„Un număr de 41 de chioșcuri amplasate fără contract și autorizație pe domeniul public de mai mulți ani și pentru care operatorii lor nu plăteau niciun fel de taxe la bugetul local vor fi ridicate de Primăria Timișoara, costurile de transport și depozitare urmând să fie suportate de firmele care le dețin. Prin societățile din subordine, după operațiunile de ridicare a acestor chioșcuri, se vor salubriza și repara parcelele pe care acestea au fost amplasate.
Cele două firme care operează aceste chioșcuri au fost somate încă din luna martie a acestui an să le ridice de pe domeniul public, deoarece nu dețin Acord de funcționare ambulant, nu au contract de închiriere a domeniului public și nu au achitat taxele de ocupare a domeniului public, însă acestea nu au făcut demersuri pentru intrarea în legalitate”, transmit, luni, reprezentanții Primăriei Timișoara.
Chioșcurile amplasate pe domeniul public funcționează încă de pe vremea fostei administrații în ilegalitate, dar nimeni din primărie n-a mișcat niciun deget ca să rezolve problema. Culmea este că unii dintre operatorii chioșcurilor virau taxa de ocupare a domeniului public la primărie.
„Le-am cerut operatorilor de chioșcuri încă din luna martie să le ridice de pe domeniul public, deoarece erau amplasate ilegal, se transformaseră în obstacole pentru pietoni, erau inestetice și multe dintre ele nici măcar nu funcționau, devenind în timp coșuri de gunoi. Din păcate, operatorii de chioșcuri, care vând și ziare, nu au înțeles să lucreze împreună cu noi și cu directorii de ziare, nici măcar după ce am dispus ridicarea primelor chioșcuri. În perioada următoare vom stabili o listă cu potențiale locații pentru amplasarea unor chioșcuri, locații care nu deranjează trecătorii, pe care le vom scoate la licitație deschisă, precum și o serie de modele care să se armonizeze cu zonele în care vor fi amplasate”, a declarat primarul Dominic Fritz.
Despre problema chioșcurilor de pe domeniul public se vorbește din această primăvară, când city managerul Matei Creiveanu s-a întâlnit cu operatorii acestor construcții. Le-a cerut acestora să pregătească următoarele:
- „o propunere unitară de model chioșc de difuzare a presei, agreată între cele două rețele de difuzare și asumată ca propunere comună;
- o listă unitară de amplasamente existente cu indicarea exactă a adresei (număr poștal, intersecție, punct de reper etc.) pentru a le putea identifica cu ușurință și a putea determina dacă este necesară sau nu schimbarea amplasamentului și unde ar putea fi noile amplasamente, luând în considerare propunerea de mai sus;
- o listă a chioșcurilor neutilizate pe care le veți îndepărta de pe spațiul public prin eforturi proprii și un termen asumat pentru acestea”.
- Reprezentanții primăriei spun că administratorul public al orașului a prezentat, în luna martie, „situația în care se află și au fost stabilite termene și pași clari pentru remediere, însă acest lucru nu s-a întâmplat”.
Nu este clar cum a cerut Primăria Timișoara listă de amplasamente de la operatorii de chioșcuri, în condițiile în care terenul este al PMT. În plus, municipalitatea ar fi trebuit să gândească un regulament pentru comerțul stradal și să pregătească licitațiile pentru eventuale amplasamente.
Transparență doar când vrea primăria
Unul dintre cei doi proprietari de astfel de chioșcuri de ziare din oraș spune că a trimis o adresă la primărie încă din 15 aprilie, prin care a solicitat „funcționarea până la organizarea unei licitații privind această activitate”.
„Cer prelungirea termenului (…) de ridicare a chioșcurilor de ziare și reviste de pe domeniul public având în vedere cosmetizarea acestora și punerea în aplicare a regulamentului comerțului stradal privind comercializarea de ziare și reviste, până la stabilirea unui model tip de chioșc agreat și impus pentru această activitate și stabilirea locațiilor destinate acesteia. (…) Ridicarea chioșcurilor de ziare și reviste de pe domeniul public ar însemna lăsarea Municipiului Timișoara fără ziare locale și centrale, fără integrame, fără cărți, fără reviste colecționabile și tematice”, a explicat operatorul în adresa trimisă primăriei.
Acesta adaugă că „fosta conducere a primăriei, în ultimii zece ani, nu a organizat nicio licitație privind ocuparea spațiului public și amplasarea de chioșcuri care comercializează ziare și reviste, de aici se trage lipsa contractelor privind ocuparea domeniului public”. Mai spune că toate chioșcurile de ziare sunt în locații de peste 25 de ani, mai exact din anul 1993.
Nu i-a răspuns nimeni la adresă. În schimb, proprietarii de chioșcuri au plătit două ture de amenzi, una de 300 de lei/chioșc și alta de 400 de lei/chioșc. Iar unii dintre ei încă plătesc taxa de ocupare a domeniului public, adică virează primăriei ocuparea amplasamentului pentru fiecare chioșc în parte.
„Ei pun problema greșit, ei vor să curețe orașul, să nu mai fie nimic pe domeniul public și abia după aceea să facă o licitație pentru noile amplasamente. Nu pot să facă licitație cu chioșcurile pe domeniul public, dar în momentul în care ai întrerupt activitatea îi omori pe toți. Eu am plătit taxa de ocupare a domeniului public până în luna mai inclusiv”, ne-a mai spus operatorul.
Practic, Primăria Timișoara a primit banii pentru ocuparea domeniului public pentru niște chioșcuri care funcționează ilegal. În aceste condiții se pune întrebarea dacă încasarea este tot ilegală.
Reprezentanții PMT mai anunță că primele două chioșcuri au fost ridicate de pe domeniul public în urmă cu o lună, acestea fiind abandonate. Operațiunile de ridicare de pe domeniul public a construcțiilor ilegale vor continua pe tot parcursul acestui an. Oficialii PMT mai anunță că vor organiza în curând o licitație și că „acum se lucrează la o listă de amplasamente”.
editor Dan Oancia
Trimite articolul
XDaca primaria vrea scandal si posibil chemare in instanta, nu are decat sa continue aceasta operatiune.
A mai fost ceva asemanator acum cativa ani cu buticurile, daca nu ma insel..
Sa ma scuzati dar chiar este culmea primarul cu “GASCA”asta a lui!Ce mama dracului Timisoara nu are alte probleme decat porumbei,florile din jardinele,acuma chioscurile de ziar ca ieri alalta ieri aveau treaba cu automatele de lapte proaspat,Mai lasane dracului in plata domnului cu tampenile astea
-
Treaba este simpla domeniul public trebuie ocupat de firmele care trebuie . Astea noi care cotizeaza la noua conducere
Sunt firme ce produc(ma rog, ansambleaza) sau distribuie chioscuri stradale – pai ei nu trebuie sa traiasca, sa infloreasca, sa raporteze o cifra frumoasa de afaceri, sa ia premii si sa apara prin fituicile moderne care scriu laude la kilogram?! Eee?!
Vad ca se zice doar de ziare dar sant si altele in aceeasi situatie cum ar fi chioscurile cu flori, legume fructe, carti si altele. Oare de ce nu se zice nimic si despre ele doar si ei primesc amenzi si mai nou dau amenda maxima 1500 lei, nu se gandesc ca oamenii respectivi din munca aia traiesc
E smucita abordarea, cata vreme primaria nu si-a facut datoria care ii revine, adica organizarea licitatiilor pentru spatiile acelea. Presa scrisa si tot lantul de distributie traiesc din vanzarile de la chioscuri si multi cumparatori nu o sa aiba de unde altundeva sa cumpere ziare. Anul trecut in lockdown au fost ziare si reviste care au disparut temporar de pe piata pentru ca cititorii nu aveau chioscuri in preajma locuintei si nici voie sa se indeparteze prea mult de casa.
„acum se lucrează la o listă de amplasamente”.Se va termina lista asta in mandatul asta sau mai trebuiesc vreo 2 mandate????