În luna iulie a anului trecut, reprezentanții Primăriei Timișoara au trimis o adresă premierului României, care a fost remisă spre soluționare Ministerului Afacerilor Interne – Inspectoratului General al Poliției Române, prin care solicitau sprijin în implementarea proiectului „Trafic management și supraveghere video”, precum și asigurarea prezenței personalului din cadrul Biroului de Poliție Rutieră Timișoara în Centrul de Comandă și Control.
„S-a făcut un demers către Ministerul de Interne, pentru că de acolo trebuie să vină o aprobare. Era nevoie de aprobare pentru încheierea protocolului, astfel încât să poată fi folosite informațiile din sistemul de trafic management de către Poliție. Acum nu se pot da amenzi decât dacă sunt polițiști în trafic. După câte știu eu, odată semnat protocolul, se vor putea acorda amenzi numai pe baza informațiilor din sistem, adică amenda vine direct acasă”, ne-a explicat primarul Timișoarei.
A venit și răspunsul de la mai marii de la București, care laudă proiectul implementat de primărie. Tion.ro a pus mâna pe acest răspuns și vă arată ce părere au oficialii bucureșteni despre sistemul de trafic management.
„Radarele fixe destinate detectării vitezei de deplasare a vehiculelor nu pot fi reamplasate în alte locații în afara celor existente decât în baza unei noi verificări metrologice pe amplasament și resigilării dispozitivului de filmare. Camerele video surprind și înmagazinează imagini cu numerele de înmatriculare ale autovehiculelor care au depășit viteza legală, periodic acestea urmând a fi descărcate pe un computer și prelucrate în vederea identificării conducătorilor care au săvârșit contravenții”, se arată în adresa trimisă de IGPR.
Conducerea Inspectoratului General al Poliției Române mai spune că apreciază ca fiind oportună prezența unui polițist în Centrul de Comandă și Control al Sistemului de Management al Traficului.
„Prezența se va asigura, prin rotație potrivit planificării serviciului, în intervalul 6-22, cu posibilitatea modificării programului de lucru, în funcție de apariția unor situații deosebite. Polițistul rutier aflat în Centrul de Comandă și Control, prin intermediul camerelor video puse la dispoziție, va monitoriza traficul rutier din Timișoara și va informa pe cale ierarhică cu privire la situațiile ce necesită intervenția echipajelor de poliție pentru asigurarea fluenței și desfășurarea în siguranță a circulației rutiere. Totodată, va realiza și coordonarea, prin intermediul stației mobile de emisie-recepție, a polițiștilor rutieri aflați în teren în exercitarea atribuțiilor de supraveghere, dirijare și control a normelor rutiere”, se mai arată în adresa primită recent de Primăria Timișoara.
Practic, oamenii legii sunt de acord ca polițiștii rutieri să stea alături de specialiștii primăriei în Centrul de Comandă și Control. Mai mult, sunt de acord ca aceștia să fie și instruiți în cadrul proiectului, pentru ca într-un final să le poată trimite amenzile acasă șoferilor.
„În privința pregătirii polițiștilor rutieri cu pregătire la modalitatea de funcționare a aparatelor radare fixe, montate în municipiul Timișoara, apreciem ca această activitate să se desfășoare numai experimental, urmând ca protocolul de colaborare între Inspectoratul Județean de Poliție Timiș și Primăria Municipiului Timișoara să fie încheiat în momentul operaționalizării acestor aparate”, scrie în documentul trimis de Inspectoratul General de Poliție.
Practic, mai marii de la București spun că radarele fixe și sistemele de detecție a trecerii pe roșu nu pot fi folosite până când… polițiștii nu învață cum să le folosească. Totodată, reprezentanții primăriei trebuie să finalizeze și recepția proiectului. Acum sunt în faza de remediere a problemelor constatate la recepție, termenul limită pentru această operațiune fiind sfârșitul lunii ianuarie.
„Din acel răspuns, eu presupun că au în vedere faptul că mai întâi să facem instruirea, să vedem cum funcționează tot sistemul și după aceea se trece la aplicarea efectivă. Asta înțeleg și eu prin experimental. În noiembrie erau 90 de zile. La sfârșitul lunii ianuarie ar trebui să fie gata remedierile, sistemul s-a recepționat, s-a semnat procesul verbal de recepție, dar trebuie să fie verificate și remedierile. Abia apoi intră tot sistemul în funcțiune, se va lucra din mers la ajutarea parametrică continuă, acolo unde va fi lăsat regimul adaptiv, respectiv unde se va considera oportun să se creeze noi trasee cu undă verde rigidă, se va face asta. Nu există obligații prin contract să se facă într-un fel sau în alt fel. Acum se fac optimizări”, a explicat primarul Nicolae Robu pentru tion.ro.
Practic, pentru ca cei care lucrează în Centrul de Comandă și Control vor putea să le trimită amenzile direct acasă șoferilor doar când va fi încheiat protocolul dintre primărie și poliție.
„Acum trebuie să semnăm protocolul. Cred că după ce facem tot ce spun cei de la minister, adică testăm sistemul experimental, pregătim polițiștii, atunci cred că putem folosi radarele”, a completat Robu.
În cadrul proiectului de management al traficului, în Timișoara au fost montate semafoare în 44 de intersecții noi, camere de supraveghere în 134 de intersecții, 230 de camere video în trafic, șapte radare de viteză, 13 radare de informare, 13 panouri cu afișare numerică și 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roșu în 12 intersecții, precum și 17 panouri de afișare a mesajelor variabile.
Nu toate semafoarele funcționează însă. Cele din Piața Iuliu Maniu sunt puse pe intermitent, la fel ca și cele din Piața Mărăști.
„Vor fi puse în funcțiune toate semafoarele, dar asta nu este obligatoriu. Ele trebuie să fie funcționale, dacă noi le lăsăm să funcționeze sau le punem pe intermitent, asta va fi o decizie de exploatare. Ele vor trebui să fie testate funcționând”, a conchis Robu. Potrivit edilului-șef, semafoarele din sensul giratoriu din Mărăști ar putea fi puse în funcțiune doar la primăvară, când în sens va fi amenajată o bandă nouă de circulație.
Citiți principiile noastre de moderare aici!