Pentru ca hotărârea să poată fi pusă în aplicare la nivelul fiecărei administrații publice, primăriile trebuie să aibă un serviciu de ridicare, depozitare și eliberare a vehiculelor oprite ilegal. Primarul Nicolae Robu s-a arătat încântat de lege, anunțând chiar că va dispune sancțiuni maxime pentru șoferii care încurcă traficul sau lucrările primăriei.
„Este o chestie bună… unii șoferi blocau tot felul de locuri. O să stabilim amenzi mari, atât cât permite legea. Va fi o perioadă de grație până când oamenii se obișnuiesc, pentru că noi nu avem ca scop să îi pedepsim, dar după aceea vom merge cu amenzile la maximum. Dăm o șansă oricui să nu fie amendat, să ajungă să respecte legea, așa am făcut ca și linie generală de conduită, dar atunci când unii nu înțeleg, atunci îi abțiguim maximum”, ne-a declarat primarul Timișoarei înainte să intre în vigoare măsura inclusă în Hotărârea Guvernului nr. 965/2016.
Legea spune foarte clar că „ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care polițistul rutier o poate dispune când vehiculul staționează neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea vehiculelor constituie serviciu public și se realizează pe durata a 24 de ore, de către administratorul drumului public sau, după caz, de către administrația publică locală”. Practic, polițistul rutier sau cel local dispune, iar primăria ridică.
Primăria Timișoara pasează totul către Societatea de Drumuri Municipale, societate care are ca unic acționar Consiliul Local Timișoara. Potrivit autorităților locale, SDM are spațiu unde să depoziteze mașinile, dar și oamenii și utilajele necesare pentru a pune în aplicare legea.
La următoarea întâlnire, consilierii locali vor avea pe mese un proiect de hotărâre care prevede modificarea hotărârii privind delegarea gestiunii, prin atribuire directă, a acestui serviciu, hotărâre adoptată încă din 2014. Tot aici intră și mașinile abandonate, care vor fi ridicate de pe străzi de către SDM.
Atenție mare, șoferi! Pot fi relocate și autoturismele care sunt parcate în calea lucrărilor primăriei.
„Obiectul prezentului contract îl constituie delegarea de gestiune prin atribuire directă a serviciilor de blocare, ridicare, transport, depozitare și eliberare a autovehiculelor și remorcilor staționate neregulamentar, respectiv fără stăpân sau abandonate pe domeniul public sau privat al Municipiului Timișoara, precum și relocarea vehiculelor oprite/staționate în zonele în care se execută lucrări și care blochează frontul de lucru în cadrul execuției lucrărilor de reabilitare, modernizare sau intervenție la infrastructura tehnico-edilitară și/sau carosabil, trotuare etc.”, se arată în proiectul de hotărâre.
Ce se întâmplă dacă șoferul apare în zonă când i se ridică autoturismul!
Dacă la momentul ridicării se află cineva în mașină, atunci angajații societății se vor opri din operațiune, iar transportul spre locul de depozitare nu se mai face dacă la autoturism apare șoferul și este de acord cu suportarea cheltuielilor de ridicare, nemaifiind nevoit să plătească și transportul spre depozit.
Angajații SDM vor putea ridica mașini la orice oră din zi sau din noapte, conform legii. Cât despre programul de restituire a vehiculelor depozitate în spațiile special amenajate, acesta este „continuu”, șoferii putându-și recupera oricând autoturismele. Tariful pentru ridicarea vehiculelor parcate neregulamentar este de 150 de lei, conform proiectului de hotărâre, iar cel pentru relocare ajunge la 300 de lei, inclusiv TVA.
În viitoarea hotărâre de consiliu local nu se spune nimic despre o anumită taxă de eliberare. Așadar, dacă un șofer rămâne fără mașină pentru că a parcat-o neregulamentar, ca să o recupereze va trebui să plătească 450 de lei.
Totodată, începând din 1 februarie, odată cu creșterea salariului minim se măresc și amenzile: un punct amendă va fi 145 de lei. Oprirea neregulamentară este sancționată cu două sau trei puncte amendă, adică 290-435 de lei, plus două puncte penalizare, conform Codului Rutier, iar staționarea neregulamentară este sancționată cu patru sau cinci puncte amendă, adică 580-725 de lei, plus trei puncte de penalizare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!