilor pe care nu i-au plătit aproape un an de zile și către care nu au comunicat nicio informație în materie de termene de plată. Și, în același timp, sper ca ei să învețe ceva din această experiență iar pe viitor să își onoreze promisiunile sau să gândească dinainte de a organiza ceva dacă pot acoperi o eventuală pierdere”, a scris Codin Orășeanu pe Facebook.
La rândul lui, sculptorul Vlad Emană merge și mai departe, spunând că organizatorii nu au prezentat niciodată rezultatele plantărilor, acțiune „eco” datorită căreia festivalul a câștigat popularitate.
„Mai țineți minte scena realizată anul trecut pentru CODRU? […] La «fațadă» am muncit singur de dimineața până seara la scena asta înaltă de 8 metri. Cățărat pe schelă cu 3 nivele, umezeală insuportabilă, oboseală, milioane de țânțari, urcat și coborât să văd dacă arată bine, dacă totul e poziționat unde trebuie. […] Apoi pedalează înapoi spre casă 5 km unde picam secerat, iar dimineața de la capăt. 21 de zile singur. Cred că a fost o singură zi în care nu am mers fiindcă eram mult prea extenuat.
Negocierea e frumoasă, dar cu cine am negociat, s-a dus cu mult sub bunul simț, dar de suma inițială propusă urma să fac, desigur, o scenă mult mai grandioasă alături de alți 3 sculptori. Lunile au trecut, toamnă, iarnă, imediat și primăvara și plata încă nu s-a făcut. […] Iar în această poveste cunosc cel puțin încă 30 de oameni din diverse domenii care nu și-au primit banii. Dar e timpul ca totul să iasă la iveală.
Mai e un singur aspect extrem de suspect. Toată lumea se laudă cu realizările pe care le au, mai puțin ei cu plantările. Sunt curios care sunt rezultatele plantărilor, că tare mă tem că e un alt pretext prin care să cerșească bani și să apeleze la simpatia și empatia unor oameni sinceri față de natură”, a scris Vlad Emană.
Ce spun organizatorii
Contactați de Tion, organizatorii au transmis că „există situații punctuale” privind anumite solduri restante și că fac „tot posibilul” pentru a le rezolva. Aceștia mai menționează că în momentul de față „nu există niciun litigiu împotriva CODRU”.
„Știm cu toții cât e de dificil uneori să continuăm și să dezvoltăm domeniul culturii. Echipa noastră lucrează, ca și până acum, să construim ceva durabil. Însă nu întotdeauna e exact așa cum ne propunem.
Referitor la mesajele apărute în mediul online despre solduri restante, da, există situații punctuale. Facem tot posibilul să le rezolvăm și să achităm debitele respective în cel mai scurt timp. În momentul de față, nu există niciun litigiu împotriva festivalului CODRU și pe această cale le mulțumim tuturor furnizorilor față de care mai există restanțe pentru susținerea și înțelegerea de care au dat dovadă.
Deoarece au existat diverse discuții și suspiciuni în spațiul public, precizăm că instituția care a cofinanțat festivalul, Consiliul Județean Timiș, ne-a decontat cheltuielile.
CODRU nu este doar un festival, ci un eveniment non-profit care reprezintă un pol de agregare a comunității în jurul unor cauze pe care le susținem, o importantă parte a veniturilor festivalului îndreptându-se spre acestea: sustenabilitate și grija pentru mediul înconjurător. Împreună am plantat 45.000 de copaci în zone unde era nevoie de intervenție. Și mai plantăm.
O altă parte este direcționată spre susținerea artiștilor și comunității antreprenoriale locale, i-ați văzut în toate evenimentele organizate sub umbrela CODRU în cei 5 ani de activitate. Ani intenși, dar cu bucurie pentru noi și pentru peste 100.000 de participanți. De aici ne luăm energia, de la voi și vă mulțumim nespus! CODRU continuă și-n 2024 cu un nou concept, despre care vă vom spune cât de curând”, este mesajul organizatorilor.
La Judecătoria Timișoara apar însă mai multe procese în care sunt implicați cei de la CODRU. Într-una dintre situații, în 18 aprilie, magistrații au decis să amâne cauza pentru data de 9 mai 2024, „pentru încercarea soluționării litigiului pe cale amiabilă”.
Desigur, anul acesta va avea loc o nouă ediție CODRU, în perioada 30 august – 1 septembrie. Recent, prin programul TimCultura 2024, desfășurat de Consiliul Județean Timiș, festivalul a obținut o finanțare în valoare de 190.000 de lei, echivalentul a aproape 40.000 de euro.
Victor Bălăniuc, General Manager CODRU, cel care reprezintă „cu onoare scena culturală independentă și sectorul cultural și creativ al Timișoarei” și care are firma Balvia Development SRL, a fost implicat și în anularea Festivalului Luminii, care ar fi trebuit să aibă loc în noaptea de Revelion.
La licitația prin care Muzeul Național al Banatului a încercat să găsească o firmă care să organizeze Festivalul Luminii, Bălăniuc s-a considerat nedreptățit, astfel că a depus o contestație. În consecință, evenimentul la care erau așteptate zeci de mii de persoane nu s-a mai ținut. Detalii, AICI.
Trimite articolul
XCand un festival e organizat de niste derbedei (a se citi: adolescenti intarziati) cum e si cazul CODRU, Untold sau Flight Festival, atunci cu siguranta ne putem astepta la asemenea situatii. Partea nasoala e ca acei oameni nu-si vor mai vedea banii niciodata!
-
Nu vă contrazic, dar cred totuși că este vorba despre o comparație nefericită. Nu știu dacă acest festival poate fi comparat cu UNTOLD. La fel cum nu știu să existe astfel de situații juridice în ceea ce privește festivalul UNTOLD. Acela este totuși un festival recunoscut la nivel internațional, cu un alt tip de vizibilitate, gândit și pus în scenă la cu totul alt nivel.
incompetenti supraevaluati.
-
Sau e intentionat totul. La cum au exploatat copii inocenti la nivel de organizare si la cat de putine toalete au fost, nu inteleg pe ce au cheltuit. Au profitat de fraieri si au luat banul.
Codrule Codrutule, ce-ai făcut drăguțule? Poate ar trebui sa fie un litigiu pentru ca aceste practici sa nu mai existe. Oameni buni mergeți frumos la avocat și veți descoperi și mai multe probleme cu fondurile CODRU.
Rahat marca rromaneasca.. pofta buna!
Deci Victoras asta baga ceva banuti in buzunar si da teapa la oamenii onesti? Al cui copil e? Cine e domnul sau duamna Bălăniuc?
-
Cum cine e? Al cui copil e, vrei sa intrebi. E fiul lui Mircea Balaniuc,membru in biroul local al PNL Timisoara. De ce crezi ca au primit bani de la CJT ?
Se numește țeapă, ce, n-ați mai luat țeapă?
Adică i-a furat ca-n CODRU
Luati cultura de la partid! Poftiti cu totii!
Pe doamna Loredana de la CJT , mana dreapta a domnului Nica , de ce nu o întrebați , ca doamna știe multe.
Un băiețel de politician își bate joc de evenimentele culturale.
Bravo, PNL, vă pi***i pe noi cu boltă.
Cauza comuna, instanta, sechestru si boicot pana la solutionare!