„Suntem aproape de momentul reînceperii anului școlar și există încă multe discuții și multe păreri despre cum ar fi mai bine să se procedeze, acestea învârtindu-se în jurul ideii de păstrare a calității educației, dar cu oferirea în același timp a unui mediu sigur pentru sănătatea copiilor. Încă avem multe necunoscute referitoare la perioada următoare și nu putem avea pretenția că deținem adevărul absolut. Cred însă că noi cei care ne-am confruntat direct până acum cu efectele pandemiei suntem obligați să facem o analiză cât mai obiectivă a informațiilor pe care deja le avem, astfel încât să putem oferi părinților, profesorilor și bineînțeles copiilor o perspectivă cât mai realistă, care să genereze cât mai multă transparență și claritate în înțelegerea corectă a situației, punând în balanță riscurile, ce ne-am putea asuma să facem și ce nu”, a transmis doctorul Virgil Musta.
El a precizat că, până acum, cei care studiază boala au descoperit că doar o mică parte dintre cei infectați sunt copii, iar în cele mai multe cazuri micuții infectați cu coronavirus dezvoltă forme asimptomatice, ceea ce face dificil depistarea acestora.
„Haideți să vedem pentru început ce știm din date statistice disponibile până acum. Într-un studiu efectuat pe 70.000 cazuri de persoane infectate cu SARS CoV-2, s-a observat că doar 1,3% dintre acestea, au fost copii iar dintre ei, doar 30% au necesitat internare (0,4%,din totalul cazurilor), majoritatea fiind forme asimptomatice și ușoare. Dintre copiii pozitivi, doar 1,7% au necesitat internare în secția de ATI. Conform studiilor, cât și observațiilor noastre de până acum, numărul copiilor depistați pozitiv cu SARS CoV-2 a fost într-adevăr mult mai mic comparativ cu cel al adulților, foarte puțini dintre ei făcând forme mai grave, în special cei care aveau deja alte probleme de sănătate precum malformații congenitale, diabet zaharat, obezitate etc. Marea majoritate a formelor la copii sunt asimptomatice sau minim simptomatice, ceea ce face foarte dificil depistarea copiilor pozitivi.În același timp, copiii care au contactat virusul îl pot transmite mai departe, în familie sau la alte persoane cu care intră în contact, iar dacă aceste persoane sunt mai vulnerabile, pot dezvolta forme grave”, mai spune dr. Musta.
Astfel, în opinia lui, calculând riscurile și beneficiile, copiii ar trebui să revină la școală în septembrie.
„Din perspectiva educației, sunt evidente beneficiile prezenței la școală, atât pentru legătura umană și profesională dintre profesori și elevi, pentru socializarea dintre copii, pentru copiii care nu au facilități pentru școala online, pentru părinții care nu au cu cine să-i lase acasă și așa mai departe… Așadar, ținând cont de cele de mai sus și simplificând lucrurile, va trebui să găsim abordarea optimă (perfectă probabil că nu există), prin care să reușim să gestionăm cât mai bine riscurile descrise, să colaborăm cât mai strâns toți cei implicați (oficialități, medici, părinți, profesori, copii) astfel încât să fie tot timpul clar pentru toți acest raport riscuri/beneficii pentru ca asumarea măsurilor decise să fie astfel în cunoștință de cauză. Concret, eu consider că este bine ca elevii să revină la școală (evident cu condiția să nu avem o explozie a pandemiei până atunci sau ulterior), dar pentru că va fi foarte dificil să ținem sub control contaminarea, va trebui să ne concentrăm pe prevenirea formelor grave de boală, atât la copii, cât și la familiile acestora”, a mai spus Musta.
El propune și o serie de măsuri care ar trebui adoptate de părinți, elevi și profesori pentru a limita riscul transmiterii virusului.
„Propun următoarele măsuri ce ar trebui foarte strict asumate și respectate:
• părinții trebuie să aibă un rol esential în triajul epidemiologic zilnic. Ei sunt cei care ar trebui să cunoască eventualele manifestări ale copilului și să decidă netrimiterea acestuia la școală. Bineînțeles că e nevoie de un ghid clar de instrucțiuni transmis tuturor părinților în acest sens (plus consultarea medicului de familie), pentru că este esențial ca, în primul rând, copiii care au deja simptome posibile de covid-19 să nu ajungă la școală, cât nici cei despre care părinții știu că au intrat în contact cu persoane dovedite pozitiv covid-19.
· copiii care sunt mai vulnerabili și mai predispuși la a face eventuale forme grave, mă refer aici la copiii care au deja alte probleme de sănătate precum malformații congenitale, diabet zaharat, obezitate etc ar trebui să facă cursuri online.
· aceleași măsuri pentru cursuri online ar trebui luate și în cazul copiilor care au contact direct în familie cu persoane adulte vulnerabile, cărora le-ar putea transmite virusul, iar aceștia ar putea dezvolta forme grave (bătrâni, diabetici, cardiaci etc). Sau dacă îi trimit la școală, să reducă acasă contactul copiilor cu aceste categorii de persoane.
· educarea de către părinți și profesori a copiilor, pe limbajul lor, specific fiecărei vârste (la fel, pe baza unui ghid recomandat) pentru a înțelege si accepta singuri măsurile de bază pentru prevenție, dar și pentru eventuala recunoaștere a unor posibile simptome.
· urmărirea de către părinți a respectării măsurilor de protejare a copiilor și când nu sunt la școală (evitarea locurilor aglomerate, purtarea măștilor și igiena permanentă a mâinilor) pentru a nu se contamina în comunitate.
· unitățile școlare trebuie să se organizeze astfel încât să evite activitățile cu risc epidemiologic crescut (aici trebuie analizată pur și simplu fiecare activitate în funcție de potențialele riscuri și luate măsuri specifice punctuale, ex. ore de sport care nu trebuie ținute în săli de sport mici și neaerisite etc).
· în unitățile școlare trebuie evitată supra-aglomerarea claselor, o parte dintre elevi pot rămâne acasă pentru a urmări online cursurile, prin rotație ( poate cu prioritate pentru online pentru cei cu risc sau care au în familie persoane vulnerabile). Dar aici, foarte important este ca grupele formate să se mențină în aceeași structură, astfel încât dacă se depistează un caz pozitiv, să nu fie afectată pentru izolare decât grupa acelui copil, iar cealaltă să poată veni la școală (de exemplu, dacă o clasă de 30 de elevi se împarte în două grupe de câte 15 elevi, grupele să-și păstreze exact aceeași structură și să vină pe rând la școală, câte 2 săptămâni fiecare grupă, iar dacă există un caz pozitiv într-o grupă, va fi izolată doar acea grupă).
· unitățile școlare trebuie să asigure o dezinfectare zilnică claselor, cât și posibilitatea spălării pe mâini a copiilor.
· în pauze, clasele trebuie aerisite, iar ideal ar fi ca grupele de copii care sunt la școală să păstreze distanța între ele, chiar dacă vor ieși în curtea școlii (știu că acest lucru este greu de realizat, dar nu imposibil dacă se stabilește un anumit flux și eventual orar pe clase), sau cel puțin masca să fie obligatorie atunci când se întâlnesc clase diferite de copii (pentru că în interiorul unei grupe de copii prezente la școală este practic imposibil să se păstreze permanent distanța fizică între copii este important ca măcar grupele diferite să nu se apropie).
· cadrele didactice trebuie să cunoască foarte bine posibilele simptome pentru covid 19 și să nu vină la școală dacă constată astfel de manifestări.
· cadrele didactice trebuie să păstreze distanța fizică de 2 m în clase față de elevi și să poarte obligatoriu mască în timpul orelor, cât și în interiorul școlii, în general.
· să existe în fiecare școală un regulament de ordine interioară dedicat masurilor covid-19, semnat și respectat de profesori și elevi, precum și un regulament asumat și de părinți.
· sa existe o comunicare permanentă, deschisă și constructivă între profesori, părinți și elevi pentru informare, consultare si decizii”, mai spune Musta.
Însă, în primul rând, mai spune doctorul, este nevoie ca între profesori, părinți și elevi să existe comunicare.
„Toate cele de mai sus sunt bineînțeles doar recomandări, dar cred că esențial este să se analizeze bine fiecare potențial risc și să se găsească punctual, împreună, cele mai bune soluții, între profesori, părinți și elevi, printr-o comunicare constructivă permanentă. Evident că va fi o perioadă diferită față de anii anteriori, în care se cer asumate eforturi suplimentare de la toți cei implicați menționați mai sus, dar toate acestea se fac de fapt spre binele tuturor, iar dacă există deschidere, înțelegere, asumare și dialog constructiv permanent cred că ne putem adapta și gestiona bine împreună lunile care vor veni. Este important ca specialiștii să editeze diverse materiale care să ajute școlile, profesorii, părinții și elevii și chiar să putem avea un dialog direct pentru a încerca să găsim împreună cea mai bună (dar și realist de implementat) abordare, astfel încât să încercăm să evităm viitoare focare, iar activitatea școlară să decurgă cât mai apropiat de normal. Cuvintele cheie în demersul de a oferi copiilor noștri o educație de calitate în condiții de siguranță sunt: RESPONSABILITATE și SOLIDARITATE! Vă mulțumesc tuturor pentru efortul depus până acum, cât și anticipat pentru ce mai urmează, în încercarea de a găsi împreună cel mai bun răspuns la diversele situații generate de această pandemie. Numai împreună vom reuși!”, concluzionează Musta.
Trimite articolul
XUnii peste noapte, ca și acest personaj au devenit”specialisti” a unei boli inventate de OMS în parteneriat cu China. Sa nu uite aceștia ca Adevărul v_a triumfa și nu aceasta înșelătorie cu adepții ei cu tot.
-
Sparam sa înveți să scrii, după care sa vii sa împărtășești opinii pertinente, până nu iei covidul! După, nu sunt sigură că mai apuci sa ne dai vreun detaliu științific!
-
bai dictatoraso, nu stiu de unde ai rasarit (esti ruda cu “somitatea” Imbri cumva?), dar de ce nu te duci tu nu mai departe decat Belarus, acolo sovietismele astea care te excita pe tine sunt in floare, acolo se fac dosarase si pt stranut si din astea, asa ca hai sictir 😉
-
-
Uite-l și pe expertul în medicina cum știe el “c-a” aceasta boala e inventata. Păcat ca nu va dau bani și de cărți de gramatica.
-
Poate atunci cand veti avea familia in spital conectata aparatul la oxigen veti reveni cu picioarelepe pamant.
Doctore, ajunge un parinte sa dea copulului si toti ne ducem…
Domnul Doctor. Nu de sfaturi avem nevoie, le cam stim pe toate. Este nevoie de actiune! Adica, de o lista de masuri, egala în toate scolile, care sa contina ceace scoala este OBLIGATA sa prepare pentru data începerii cursurilor, inclusiv diversele protocoale. Cu sfaturi nu face nimeni sau nimic, sau partial, sau nu sincron în toate scolile. Si sfaturile Dvs. nu au nici un sens atâta timp cât forurile scolare competente, deci care sunt organele de DECIZIE si care actioneaza CONCRET, nu vor lua masurile (drastice) de care am spus. Eventual, puteti da sfaturi acelor institutii. PS: când dati interviewuri, ati putea da masca jos, doar trebuie sa va si vizualizam, nu?
-
Draga doamna, acțiunea începe de acasă, unde ar trebui sa învățați copilul sa se spele pe mâini și sa nu își bage degetele în nas. Degeaba se dezinfectează școala, copilul vine cu boala de acasă și o da in clasa la altii care nu au fost învățați regulile de igiena acasă. Înțelegeți acuma, nu școala îl îmbolnăvește pe copil ci copilul înbolnaveste școala, nu plasați responsabilitatea școlii.
-
Dar chiar este imperios necesar sa înceapă scoala? Nu mai putem astepta două trei săptamani sa treacă apogeul bolii. Berbecul asta de doctor cu carnet de partid deja dă vina pe părinti.
Da are dreptate, părinții sa nu isi trimită copii la scoala până cand guvernul asta de amatori nu stabileste o procedură clară pentru a fi urmată unitar de către toate scolile din Romania. Repede s-au spălat pe mâini și au transferat responsabilitatea părintilor și profesorilor din scoli. Banii i-au oprit pentru clientii de partid și fwtaiul pentru prostii de serviciu ai Romăniei. PROFESORII.
Sincer mă bucur că-i FWTE BINE DE TOT. Acum, vorba romănului, și ….. și cu bani luati. Plăcuțe suedeze din belsug. ha, ha, ha!
Când a fost bine, n-a fost bine. Acum că nu-i bine e bine?
-
-
te ajut eu cu o parere…intereseaza-te daca-i legal si gaseste un cabinet sa-l eutanasiezi…scapati astfel de teama si suferinta generate (in mintea ta) de acest virus ucigas.
Creier de gaina, uita-te la statistica cati copii sub 17 ani au murit de COVID…vreo 3 sau 5 in toata lumea…probabil si aia trecti drept victime Covid din exces de zel.
Am eu un sfat pentru doctori ….. Sa nu uite că au jurat ceva !!! Legea lui Hipocrate….. Știu că sunt împinși să facă astfel de lucruri dar nu exista unul cu coloana vertebrala??
-
Ce juraminte frate daca faci mii sau zeci de mii Euro profit pah zi? Din ce stiu eu la clinica privata a lu Musta e 280 lei testul COVID. Un prieten si-a facut testul acolo si dupa rezultat s-a dus la Victor Babes (??). Iti imaginezi ce profituri aduc sa zicem 50 de teste pah zi?
Acum ca golanii s-au prins cati bani nemunciti pot face dah pah urma COVID nu scapam dah masti si teste mai devreme de 2 ani si…prevad…imediat ce dispare COVID apare alta “pandemie”
Maestre corect cu privire la copii asimptomatici mai putin predispusi la boala etc dar ce ne facem cu personalul didactic , auxiliar nedidactic ? Ca aicia peste 50 sunt in clasa de risc varsta peste 60 de ani si boli asociate ? Deschidem scoala si ramanem fara personal de predare si curatenie ? In Germania in anumite landuri au deschis scolile si in 2 saptamani au inceput sa le inchida ca au aparut cazuri covid 19
Dar chiar este imperios necesar sa înceapă scoala? Nu mai putem astepta două trei săptamani sa treacă apogeul bolii. Berbecul asta de doctor cu carnet de partid deja dă vina pe părinti.
Da are dreptate, părinții sa nu isi trimită copii la scoala până cand guvernul asta de amatori nu stabileste o procedură clară pentru a fi urmată unitar de către toate scolile din Romania. Repede s-au spălat pe mâini și au transferat responsabilitatea părintilor și profesorilor din scoli. Banii i-au oprit pentru clientii de partid și fwtaiul pentru prostii de serviciu ai Romăniei. PROFESORII.
Sincer mă bucur că-i FWTE BINE DE TOT. Acum, vorba romănului, și ….. și cu bani luati. Plăcuțe suedeze din belsug. ha, ha, ha!
Când a fost bine, n-a fost bine. Acum că nu-i bine e bine?
-
da, sa nu mai inceapa scoala niciodata, si asa nu foloseste la nimic, numai asa cream generatii intregi de analfabeti functionali care voteaza pt un kg de orez si un litru de ulei…asa toata lumea are de castigat, pacat ca orezul si faina se termina dupa 1 saptamana, dar puterea ramane vreo 4-5
Stai liniștit că la grădiniță mie îmi cere adeverință de la medic ca să duc prichindelul! Dar cînd ajunge in clasă toți behăie de zor! Normal că mi s-a îmbolnăvit in 2 zile!
Așa o să fie și cu școala: nimeni nu are nimic și în 2 săptămâni stau toți acasă în carantină!
Daca e asimptomatic ce sa transmit ? Am închis școlile in aprilie la câteva cazuri . Domnilor ce facem acuma?
“care să genereze cât mai multă transparență” -> ahhaaaahhhaaa, transpa…ce? in Romanica? unde astia tin ascunse locatiile exacte ale focarelor? vai ce i-ar mai fi placut lui Caragiale sa traiasca in vremurile astea, avea garle de material pt creatiile sale
Nu am nici cel mai mic dubiu ca scoala va fi un focar. Focar in 2 sensuri: o data intre elevi si o data prin ducerea acasa a virusului de catre copii in familie. Problema e ca daca copiii sunt asimptomatici familia nu va stii de unde a luat virusul si nu se va putea indica scoala ca fiind focar! Si vom avea un focar invizibil, de nedemonstrat, decat daca se testeaza toti copiii.
Peste ani se va vorbi cu infrigurare de spre aceste experimente la care sunt supusi copiii nostrii, noi si parintii nostrii.
Imi pare forte rau ca nici un mare jurnalist nu are curaj sa puna o intrebare esentiala, : Ce conteaza cel mai mult, viata sau deschiderea anului scolar?