Noul proiect de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale în municipiul Timişoara pentru anul 2016 se va regăsi pe ordinea de zi a şedinţei de consiliu local de vineri.
„Toate taxele vor rămâne la nivelul de până acum, cu excepţia a două care suferă majorări ca urmare a faptului că noul Cod Fiscal ridică minimul peste valoarea pe care noi am practicat-o până acum. Nu noi facem majorarea…”, a anunţat, marţi, primarul Nicolae Robu.
Ce se va schimba cu începere din 2016 ne-a explicat, în linii mari, directorul Direcţiei Fiscale, Adrian Bodo.
„Conform noului Cod Fiscal, valoarea impozabilă care se aplică, stabilită de legiuitor, a crescut, pentru o clădire cu cadre din beton armat sau cu pereţi exteriori din cărămidă arsă, de exemplu, de la 935/mp la 1.000 de lei/mp. Nu mai există diferenţieri între persoanele fizice şi persoanele juridice, sunt tratate la fel, diferenţierea se face în funcţie de folosinţă, de scopul utilizării construcţiei, pentru locuit sau activităţi economice. Pentru cei care nu folosesc ca şi locuinţe clădirea, creşterea este de zece ori. Pe de altă parte, se elimină taxele majorate pentru deţinerea mai multor proprietăţi. La terenuri, noutatea este că nu mai avem o valoare bătută în cuie, ci un interval între care se stabileşte, iar noi am optat pentru valoarea minimă, ceea ce înseamnă o creştere nesemnificativă. La mijloacele de transport, noutatea este că se datorează impozit doar pentru perioada în care mijlocul de transport este înscris în circulaţie”, a explicat Bodo.
Pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile-anexă, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 0,1% asupra valorii impozabile a clădirii. Pentru clădirile nerezidenţiale, se merge pe aplicarea cotei de 1% asupra valorii impozabile.
Impozite majorate şi cu 500% din 2016
Marea noutate este însă supraimpozitarea clădirilor şi terenurilor neîngrijite, precum şi a terenurilor agricole nelucrate.
Astfel, pentru terenul agricol care nu este lucrat timp de 2 ani consecutiv, impozitul ar urma să se majoreze cu 500% începând cu al treilea an.
„Nu-i de joacă, aviz proprietarilor, indiferent cine sunt proprietarii, pot fi şi instituţii de stat, nu ne interesează. Noi vom adopta această hotărâre şi vom majora taxele şi impozitele pe tot ce va fi în paragină în oraş”, a avertizat Robu.
În cazul clădirilor şi a terenurilor neîngrijite va exista o grilă de evaluare a stării respectivelor proprietăţi.
O comisie special constituită la nivelul primăriei va stabili un punctaj în funcţie de degradarea imobilului – de la cum se prezintă tencuiala şi acoperişul până la jgheaburi, burlane şi tâmplărie, iar proprietarii vor fi taxaţi ca atare.
Impozitul pe clădiri pentru clădirile neîngrijite situate în intravilan se va putea majora cu 300% (pentru punctajul procentual între 30,00% şi 59,99%), cu 400% (punctaj între 60,00% şi 79,99%) sau chiar cu 500% (punctaj între 80,00% şi 100,00%).
Impozitul pe teren pentru terenurile neîngrijite va putea fi mărit cu 250% (pentru punctajul procentual de 50%) sau 500% (pentru punctajul procentual de 100,00%).
Avem şi o definiţie a terenului neîngrijit: deşi se află într-un cartier locuit, de regulă nu este ocupat de construcţii, este neîngrădit, necultivat, fără amenajări, cu deşeuri abandonate sau buruieni.
Clădirile monumente istorice, de la scutiri la supraimpozitare
Cum se va face evaluarea? Primarul afirmă că oraşul a fost împărţit în 44 de zone şi, pentru început, 22 de oameni din primărie vor inspecta fiecare câte două zone, iar lor li se vor adăuga şi alţi funcţionari care vor încerca să identifice clădirile şi terenurile-problemă. Ei doar ar urma să întocmească liste cu aceste proprietăţi, pentru că de evaluare se va ocupa comisia specială care va fi înfiinţată.
„Evident că nu putem face peste noapte toată această evaluare. Ne vom concentra pe clădirile monument, pe clădirile istorice în general, dar ne interesează în egală măsură întregul oraş. Să nu stea pe o ureche cei care locuiesc în zone marginale, lăsându-şi clădirile în paragină. Se va face o inspectare a întregului oraş şi, unde sare în ochi că ceva este în paragină, e neîngrijit peste o anumită limită dincolo de această grilă, după bunul-simţ, după aprecierea ochiometrică, se intră în evaluare de detaliu. Nu vom lua la rând în mod sistematic toate clădirile din oraş, ci vom face o inspectare a oraşului şi vom întocmi liste de clădiri asupra cărora se va aplica grila de evaluare. Şi blocurile sunt incluse”, a încercat să explice Robu.
Singura problemă este că, potrivit aceluiaşi proiect de hotărâre, pentru clădirile care, conform legii, „sunt clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, muzee ori case memoriale”, se acordă scutire de impozit, de asemenea scutiri beneficiind şi alte categorii de proprietari.
Rămâne de văzut cum se va proceda în aceste cazuri, este posibil să se stabilească o serie de excepţii la acordarea scutirilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!