Totul a pornit de la o situație sesizată în urma neavizării CRAE Speranța de către Ministerul Educației, deși acesta a fost cuprins în propunerea rețelei școlare de învățământ special, de care este responsabil Consiliul Județean Timiș. Pentru că instituția nu este, legal, „instituție de învățământ” în acte, modificări la legea educației, care se vor aplica din 1 septembrie 2024, creează un cadru în care acest centru își suspendă activitatea.
„Domnul președinte al Consiliului Județean a solicitat Ministerului Educației avizul conform pentru toate instituțiile speciale din județul Timiș, cuprinzând în lista pentru care s-a cerut avizul conform și pe CRAE Speranța. De la Ministerul Educației, un lucru care era de așteptat cumva, după cum sună legea în sine, a venit avizul conform, mai puțin pentru CRAE Speranța. S-a motivat celor de la Consiliul Județean, nu nouă, pentru că nu este atributul nostru rețeaua unităților de învățământ special, și motivația a fost corectă, anume că CRAE Speranța nu este unitate de învățământ. Și așa este”, a declarat azi inspectorul școlar general Aura Danielescu, în cadrul unei conferințe menite să lămurească această situație.
CRAE Speranța este esențial pentru terapia a nu mai puțin de 370 de copii cu cerințe educaționale speciale. Din acest motiv, niciuna din instituțiile de care depinde continuarea terapiilor acestor copii nu dorește ca activitatea să se sisteze. Acum, se caută soluții.
„Am căutat, din luna decembrie, atât noi cât și Consiliul Județean, să identificăm, împreună cu Ministerul Educației, soluții pentru intrarea în legalitate completă. Aceasta este dorința tuturor, pe legea învățământului, CRAE «Speranța» să intre în legalitate. (…) Toată lumea a înțeles, și noi, și Consiliul Județean și Ministerul Educației, că suntem în situația de a avea grijă în primul rând de copii și, pe această cale, vreau să asigur părinții că indiferent ce se discută, indiferent care sunt pe surse informațiile care apar, cum sunt sau nu binevoitori, care încearcă să facă bine și nu întotdeauna reușesc să facă bine, nu se pune problema să nu avem această capacitate de a prelua copiii care sunt în centrul «Speranța» și a continua toate terapiile pe care ei le fac la acest moment. Nu ar trebui să se îngrijoreze niciun părinte și ar trebui să înțeleagă că obiectivul tuturor, comun, al Ministerului Educației, Inspectoratului Școlar, Consiliului Județean este acela de a continua copiii în siguranță terapiile specifice, începând cu 1 septembrie”, a punctat Danielescu.
De la minister au venit cu propuneri, care acum sunt în dezbatere. Reprezentanții IȘJ Timiș au avut o serie de întâlniri cu reprezentanții Centrelor Școlare pentru Educație Incluzivă să vadă dacă ar exista o variantă de asociere.
„Care au fost cele trei situații pe care le-au propus colegii din minister și pe care noi le avem în vedere, împreună cu Consiliul Județean, în acest moment? Fie s-a venit cu propunerea de a înființa, la nivelul județului Timiș, unui nou CȘEI (Centru Școlar pentru Educație Incluzivă), asta înseamnă o unitate de învățământ special, care să desfășoare activitate cu copii nu doar cu cerințe educaționale speciale ci cu copii care să fie integrați într-o școală specială.(…) O a doua propunere, pe care am avut-o în considerare a fost ca, pe legea învățământului, unde începând cu 2025, Centrele Județene de Resurse (CJRAE) se vor duce la Ministerul Educației, în directa lor subordonare și pachetul de specialiști care va intra în CJRAE se va majora. (…) Cu excepția kinetoterapeuților, vor avea servicii care se pretează pe serviciile care le oferă, în acest moment, colegii din CRAE Speranța.(…) Iar, a treia variantă, care s-a propus, a fost să identificăm una din cele trei unități de învățământ special, din municipiul Timișoara, dintre cele 3 CȘEI-uri, e vorba de Pufan, Ciumăgeanu și Neveanu, care să preia integral, cumva, pe o procedură care ne permite prin similitudine, că nu avem nimic concret de care să ne legăm, pe actuala lege, dar să mergem pe a identifica soluții pe care putem să le asociem cu legislația actuală și, cumva, inspectoratul școlar să atribuie același număr de norme unui CȘEI, care ar urma să cuprindă întreg aparatul de specialitate din cadrul CRAE «Speranța»”, a mai adăugat Danielescu.
Întreaga rezolvare este, însă, la nivel de discuții, iar încetarea activității CRAE „Speranța”, ca urmare a necuprinderii formei sale de organizare în legea învățământului, este încă un scenariu plauzibil. În ton cu acest aspect, reprezentanții sindicatului, care au ridicat problema acestei probleme, spun că vor ca situația să se rezolve. Deși nu au încă o poziție publică oficială, reprezentantul Sindicatului Liber din Învățământ „Spiru Haret”, filiala Timiș, Virgil Popescu, spune că așteaptă să vadă soluțiile propuse de autorități și că „crede că există posibilitatea ca această instituție să rămână în formula în care a existat și până acum”.
Trimite articolul
XBună seara, așteptăm cu interes redeschiderea centrului. Copiii fac naveta de la 35 km depărtare ca să ia parte la aceste activități de recuperare, învățare, etc și care sunt oferite de oameni minunați, empatici, deschiși. Mulțumim Pentru tot ce ați făcut pt copiii noștri până acum și credem ca se va soluționa cat mai rapid problema. Copiii au nevoie disperată de dvs. școliile sunt depășite , nu pot face față la atâtea probleme. Și nu au timpul necesar să îi asculte pe copii individual… din păcate:(
Doamne ajută ! Ne rugăm pt centrul speranța!
Se putea sa nu se bage BOUL de Virgil Popescu, pe asta nu-l intereseaza nimic si nici nimic nu stie. Mai bine tacea.
-
Ba chiar îl interesează și face bine ce face domnul Popescu! Aerian ești tu!