Constant, în ultimii ani, la nivelul Uniunii Europene, România a fost țara cu cele mai multe decese cauzate de accidentele rutiere, potrivit datelor Eurostat.
În 2019, 22.756 de persoane au murit în accidente produse în UE. Au fost în total 51 de victime ale traficului rutier per milion de locuitori. Cea mai mare rată s-a înregistrat în România, cu 96 de decese la un milion de locuitori. A fost urmată în 2019 de Bulgaria, cu 90 de victime ale traficului rutier la un milion de locuitori, Polonia – 77 și Croația – 73.
Situația s-a repetat și în 2020, când în UE au murit 18.800 de persoane în urma unor accidente rutiere, cea mai mare medie fiind înregistrată în România, cu 85,1 victime la un milion de locuitori. În 2021, în România, media a crescut la 93 de morți la un milion de locuitori, comparativ cu media europeană de 44, respectiv cu cea din Suedia, de numai 18 decese per milion de locuitori.
În Timiș, potrivit IPJ, în 2022, au avut loc 90 de accidente grave, cu 11 mai puțin decât în 2021. Deși numărul accidentelor grave a scăzut, a crescut în schimb numărul persoanelor decedate, de la 23 în 2021, la 47 în 2022. Alte 59 de persoane au fost grav rănite. În cele mai multe dintre cazuri, indisciplina pietonală a fost principala cauză a producerii accidentelor grave, urmată de neatenția la volan.
În Timișoara
În ianuarie, în decurs de câteva zile, la Timișoara au avut loc două accidente mortale. Primul s-a petrecut în Calea Șagului, unde un bărbat de 63 de ani a murit lovit de mașină în timp ce trecea strada prin loc nepermis. Al doilea s-a petrecut pe strada Polonă, în circumstanțe asemănătoare, în urma sa murind un copil de numai 10 ani.
Imediat după incidente, primarul Dominic Fritz a transmis că va solicita, printre altele, analiza celor mai periculoase 20 de locuri din traficul timișorean și propuneri concrete de rezolvare, urmând să facă publică lista înainte de a o înainta comisiei de circulație pentru avizare. El a mai solicitat sprijin și pentru instalarea unor radare fixe.
Ulterior, la inaugurarea Centrului de Monitorizare a Ordinii Publice și Trafic Management, înființat de Primăria Timișoara printr-un parteneriat cu Poliția Locală (PLT), autoritățile au explicat că doar în intersecțiile monitorizate, care nu sunt toate din oraș, se înregistrează zilnic câte 1.000 de treceri pe roșu. Acest comportament ilegal și periculos în trafic nu poate fi sancționat decât de Poliția Rutieră, care momentan nu colaborează cu PLT pentru a se putea folosi de imaginile surprinse pe camerele de supraveghere.
Cei de la Pedallez, o asociație care militează pentru siguranța bicicliștilor din Timișoara, pledează pentru luarea unor măsuri de prevenire a accidentelor în trafic.
„Majoritatea standardelor de proiectare a drumurilor sunt învechite, datând din anii 60-70. Pe atunci, concepte care astăzi sunt considerate bune practici de siguranță rutieră nu existau. Respectarea acestor norme învechite este aproape obligatorie, iar inginerii care le ignoră, preferând standardele contemporane de siguranță, pot fi dați în judecată în cazul unui accident, și pot fi găsiți culpabili”, susțin cei de la Asociația Pedallez.
Aceștia mai spun că problema este foarte greu de explicat în totalitate deoarece cuprinde mai multe fațete: pe de-o parte, studiile de trafic măsoară doar traficul auto, pe de altă parte, un ofițer al Poliției trebuie să vadă o ilegalitate pentru a putea da o amendă. Nu în ultimul rând, majoritatea proiectelor de infrastructură pleacă de la premisa că toată lumea folosește autoturismul.
În ceea ce privește radarele fixe, în România acestea au fost interzise mai bine de un deceniu. Abia la finalul anului 2022, după ce Uniunea Europeană a oferit fonduri pentru creșterea siguranței în trafic, președintele Klaus Iohannis a promulgat o lege prin care radarele fixe să fie reactivate. Acestea însă vor fi folosite de CNAIR, și nu de autoritățile locale.
Zone problematice
Mai multe organizații, printre care și Asociația Pedallez, au fost invitate să trimită un expert către Primăria Timișoara, pentru a crea o bază de date cu locurile pe care pietonii și bicicliștii le consideră periculoase.
Cei de la Pedallez au identificat, după o perioadă de consultare cu comunitatea și cu alți specialiști în siguranța rutieră, zece zone percepute ca fiind problematice:
- Sever Bocu cu Amurgului;
- Eneas cu Brâncoveanu, Eneas cu Drubeta;
- Popa Șapcă;
- Calea Martirilor – intersecție Arieș;
- Calea Stan Vidigrin, intrarea de pe Cerna;
- Eneas – Vulturilor peste Calea Șagului;
- Gheorghe Lazăr cu Circumvalațiunii;
- Str. Ion Ionescu de la Brad cu Holdelor;
- Trecere de pietoni Str. Michelangelo;
- Str. Ardealului cu Str. C. Silvestri.
„Minuta acestei ședințe este foarte vagă, iar soluțiile sugerate de reprezentanții autorităților nu sunt prezentate. Nu avem informații despre continuitatea acestui proiect, din păcate, deoarece aici s-a încheiat comunicarea pe acest subiect din partea PMT”, spun reprezentanții Pedallez.
Revenind la măsurile despre care primarul Timișoarei a spus că le va lua în urma accidentului de pe Str. Polonă, pe lângă identificarea locațiilor periculoase pentru participanții la trafic, acestea mai includ re-verificarea tuturor sesizărilor privind siguranța în trafic făcute la Primărie, organizarea unor campanii de informare și conștientizare și organizarea unei conferințe pe tema mobilității urbane. Măsurile, conform celor declarate de Fritz, ar urma să fie implementate „în săptămânile care urmează”.
Trimite articolul
XProbabil dacă semafoarele lui Robu n-ar mai fi o bătaie de joc la adresa pietonilor….
Ei lasa-ma.
“De cele mai multe ori pieptonii erau de vina”, adevarat si asta, dar faptul ca soferii o cam calcau si nu prea erau atenti in zone de scoli, treceri de pieptoni?
Asta nu e o problema?
Cauza este de ambele parti nu doar a pietonilor.
Administratia Robu a desfiintat peste 20 treceri pt pietoni…ce vreti sa faca oamenii…sa zboare? Nu toti au chef decocoalecsi asteptat 2-4 minute la semafoare…ca butoanele pt verde au rol decotativ …nu influenteaza cu nimic traficul.
Pai normal, daca politia amendeaza doar biciclistii.
Doua observatii:
1) pedallistii inca nu au aflat ca inginerii sunt obligati sa respecte si sa aplice NORMELE TEHNICE in vigoare nu dorintele bipezilor!
2) Nimeni nu atentioneaza PIETONII ca prioritate de trecere pe trecerea de pietoni au NUMAI dupa ce S-AU ASIGURAT ca nu pun in pericol traficul, ca soferii i-au observat si pot frana autovehiculul!!
-
Ca pietonii trebuie sa se asigure nu contest. Poate este un sofer neatent, poate tocmai face infarct … Se pot intimpla multe. Dar ca regula, prioritate inseamna ca ei au drept de trecere inainte de masina si prin lege, este obligatia soferului sa se asigure ca poate frina.
-
Puneti va rog pasajele din lege la care va referiti, poate nu stiu eu ultimele modificari.
Iar prioritate au cand sunt PE trecere (nu inca complet pe trotuar), ori la culoarea verde a semaforului pentru pietoni dupa ce s-au asigurat ca pot traversa fara pericol pentru ei sau altii (art 72 OUG). Soferii au obligatia sa reduca la max 30km/h cand sunt pietoni ce intentioneaza sa traverseze(art123 reg.) si sa acorde prioritate cand pietonul este pe sensul de mers al vehicolului(art135 reg.) Pietonul surprins si accidentat ca urmare a nerespectarii obligatiilor ce ii revin(inclusiv asigurare) poarta intreaga raspundere in caz ca soferul si-a respectat obligatiile legale.
Haideti sa vorbim pe articole de lege si nu pe pareri, spre binele tuturor. O zi buna va doresc.-
Hai să îți explic eu ceva, daca eu stau pe marginea drumului și mă uit la mașinile care vin NU OPREȘTE UNUL, da? Așa șoferi avem, trec unul după altul încontinuu și dacă faci un pas pe trecere atunci încetinește unul și se uită urât la tine și mai mult ca sigur in gând te înjură. NU LĂSAȚI PIETONII SA TREACA CAND TREBE de aia “se aruncă în fața mașinii” cum ziceți voi. Nu aveți pic de respect pentru pietoni. Așa că mai lăsați legile alea și mai învățați să fiți oameni, parca toți sunteți roboti, nu vă mai uitați stânga, nu dreapta, nu frână, tot înainte.
-
Va recomand inca o data calduros sa fiti sofer. Si va mai recomand inca o data sa nu participati la trafic la fel de “civilizat” precum comentati de fiecare data. Iar de tutuit, va tutuiti cu parintii dvs daca va permit.
Va comportati ca si cand ati avea 12 ani desi aveti 24. Ma intreb ce altceva aveti in aceeasi proportie din cat ar trebui. Puteti sa va manifestati in continuare asa cum sunteti, nu am cum sa va ajut. -
Cu ce v-a deranjat domnul Dani? Că spune adevărul? Nu v-ați deranjat să discutați despre subiect mai deloc decât despre modul în care s-a exprimat către persoana dumneavoastră. Vă recomand să mai citiți încă o dată ce a scris și să aduceți un argument pertinent nu să aruncați cu noroi înapoi și pe lângă asta să ignorați subiectul despre care se discută. De ce nu lăsați frustrările la o parte și să discutați normal? Când veniți cu un asemenea răspuns nu faceți nici un bine, să știți. Am impresia că dumneavoastră sunteți mai agresiv decât domnul Dani și vă dați cu părerea despre vârsta lui de parcă l-ați cunoaște. Nu mai faceți așa ceva și vorbiți frumos că dânsul nu v-a jignit, a spus ce a avut de spus, mai cu nervi în glumă, nu contează, contează că nu v-a jignit. Nu vă mai atacați și enervați pentru un banal comentariu, până la urmă oamenii aici își spun opiniile despre o situație, dumneavoastră ați aruncat cu noroi în persoană în loc să vă spuneți opinia. O zi buna.
-
@Sorin A.
“Domnul Dani”?
Ma faceti sa zambesc. Domn cand va comenta ca un domn nu ca un pustan cu probleme adolescentine.
De citit va rog sa cititi dvs inca o data de la inceput, unde am scris eu articolele de lege. Si mai vedeti si alte comentarii ale “domnului” pe teme de circulatie la alte articole.
Sanatate! -
@Sorin A
“Domnul Dani”?
Ma faceti sa zambesc. Domn cand va comenta ca un domn nu ca un pustan cu probleme adolescentine.
De citit va rog sa cititi dvs inca o data de la inceput, unde am scris eu articolele de lege. Si mai vedeti si alte comentarii ale “domnului” pe teme de circulatie la alte articole.“nu opreste unul” chiar asa sa fie, nici unu?
“mai mult ca sigur in gand te injura” or fi si de-astia, dar cam multa siguranta, nu cred ca citim ganduri, poate “domnul Dani” are aceasta capacitate?
“nu aveti pic de respect pentru pietoni” – inca o afirmatie cu putere de generalizare bazata pe capacitatea citirii gandurilor probabil
“mai lasati legile alea” – poftim? legile de-aia exista, sa nu ne bazam pe omenia unor “domni” fie ei si “domnul Dani”
“parca sunteti toti roboti” – asta cred ca e de bine, nu are cum sa fie o jignire cum ca n-am avea suflet si mai si suntem toti programati gresit.Dar inceputul face toti banii: “Hai sa-ti explic eu” – ce noroc pe capul meu, imi explica un “domn”, ca eu nu prea stiu cu circulatia. Noroc ca a scris si cu litere meri, altfel nu intelegeam cat de “domn” e “domnul Dani”
Am zambit.
Sanatate!
-
-
-
-
@cet: ia vezi articolul 72 alineatele (2) pana la (4). E putin diferit fata de ce zici acolo, desi alineatul (3) poate fi interpretabil, insa vezi mai ales alineatul (4), referitor la raspundere.
-
Din Codul Rutier, am uitat sa specific.
-
O tot frecati cu trecerile pe rosu. Da sunt foarte multe, foarte rau! Dar trecerile pe rosu ale pietonilor, trotinetistilor etc., pe astea nu le surprind camerele alea? Dar faptul ca nu se asigura cand traverseaza? Mai voiau biciclistii sa nu mai fie borduri la trecerile de pietoni. Pentru ca? Si asa nu se asigura, dar sa mai stie si ca pot trece cu 20km/h, atunci o sa fie mai bine? Si soferii ce sa faca, sa reinventeze legile fizicii sa poata opri instant, ca vine unu de la “pedallez” care nu vrea domle sa se dea jos de pe bicla decat la destinatie, si de preferinta sa nu aiba absolut nicio responsabilitate in trafic?
Copiati naiba sisteme din tari unde functioneaza si lasati gargara asta cu care is mai breji si care is mai putin breji, is la fel de necivilizati toti participantii la trafic. Inclusiv administratorul drumurilor. Tot Latcau e sef la comisia de circulatie? E un semn.
Educatie, infrastructura, amenda.
-
Da, dom’le, ce pretentii, sa nu se dea jos din sa pina la destintatie! Iti dai seama ce tupeu pe ei? Eu i-as pune sa traverseze in genunchi pe zebra, pina pricep unde le e locul.
-
Si soferii la fel, sa nu cumva sa dea de mestecau sa schimbe vitezele, accelereaza pana la limita legala si pana la destinatie, ata! Ce atata prioritate la pietoni, opriri la semafoare si alte aiureli? Se uzeaza ambreiajul mai ceva ca genunchii biciclistului xaca cumva se opreste sa beleasca ochii, pai se poate?
Mai mergeti prin tari civilizate, vedeti cum se face acolo (in Olanda copiii de 12 ani dau test practic in trafic pe bicicleta) pana sa vorbiti vorbe, atat soferii cat si biciclistii.-
Adica in capul tau daca nu te dai jos din sa nu poti opri bicicleta la semafor si nu poti acorda prioritate? Sa stii ca poti sa stai in sa si cind stai pe loc, daca nu ma crezi pe cuvint poti sa incerci singur. Ca-s baiat bun iti dau si un indiciu: scoate un crac in afara, stingul sau dreptul, cum preferi, si sprijina-te pe el.
-
Da, asa sa faca biciclistii, cum zici tu. Sunt convins ca asa ar face aia care vor sa nu mai fie borduri. 100% convins, ii vad si asa ce si cum traverseaza.
Dar nu strica sa stii cum e in alte tari mai cu apa calda si infrastructura pentru biciclisti. In primul si in primul rand, pistele nu sunt niste dungi pe trotuar, unde trebuie sa se opreasca au de ce sa se tina cu mana, ori se dau jos din sa, semafoarele sunt sincronizate cu cap, daca pista e pe sosea au loc in fata la semafor, se incadreaza corect pentru viraje, se asigura, semnalizeaza etc. Adica biciclistii au responsabilitati pe care le si respecta in foarte mare parte. Si soferii sunt cu totul altfel. Chiar si pietonii(astia nu chiar chiar, dar cat de cat, nici ca la noi)
Ia fi tu baiat bun si mai circula prin lume sa mai inveti una alta (si daca ai saua reglata corect, ce zici tu nu prea se poate, dar cine-s eu sa-ti zic cum se regleaza saua la bicicleta? sau n-am inteles eu ce zic, dar nu conteaza, dupa ce am vazut civilizatie mi-e mai clara lipsa ei la noi)
-
-
-
Da da, și tot din vina pietonilor se pun șoferii băuți la volan, tot din cauza pietonilor se droghează, tot din cauza pietonilor intră pe contrasens orbește sa depășească? Ar fi extrem de multe exemple, dar titlul de aici și “statisticile” astea foarte interesante sunt doar sa întărâte oamenii să se certe iarăși. Bravo tion ai reușit și de data asta.
-
Un comentariu pertinent!
Ca sofer am observat ca de ambele părți e o debandada totala; ca pieton ma tem sa trec pe trecerea de pietoni si ma asigur mai mult decat ar fi firesc iar ca sofer conduc foarte preventiv.-
Foarte bine.
-
la fel poti sa spui “foarte bine ca nu imi daca careva in cap cu un ciocan de cat sunt de bou”
-
-
La trecerea de pietoni dintre H Continental și stația de troleu semaforul (la cerere) e roșu pentru pietoni minute întregi, apoi când se miluiește de pietoni verdele ține cam 10 secunde (pe lângă faptul că unele mașini mai și forțează roșul după galben. Dacă nu ai condiție fizică, sigur te prinde la final pe roșu. Chiar nu se poate seta un timing mai omenos?
pacat, mare pacat ca in ro nu se pot lua permise pe baza filmarilor…prea multi ar fi dupa gratii. da, dupa gratii am spus, pt ca AR TRECE SI 2-a oara, fara permis! ca sa nu zic de sicanarile in trafic si crosetatul , fara semnalizare fara nimic in goana printre “fraieri”
Strazile sunt pentru oameni, nu pentru masini!
Cauzele accidentelor sunt aceleași de ani și ani. Singura care s-a schimbat și a urcat vertiginos in top este indisciplina biciclistilor. A apărut în top 10 cauze acum vreo 5-6 ani și de atunci în fiecare an tot urca cate 1 loc.
Numărul de morți e cam tot același, cu variații mici de ani și ani.
Între timp poliția face mai multe filtre, are mai multe radare, are drugtesturi și nu se schimbă nimic! Statisticile rămân la fel. Einstein spunea: nu fa același lucru și asteapta-te la rezultate diferite.
Dacă de la un an la altul polița face mai multe filtre, da mai multe amenzi, suspenda mai multe permise, dar numărul morților rămâne la fel sau chiar creste înseamnă că nu aia trebuie făcut! În Timiș dacă ne uitam s-au dublat numărul de morți! Deci ce au rezolvat prin amenzi?? Nimic!
Poliția trebuie să facă prevenție, prin patrulare și prin deschiderea ochilor la alte încălcării decât viteza și alcoolul. Și trebuie să casune pe pietoni și bicicliști că aia nu respecta nimic. Pai daca știi ca ai că și cauza principala indisciplina pietonilor arata-mi tu poliția raportul dintre numărul amenzilor date la pietoni și la șoferi. Pai amendăm 2 pietoni și 50 de șoferi. Ba chiar 0 pietoni. Așa arată toate știrile după filtrele lor. Pai exact invers trebuie sa fie dacă pietonii sunt cauza principala: 50 de amenzi la pietoni și 2 la șoferi!