Reprezentanţii Primăriei Timişoara au anunţat la începutul anului trecut, în februarie, finalizarea licitaţiei pentru contractarea firmei care să realizeze studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic pentru viitorul pasaj rutier din Piaţa Victoriei. Mai exact, pentru reorganizarea traficului pe Inelul I de circulaţie şi reproiectarea infrastructurii rutiere şi de transport public în zona centrală a Timişoarei, proiect care cuprinde şi amenajarea pasajului auto din Piaţa Victoriei.
Circulaţia ar urma să se desfăşoare în sens unic de jur împrejurul centrului, pe traseul: Piaţa Mărăşti – strada Gheorghe Dima – strada Sf. Ioan/ strada Paris – pasaj subteran Piaţa Victoriei – Bd. I.C. Brătianu – strada Hector – Piaţa I.C. Brătianu (Punctele Cardinale) – strada Oituz – Piaţa Mărăşti.
A fost contractată firma Exe Company.ro SRL pentru elaborarea documentaţiilor necesare în vederea demarării investiţiei, anunţa primarul Nicolae Robu în urmă cu circa un an, dar acestea nu au fost încă predate. Studiul de fezabilitate urmează să fie supus la vot în consiliul local.
În aceste condiţii, este greu de crezut că o astfel de lucrare va putea începe ca şi execuţie în 2015, după cum susţine Robu, având în vedere paşii care mai sunt de parcurs, ce cuprinde acest proiect şi cum s-au mişcat lucrurile până acum.
„Avem un studiu de prefezabilitate aprobat în 2013 în consiliul local. Studiul de fezabilitate se va preda în formă finală, pentru ultimele observaţii, săptămâna viitoare şi va fi supus aprobării consiliului local sperăm în plenul din această lună, urmând ca apoi să se întocmească proiectul tehnic. SF-ul este la nivel de detaliu, elaborarea proiectului tehnic nu va necesita mult timp, urmând ca apoi să se pregătească licitaţia pentru execuţie. Execuţia va fi pe etape, dar licitaţia va fi organizată pentru întregul proiect, pentru întregul obiectiv de investiţie”, a explicat viceprimarul Dan Diaconu.
Ce va cuprinde, concret, acest proiect? „În primul rând pe tot Inelul 1 va fi sens unic de circulaţie, în sens invers acelor de ceasornic. Asta înseamnă reconfigurarea tramei stradale pe profile de trei-patru benzi pe tot inelul, dintre care o bandă rezervată mijloacelor de transport în comun, asta înseamnă pasajul subteran din Piaţa Victoriei, care va fi urmat de o parcare subterană sub şosea, de 700 de locuri, care va porni practic de la zona de început a Muzeului Banatului, pe Brătianu, până la intersecţia cu strada Traian Grozăvescu, asta înseamnă o pistă de biciclete completă pe Inelul I, trotuare noi, iluminat public nou, mobilier urban nou şi refacerea reţelelor de utilităţi acolo unde este cazul”, a mai declarat, pentru www.tion.ro, Diaconu.
Sensul giratoriu din Piaţa Mărăşti dispare
Oricum, în zona centrală a Timişoarei se anunţă transformări importante: dincolo de cele două obiective mari, amenajarea pasajului rutier şi parcarea subterană, sunt prevăzute desfiinţarea sensului giratoriu din Piaţa Mărăşti şi realizarea unui nou sens giratoriu în zona Spitalului de Copii „Louis Ţurcanu”.
„Sensul giratoriu din Piaţa Mărăşti dispare într-adevăr, în locul său fiind bretele de acces înspre şi dinspre Calea Aradului, de pe inelul de circulaţie. Proiectul presupune reconfigurarea intersecţiei, inclusiv cu o zonă verde mai mare ca dimensiune decât cea existentă la ora actuală, dar într-o altă formă. Va fi o intersecţie semaforizată. Totodată, apare un nou sens giratoriu în Piaţa Regina Maria, la intersecţia dintre bulevardul Republicii, Regele Ferdinand şi strada Dr. Iosif Nemoianu. Pasajul rutier subteran va deservi doar traficul uşor, nu şi transportul în comun, va porni de pe Republicii spre Brătianu, până după intersecţia cu strada Carol Telbisz. Strada Sf. Ioan va fi rezervată doar transportului în comun. Este prevăzută şi extinderea liniei de troleibuz în cadrul proiectului. Un beneficiu uriaş va fi creşterea gradului de transbordare a transportului public. Vor exista conexiuni între toate mijloacele de transport în comun care ajung în centru”, afirmă viceprimarul.
În ceea ce priveşte costurile unui asemenea proiect, acestea vor depăşi suma de 10 milioane de euro, din estimările edilului. Rămâne de văzut la cât vor estima specialiştii lucrările, pentru că nu a fost prezentată încă valoarea finală, spune Diaconu.
Primarul Nicolae Robu a anunţat demararea investiţiei, în 2015, cu bani de la bugetul local. Edilul spune că vor exista resurse, având în vedere că municipalitatea s-a îndatorat, a contractat un credit de aproximativ 24 de milioane de euro de la Banca Mondială pentru a putea susţine derularea proiectelor pe fonduri europene, iar acum ar urma să fie rambursaţi banii alocaţi pentru aceste proiecte.
Nu s-a oferit o estimare cu privire la cât vor dura lucrările…
Citiți principiile noastre de moderare aici!