O ştire scurtă, protocolară, anunţa că preşedintele Klaus Iohannis a discutat cu preşedintele Serbiei, Tomislav Nikolic, despre dezvoltarea relaţiilor dintre cele două ţări, cu accent pe dezvoltarea relaţiilor în domeniul energiei şi al transporturilor, mai precis vorbindu-se despre autostrada Belgrad – Timişoara. Desigur, doar discuţii. Problema autostrăzii este dezbătută de câţiva ani, sârbii vor o legătură cu occidentul şi cu România, iar autostrada A1 este cea mai bună modalitate pentru acest lucru.
Pe de altă parte, românii nu par deloc interesaţi de un asemenea drum, la nivel de autostradă. Master planul pe transporturi elimină total această posibilitate și prevede doar ceva îmbunătăţiri pentru drumul de la Moraviţa la Timişoara, unul care este şi în prezent destul de bun.
De cealaltă parte, sârbii îşi văd de treaba lor, dar mai ales de coridoarele lor rutiere. La sfârşitul lunii aprilie, la Bruxelles s-au întâlnit prim miniştrii Europei vestice şi reprezentanţii ţărilor balcanice care nu sunt membre ale Uniunii Europene. Discuţiile au vizat stabilirea în comun a priorităţilor legate de transporturile rutiere şi pe cale ferată în zonele care se îndreaptă oricum spre Uniunea Europeană. Atunci, presa sârbă anunța că, în urma acestor dinscuții, s-a ajuns la concluzia că legarea reţelelor de transport din Uniunea Europeană şi cele din ţările balcanice este o prioritate.
Cu ocazia acestei întâlnirii au fost stabilite şi principalele coridoare rutiere care vor fi avute în vedere în următorii ani pentru dezvoltare. Printre acestea şi Vârşeţ –Belgrad – Podgorica – Bar. Deci, direcţia este clară, de la graniţa cu România se va face oricum o autostradă spre Belgrad. Tot în urma discuţiilor s-a stabilit şi perioada în care legăturile vor fi stabilite, este vorba de anul 2030, până atunci reţelele de transport din ţările respective şi UE urmând să fie complet integrate. În plus, comisarul european pentru Transporturi, slovena Violeta Bulc, a anunţat deblocarea a 130 milioane de euro pe fonduri IPA, de cooperare transfrontalieră, special pentru a se realiza asemenea proiecte. Banii ar urma să fie disponibili până la finalul acestui an.
În cadrul aceleiaşi întâlniri s-a discutat şi decis ca şi legătura pe cale ferată dintre Vârşeţ, Belgrad şi Bar să fie prioritară. Aici şi România stă mai bine, modernizarea căii ferate dintre Timişoara şi Moraviţa este unul dintre extrem de puţinele proiecte care este considerat prioritar în Banat.
Aşadar, nu este exlcus ca până în 2030 să mergem pe un drum naţional până la Moraviţa, iar de acolo, de la Vârşeţ, pe autostradă până la Belgrad.
Citiți principiile noastre de moderare aici!