Atunci când Timişoara s-a ales cu o singură variantă de urcare şi coborâre de pe autostradă, nodul de la Giarmata, mai-marii vremii s-au trezit cu drumul dintre oraş şi nod total gâtuit de trafic, cu coloane de maşini curgând zilnic pe drumul judeţean spre şi dinspre Lipova. Brusc, a devenit interesantă o nouă variantă de acces spre acest nod de la Giarmata. De asemenea, s-a discutat de un nou drum realizat paralel cu cel ce leagă Timişoara de Lugoj, un fel de drum expres care să se lege la nodul de autostradă dintre Izvin şi Remetea.
Cel mai mult s-a discutat despre alte două variante. Prima presupunea un drum care să ocolească Dumbrăviţa, să se lege de centura Timişoarei, undeva lângă sensul giratoriu de la ieşirea din comuna periurbană, şi realizarea a încă două benzi pe sens pe drumul judeţean ce leagă centura de ocolire de nodul de la Giarmata.
Cea de-a doua variantă era una care presupunea realizarea unui drum de legătură între Timişoara, din Calea Aradului, direct spre nodul de autostradă. Acesta urma să plece de undeva de lângă Selgros şi să se lege de autostradă ocolind localităţile din zonă.
Se pare că până la urmă a fost aleasă cea de-a doua variantă, dar în cu totul altă conformaţie. Una utilă, pe undeva logică şi cu costuri mult mai mici.
Cererea CJT, promisiunile de la minister si fabrica Mercedes
Vorbim despre un drum de legătură de 7,9 kilometri între DN 69, acolo unde este bifurcaţia spre Sânandrei, şi nodul de la Giarmata. Un drum nou, realizat de la zero. Propunerea a fost lansată, specialiştii de la Ministerul Transporturilor au analizat şi au ajuns la concluzia că „înţeparea” la acea bifurcaţie ar fi cea mai bună soluţie, având în vedere că până acolo drumul naţional are patru benzi de circulaţie. Se iese din oraş la sensul giratoriu de la Selgros, se merge pe patru benzi până se dă de acel sens giratoriu ciudat şi imens de la intersecţia cu centura de ocolire a oraşului, şi de acolo se continuă spre bifurcaţia spre Sânandrei, tot pe patru benzi. Ar fi fost greşit să se facă un punct de acces în locaţia unde sunt deja patru benzi, ar fi încurcat traficul, spune ministrul Dan Şova, prezent, duminică, cu promisiuni care mai de care mai frumoase, la Timişoara. Cărat cu maşina în locul unde ar urma să se facă noul drum, Şova a părut extrem de convins de utilitatea lui.
„De la ieşirea din Timişoara sunt patru benzi. Iniţial, aliniamentul acelui drum de acces spre autostradă ieşea în altă parte (n.r. pe DN69), unde era o investiţie a Mercedes, dar acea investiţie a căzut, ştiţi fabrica pe care vroiau să o construiască aici. Trebuie să refacem aliniamentul în aşa fel încât acel drum de 7,9 kilometri să ajungă la drumul naţional şi să facem sensul giratoriu exact unde se termină cele patru benzi. Având în vedere că era un studiu de fezabilitate făcut pe un aliniament vechi, ne-am uitat şi din aliniamentul vechi se păstrează fix jumătate, deci pe jumătate trebuie reactualizat studiul de fezabilitate, iar pe cealaltă jumătate, ca să tragem drumul spre locul unde se află patru benzi, va trebui să facem un studiu de fezabilitate de la zero. Va trebui făcută licitaţie deschisă, o să dureze puţin procedura, după aceea cât o să dureze contestaţiile. Eu vreau să se termine cât mai repede, ca să putem băga acest drum, ca şi centura de sud a Timişoarei, la finanţare încă din 2015. Putem lansa licitaţia în decembrie anul acesta”, a declarat Dan Şova.
De unde bani? Nicio problemă, fie din fonduri europene, fie pe bani de la buget, ne garantează ministrul. Ce fel de bani europeni?
„Noi putem introduce acest proiect pe finanţare pe programul de dezvoltare regională sau pe fonduri de coeziune. Trebuie să-i convingem pe cei de la Uniunea Europeană de importanţa acestui drum, de faptul că se leagă de autostradă, de un proiect finanţat tot de ei, de importanţă”, a mai spus Şova.
Sigur este doar faptul că pe actualul ciclu de finanţare, deja prelungit, acest drum de legătură nu mai „încape”, deci va putea intra pe cerere de finanţare doar pe ciclul 2015 – 2020. Poate dacă se gândeau la Timiş şefii care au trecut pe la Ministerul Transporturilor până acum nu ar mai fi rămas nefolosiţi o grămadă de bani şi noi aveam acum şi acces spre autostradă.
Articole pe aceeaşi temă:
Citiți principiile noastre de moderare aici!