Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunțat, miercuri, la începutul ședinței de Guvern, că, începând de joi, 28 mai, se vor ridica restricțiile de tonaj și viteză de pe Lotul 3 al acestei autostrăzi, între Holdea și Ilia.
„Avem 66 de km de autostradă pe care se circulă fără restricții. Avem 21 de km în lotul 3 unde se circulă cu restricții de viteză și de tonaj. Avem patru kilometri din lotul 2 muzeu în aer liber, sunt finalizați în proporție de 75 la sută dar nerecepționați. Și avem 9 km. din lotul 2, celebra secțiune a urșilor, nerealizați. Obiectivul nostru este să finalizăm lucrările la această autostradă, astfel încât circulația să se desfășoare în condiții de siguranță și fără restricții. Așadar, domnule prim ministru, vă informez că începând de mâine, 28 mai 2020, CNAIR va ridica temporar restricțiile de tonaj pe tronsonul 3, cei 21 de km dintre Holdea și Ilia”, a declarat Bode.
El a ținut să facă o trecere în revistă a problemelor apărute pe acest lot, însă nu a menționat ce lucrări au fost executate pentru ca aceste restricții să fie ridicate acum.
„Vă reamintesc că am preluat, în noiembrie 2019, 21 de km. de muzeu în aer liber, iar pe 24 decembrie am decis deschiderea traficului pe acest tronson de autostradă, cu restricții de viteză și tonaj, în urma expertizelor realizate la comanda CNAIR și în urma finalizării intervențiilor la podul peste Mureș. Între timp, domnule prim ministru, am finalizat expertiza și pentru calea de rulare, pentru drum, am realiazat măsurătorile de capacitate portantă a corpului drumului în… Ilia. Ridicăm restricțiile de tonaj pe Lugoj-Deva, lotul 3, cei 21 de km, începând de mâine. În continuare realizăm expertiza pentru structură și terasamente, contractăm toate lucrările și pentru drum și pentru terasament. Le executăm din bugetul… din suma reținută… din garanția reținută constructorului. Și, așa cum am spus, ne dorim să ridicăm și restricțiile de viteză și de tonaj și să circulăm în siguranță pe acest tronson de autostradă cât de repede putem”, a mai spus Bode.
În ceea ce privește celebrul tronson cu tuneluri, Bode a promis că licitația se va încheia acest an, câștigătorul având apoi un termen de trei ani și jumătate pentru a realiza cei 9 km de autostradă. Evident, dacă nu vor exista contestații.
„Tronsonul 2, secțiunea E, cei 9 km… vă informez domnule prim ministru că noi suntem într-un calendar prin care ne propunem să executăm acest tronson de autostradă, să executăm lucrările la acest tronson de autostradă. Mai întâi am răspuns la 168 de solicitări în mai puțin de două luni de zile după reluarea procesului de achiziție din august… din aprilie-mai anul trecut. Termenul pentru depunerea ofertelor este stabilit: septembrie 2020. Până la sfârșitul anului finalizăm evaluarea ofertelor și ne propunem să semnăm contractul pentru proiectare și execuție. Proiectare 12 luni, execuție 30 de luni. Sigur, în condițiile în care nu vom avea contestații, pe de o parte, și pe de altă parte vă informez că noi am declanșat procedura de contestație în anulare la Hotărârea Curții Internaționale de Arbitraj de la Paris prin care știți că, în urmă cu câteva săptămâni, statul român, din păcate, a fost obligat la plata unor despăgubiri și repunerea în contract, contract semnat în 2013 cu antreprenorul”, a mai spus Bode.
Premierul Ludovic Orban l-a întrebat pe ministrul Transporturilor cine va plăti, totuși pentru „măgăriile” făcute pe această autostradă.
„Și pentru măgăriile pe care le-au făcut ăștia pe lotul 3 nu plătește nimeni? Sper că ați făcut sesizare…”, l-a întrerupt Orban pe ministrul Transporturilor.
„Categoric! Suntem în instanță pe lotul 3, vă referiți la cei 21 de km, constructorul spanion. Bineînțeles…”, a răspuns ministrul.
Premierul este convins că pe autostrada Lugoj-Deva a fost un aranjament între Compania de Drumuri și constructorul spaniol
„Acolo a fost un aranjament între managementul companiei și constructor ca să rezilieze contractul fără temei legal tocmai ca să creeze posibilitatea companiei (spaniole – n.r.) ca să câștige. Acolo lucrurile sar în ochi. Lipsa de apărare… toate astea trebuie sancționate! Ar trebui trimisă către Parchet, după părerea mea, ce s-a întâmplat acolo e de Parchet. Și ne apărăm și încercăm să câștigăm, dar acolo, după cum arată lucrurile, totul e cusut cu ață albă”, a mai spus Orban.
Ministrul Transporturilor a explicat: „Pe lotul 3, domnule prim ministru, pe 21 de km, este inadmisibil să ai 5-6 recepții parțiale perfecte și când ajungi la 98 la sută stadiu progres fizic, lucrările să nu mai fie perfecte și să reziliezi contractul. Noi am consultat avocatul în momentul în care am decis împreună cu experții din companie să ridicăm aceste restricții de tonaj. Pe 2… cred că anul 2013 este anul unde trebuie să ne uităm cu atenție ce s-a întâmplat. Și nu numai noi și instituțiile statului, să ne uităm ce s-a întâmplat cu acest lot. După ce s-a semnat contractul în octombrie, cu toate că Agenția de Mediu i-au informat pe cei din Compania de Drumuri să nu semneze contractul pentru că este în derulare evaluarea… reevaluarea impactului de mediu, acordului de mediu și emiterea unui nou acord de mediu revizuit față de cel inițial, din 2010, la o lună, în noiembrie, s-a dat ordinul de începere. Pe 21 decembrie s-a permis accesul în șantier. Și în 24 decembrie, la trei zile, s-a publicat acordul de mediu revizuit. Diferența între varianta inițială a contractului este de 560 de milioane de lei – valoarea inițială a contractului -, iar suplimentările solicitate au fost de aproximativ 800 de milioane de lei. Adică cu 140-150 la sută. Am câștigat la Comisia de adjudecare a disputelor, în 2017, pentru că lucrurile sunt foarte clare. Nu poți să suplimentezi valoarea unei lucrări cu 140-150%. Însă, la Paris, la Curtea de Arbitraj, a pierdut pentru că Statul Român, prin instituțiile responsabile, în special Compania de Drumuri, nu și-a apărat corect șansele. Este inadmisibil să nu mergi și să nu accesezi proba cu martori. Statul Român nu a apelat la proba cu martori, în vreme ce reclamantul a depus sute de documente. Și, în final, am aflat acum, pentru că anul trecut, în august, au rămas în pronunțare cei de la Curtea de Arbitraj și s-au pronunțat acum, în aprilie 2020 s-a publicat hotărârea. Mi-a spus textual avocatul companiei că…”.
El a fost întrerupt de premier: „Pe mine mă interesează să efectuați un control și toate rezultatele controlului privind ilegalitățile și toate… cum să spun… deciziile în defavoarea Statului Român să fie cuprinse acolo și să fie trimise la Parchet. Nu vom accepta să pierdem bani din cauza ticăloșiei unora care au alte interese decât să construiască autostrăzi”.
„Categoric! Și pentru Lotul 3 și pentru Lotul 2”, a răspuns Bode.
„Și pe Lotul 2, asta este… Trebuie reluată licitația cu cât e suma suplimentară. Am înțeles că Comisia Europeană e de acord să ne deconteze și atunci trebuie reluată rapid procedura…”, a dictat Orban.
„Semnăm contractul în acest an. Acesta este obiectivul nostru”, a promis Bode.
„O piesă de teatru absurd”
Potrivit reprezentanților Asociației Pro Infrastructura, cea care monitorizează lucrările CNAIR, limitarea de viteză de pe Lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva a avut în spate „o justificare demnă de o piesă de teatru absurd”.
Astfel, Lotul 3 a fost deschis pe 23 decembrie 2019, la patru luni după ce Ministerul Transporturilor, condus de social-democratul Răzvan Cuc a decis să rezilieze contractul cu spaniolii dela Comsa. Au fost, însă, instituite restricții de viteză de 80 km/h pe majoritatea tronsonului, și chiar 60 km/h pe unele poduri, inclusiv cel peste Mureș la care a făcut referire actualul ministru. De asemenea, au fost impuse și restricții de tonaj (7,5t).
„Au reziliat contractul de construcție în august la 99% stadiu fizic recepționat și plătit. Apoi, timp de peste 4 luni au mimat realizarea unor expertize care să ”demonstreze” slaba calitate a lucrărilor. În final, în lipsa unor probleme reale, au repoziționat cu câțiva milimetri aparatele de reazem la 2 pile de la podul peste Mureș, operație care a durat câteva ore de muncă efectivă. Altfel spus, ceea ce nu era bun în august s-a deschis astăzi, după niște remedieri minore”, sesizau cei de la Asociația Pro Infrastructura.
Potrivit acestora, expertizele realizate de Iptana spuneau că limitarea de tonaj s-ar justifica doar până la rezolvarea problemelor minore de la podul peste Mureș, iar limitarea de viteză nu este justificată, având în vedere că era impusă de faptul că nu erau finalizate toate gardurile exterioare autostrăzii pentru oprirea animalelor. Cei de la Pro Infrastructura se întrebau dacă drumurile naționale și europene, cum e și cel paralel cu autostrada, și unde limita de viteză este de 100 km/h au garduri pentru oprirea animalelor.
UPDATE. CNAIR: Se ridică restricțiile de tonaj. Vor fi menținute cele de viteză
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere trasnmite că, începând de joi, 28 mai, se ridică temporar doar restricțiile de tonaj (7,5 tone) instituite pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva. Vor fi menținute restricțiile de viteză pentru desfășurarea traficului în condiții de siguranță.
Articole pe aceeași temă:
Trimite articolul
XSă ceară anchetă penală în cazul licitației de 10 milioane de euro, realizată de către PNL, licitație deschisă DOAR 4 ore!
Oare ce firmă de casă a PNL a luat contractul ?
-
Măi da` cum le știi tu pe toate…
Era de asteptat ca statul roman sa piarda procesul cu constructorul si asta nu pentru ca acesta din urma ar fi usa de biserica ci pentru ca are juristi angajati pe competente, nu pe pile ca la noi. Nu m-as mira nici ca din penalitatile incasate de constructor sa fie recompensati cei care i-au lasat sa castige.
Din pacate pentru noi, muritorii de rand, penalitatile le vom plati fiecare dintre noi, cei care contribuim la bugetul de stat.
Ceea ce nu este specificat in articol este cuantumul despagubirilor platite constructorului,
Cat este pretul orgoliilor si incompetentei?
Deci camioanele care inca mai circula pe valea Muresului vor devia in totalitate traseul pe A1 pana la Holdea. Sa te tii acum ambuteiaje pe cei 12 km de drum national intre Holdea si Margina.
1. Ar trebui cercetat cine tot reprezinta romania de tot pierde, ba la curtea de arbitraj, ba la cedo pe diferite spete. Aici e o paine jurnalistica de castigat cu o investigatie jurnalistica. In ultimul proces a lui kovesi cine a reprezentat romania? Nimeni!
2. Din 2009 a inceput proiectul pentru autostrada asta. Hai sa cercetam sa vedem de ce a durat atata si sa vedem de ce nici nu s-a terminat si a si iesit prost! Politic 4 ani a fost pdl, 1 an jumate pnl+psd dar cu ministerul transporturilor la pnl, 1 an jumate psd, 1 an tehnocrati, 2 ani jumate psd si jumate de an pnl. Adica 7 ani pdl-pnl si 3 ani psd. Deci hai orbane sa vedem ce colegi de ai tai trebuie cercetati ca aveti majoritatea in povestea asta!
Ridicarea restrictiilor se face dupa o expertizare tehnica. Nici Orban -bacsi nici Boade,nu au calificarea tehnica necesara.Doi habarnisti guralivi. Sa constate cei de la Pro-infrastructura si sa-si asume raspunderea cineva.;alti bani alta distractie.