Astfel, de tot ce înseamnă blocarea, ridicarea, transportarea, depozitarea şi eliberarea vehiculelor oprite/ staţionate neregulamentar şi a vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al municipiului Timişoara se va ocupa Serviciul Administrare Parcări din cadrul fostei ADP, acum Drumuri Municipale, potrivit proiectului. Autoritățile locale vor să opteze pentru delegarea gestiunii, prin atribuire directă, către societatea care are ca acționar unic Consiliul Local Timișoara.
„Analizând specificul serviciului de blocare şi/ sau ridicare, transport, depozitare şi eliberare a vehiculelor oprite/staţionate neregulamentar şi a vehiculelor fără stăpân sau abandonate (…), precum şi resursele tehnico-materiale şi umane ale SC Drumuri Municipale Timişoara SA, considerăm că aceasta îndeplineşte condiţiile necesare în vederea atribuirii directe a contractului de delegare a gestiunii serviciului”, se arată în referatul proiectului.
Contractul de delegare de gestiune se va încheia pe 5 ani, cu posibilitate de prelungire cu aprobarea consiliului local.
Delegarea gestiunii se va face în schimbul unei redevenţe lunare de 5% din cuantumul veniturilor încasate de concesionar din serviciile prestate, bani ce vor ajunge la bugetul local. Se stabilesc și noi tarife pentru aceste servicii: pentru blocarea la roată – 100 de lei/ vehicul, cu TVA; pentru ridicarea şi transportul vehiculului oprit/ staţionat neregulamentar – 500 de lei, cu TVA; pentru ridicarea vehiculului abandonat sau fără stăpân – 250 de lei, cu TVA; pentru depozitare – 5 lei/ zi/ vehicul, cu TVA.
„Contractul actual pe care îl avem expiră acum, la sfârşitul lunii – a fost pe 5 ani – şi s-a hotărât delegarea gestiunii. Legea permite acest lucru, iar sistemul funcţionează în alte oraşe din ţară. Tarifele vor fi puţin mai mici comparativ cu cele actuale: 100 de lei pentru blocare la roată, faţă de 104 lei, 500 de lei pentru ridicare şi transport, faţă de 572 de lei, cât era până acum, şi 250 de lei pentru ridicarea maşinilor abandonate, faţă de 270 de lei. Înainte redevenţa era un pic mai mare, că a fost prin licitație, 14%, strict din partea de ridicări, ADP a participat la licitaţie în 2009″, a afirmat şeful Serviciului Administrare Parcări din cadrul Drumuri Municipale, Ionel Ursu.
Una dintre obligaţiile concesionarului, SC Drumuri Municipale SA în acest caz, este „să NU subconcesioneze serviciul care face obiectul contractului de delegare de gestiune”.
Operatorul trebuie să asigure spaţiu de depozitare pentru cel puţin 200 de vehicule, care să nu fie mai mic de 10.000 de metri pătraţi. Spaţiul trebuie să fie împrejmuit, iluminat şi păzit zi-noapte. ADP – Drumuri Municipale are spaţiul necesar pe Calea Şagului. Se prevede expres că operatorul are obligaţia să asigure paza vehiculelor şi a bunurilor pe toată perioada de depozitare a acestora.
Activităţile de blocare – ridicare se vor desfășura de luni până vineri, între orele 8.00 – 20.00.
În ceea ce priveşte maşinile abandonate sau fără stăpân, se stabileşte ca ridicarea, transportarea şi depozitarea lor să se facă în cel mult 48 de ore de la data transmiterii dispoziţiei primarului prin care se declară vehiculele şi bunurile din interior ca fiind fără stăpân sau abandonate. Eliberarea acestor vehicule şi a bunurilor din interior, dacă este cazul, către proprietar sau deţinătorul legal, se face numai cu un acord scris de la primărie. În caz contrar, de valorificare se ocupă tot administraţia locală. Primăria trebuie să plătească serviciul de ridicare dacă aceste autovehicule nu sunt revendicate şi trec în proprietatea administraţiei publice locale.
Operatorul serviciului trebuie să facă dovada că dispune de un minim de dotări tehnice şi personal specializat – două autoutilitare specializate în ridicarea de vehicule, autorizările necesare pentru îndeplinirea în condiţii de calitate şi siguranţă a acestor activităţi şi aparatură foto şi/sau video pentru înregistrarea stării tehnice a vehiculelor ridicate.
Când se blochează roţile şi când se ridică maşinile
Prin Regulamentul de parcare adoptat în primăvara anului trecut de Consiliul Local Timişoara, prin care s-a aprobat noul sistem TimPark, s-a stabilit că se poate trece la imobilizarea autovehiculului, prin blocarea roţilor, atunci când posesorul maşinii este prins la a treia abatere şi nu are achitată contravaloarea penalizărilor anterioare.
Taxa de penalizare se aplică pentru staţionarea fără abonament sau fără a achita contravaloarea parcării prin telefon, pentru depăşirea timpului de staţionare la plata prin telefon, pentru staţionarea cu abonamente neconforme cu zona, expirate sau eliberate pentru alte vehicule, staţionarea fără afişarea abonamentului sau într-un mod, prin care se ocupă două locuri de parcare, acolo unde există marcaje.
Valoarea taxei de penalizare este de 40 de lei în cazul achitării în primele 48 de ore de la abatere, 70 de lei dacă se plăteşte în primele 15 zile calendaristice sau 150 de lei dacă se achită ulterior. Dacă se ajunge la imobilizare, deblocarea roţilor se va face numai după achitarea taxelor de penalizare şi a taxelor de deblocare.
Inspectorii ADP – Drumuri Municipale ridică maşini în continuare cu Poliţia Rutieră/ Poliția Municipiului, în baza unui protocol de colaborare cu Inspectoratul de Poliție. Este vorba de vehiculele care staționează neregulamentar.
De asemenea, conform Legii 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, aceste vehicule trebuie să fie transportate şi depozitate într-un loc special amenajat de către autorităţile locale. Aceste vehicule sunt ridicate de inspectorii fostei ADP cu poliţiştii locali, care trebuie să facă toate formele potrivit legii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!