Timișoara are 11 poduri și câteva pasarele. Unele dintre ele nu mai au perioadă de garanție, dar au și o durată de exploatare depășită. Podul Muncii, numit astăzi Podul Iuliu Maniu, ar fi, spun reprezentanții primăriei, ultimul pod care s-a ridicat în Timișoara, în anul 1978.
Pe lângă acesta, mai avem în Timișoara Podul Mihai Viteazu – fostul Tinereții sau Mitropolit Andrei Șaguna, Podul General Ion Dragalina – fostul Ștefan cel Mare, Podul Eroilor, Podul Metalic dintre str. Andrei Mureșeanu și Ady Endre, Podul Maria – fostul Traian, Podul Traian – fostul Decebal, Podul Decebal – fostul Dacilor, Podul Andrei Șaguna – fostul Mihai Viteazu, Podul Modoș, Podul Michelangelo. Acestora li se adaugă Pasarela Gelu, dintre str. Gelu și str. Crizantemelor și Pasarela Dintre Parcuri sau Pasarela Ioan Polen, care acum se numește Pasarela Îndrăgostiților.
Studii pentru podurile expirate
Primarul Nicolae Robu recunoștea, chiar la câteva luni de când a câștigat primul mandat, că majoritatea podurilor și pasarelelor din Timișoara sunt expirate și au o durată de exploatare depășită. Atunci s-a luat decizia reabilitării mai multor poduri, după câteva expertize care spuneau că se impun lucrări de consolidare și reparații capitale.
Ce au reușit să facă până acum autoritățile locale? Să facă două studii de fezabilitate și un proiect pentru un pod nou! În vara anului 2015, consilierii locali au adoptat două studii de fezabilitate pentru reabilitarea podurilor Eroilor și General Ion Dragalina – fostul Ștefan cel Mare. Lucrările au fost estimate, pentru ambele poduri, la 3,3 milioane de euro, SF-urile fiind întocmite de firma Pod Proiect din Iași.
În cazul Podului Eroilor din cartierul Iosefin, podul care duce spre fostul sediu al fabricii Elba, valoarea lucrării de reabilitare este estimată la peste 1,3 milioane euro cu TVA cu tot. Autorităţile locale pregătesc şi extinderea podului, lărgirea lui, motivând că traficul este „foarte intens”. Iar în cazul reabilitării Podului General Ion Dragalina, fostul Ștefan cel Mare sau Podul Gării, așa cum mai este el cunoscut, valoarea estimată a lucrărilor depăşeşte 2 milioane de euro. Problemele constatate în urma expertizei au fost aceleaşi ca şi la Podul Eroilor. Şi aici, oficialii primăriei spun că este necesară lărgirea căii de circulaţie.
Reprezentanții primăriei și-au amintit de cele două poduri anul acesta, când au depus proiectele pentru finanțare pe PNDL – Programul Național de Dezvoltare Locală. Se așteaptă evaluarea, dar autoritățile locale sunt optimiste că vor primi bani și vor putea demara licitațiile pentru găsirea unor firme constructoare care să reabiliteze cele două poduri.
Între timp a fost demarată o licitație pentru găsirea unei firme care să întocmească DALI + PT pentru reabilitarea Podului Mihai Viteazu, fostul Tinereții sau Mitropolit Andrei Șaguna. Primăria este dispusă să plătească pentru „servicii de proiectare și asistență tehnică din partea proiectantului aferente obiectivului de investiții «DALI + PT Reabilitare Podul Mihai Viteazu»” 54.000 de lei, fără TVA, adică puțin peste 14.000 de euro cu tot cu TVA. Dacă licitația merge cum trebuie, anul acesta ar trebui să avem deja proiectul tehnic, șantierul efectiv urmând să fie deschis abia anul viitor.
Viitorul Pod Jiul, similar cu unul din Manchester
În ceea ce privește construcția de poduri noi, municipalitatea a comandat un studiu de fezabilitate pentru primul pod care ar urma să fie ridicat în Timișoara după aproape 40 de ani. Vorbim despre viitorul Pod Jiul. Firma care l-a proiectat se numește VCE Vienna Consulting Engineers SRL, aceasta primind de la primărie 24.000 de euro pentru proiect. Contractul cu firma vieneză a fost semnat în vara anului 2015, primarul Nicolae Robu susținând acum că SF-ul a fost gata la sfârșitul anului trecut și că urmează să se treacă la elaborarea proiectului tehnic. Viitorul Pod Jiul este similar cu un pod din Manchester, însă un pod cu un singur arc de susținere asemănător cu cel din proiectul nostru există și în Glasgow, Scoția.
Primarul Nicolae Robu a anunțat încă din 2013 că Timișoara are nevoie de cinci noi poduri peste Bega, pentru decongestionarea traficului: unul la Jiul, unul în zona Solventul, unul în zona Bobâlna şi încă două în vecinătatea fostului Podului Decebal, unul în amonte şi altul în aval, în zonele ILSA şi Parcul Copiilor. Pentru noul pod din zona ILSA, proiectul a fost făcut de un dezvoltator privat, care îl donează primăriei. Șantierele la podurile Jiul și ILSA ar urma să fie deschise în toamna acestui an, din estimările edilului-șef.
„Construcția de noi poduri în completarea inelelor de circulație, dar și reabilitarea, modernizarea și extinderea celor existente vor fluidiza traficul în Timișoara, așteptându-ne la sfârșitul acestui program complex de investiții la o reducere de cel puțin 20 la sută a timpului petrecut în trafic pentru timișoreni”, ne-a explicat viceprimarul Dan Diaconu.
Anul acesta, autoritățile locale vor să înceapă lucrările și la Pasarela de la Parcul Copiilor, la Podul Metalic, dar și la Pasarela Gelu.
Material apărut în săptămânalul Agenda.
Trimite articolul
XDe ce Podul Jiul?!?Care e legătură Timișoarei cu Jiul.Incredibil băă 😅