În urma finalizării lucrărilor, va putea fi reluată circulația cu vaporașul între Timișoara și Serbia. Finanțarea este asigurată în mare parte din bani europeni.
“Pe o lungime de aproximativ 114 kilometri, canalul Bega a fost cândva navigabil, navigația s-a închis în anul 1958. Pentru a face posibilă această navigare, trebuie să refacem nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român. Navigarea pe Bega va fi posibilă doar dacă sunt funcționale aceste ecluze din județul Timiș și din Serbia. Astfel, la finalul proiectului, vom lega Timișoara de Dunăre, dar și de Marea Nordului, prin acele canale existente în zona sârbă. În acest an vor începe lucrările pe această investiție, care are termen de finalizare anul 2021. Timișorenii de prea mulți ani au fost văduviți de acest drept care a fost blocat în anul 1958. Timișorenii au fost prea mult timp lipsiți de această navigație, iar acum noi le-o redăm ”, a declarat Ioan Deneș.
Reabilitarea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român este parte a proiectului “Repararea infrastructurii de navigație a Canalului Bega”, în valoare de aproape 14 milioane de euro, dintre care 11,7 milioane de euro reprezintă contribuția Uniunii Europene.
Ministrul Deneș nu a putut da o dată exactă a demarării lucrărilor, dar a garantat că acestea vor începe în acest an. De asemenea, a anunțat că vor fi finalizate în luna august a anului 2021, când Timișoara va fi Capitală Culturală Europeană. În plus, partea sârbă va trebui, în cadrul acestui proiect european, să realizeze o pistă de biciclete de 43 de kilometri, de la graniţa cu România şi până la Zrenjanin, pe malurile Begăi, precum şi două puncte de trecere a frontierei..
”Astăzi scriem istorie. Demarăm investiția la ceva construit acum două sute de ani, dar și la 65 de ani de la închiderea navigației. Este o nouă cale de comunicare cu vecinii, o posibilitate pentru dezvoltarea Euroregiunii DKMT. Sper ca în 2021 să deschidem și punctele de trecere a frontierei”, a declarat, la rândul său, Călin Dobra, șeful CJ Timiș, partener în proiect.
Dirigenția de șantier va fi asigurată de societatea Consult Vest din Brad, pentru 86.482 euro, iar execuția lucrărilor va fi efectuată de asocierea Socot Târgu Mureș, Laurențiu H. din Negrești-Oaș, Aquaproiect București și Hidrotim Timișoara, pentru 5.6 milioane de euro.
Transportul de mărfuri pe canalul Bega a fost oprit în anul 1958, iar în anul 1967 a fost oprit și transportul de pasageri.
Citiți principiile noastre de moderare aici!