Toate spitalele din judeţul Timiş au fost de acord ca pacientul să completeze o astfel de declaraţie, în afară de Spitalul Judeţean din Timişoara. Pentru a preîntâmpina utilizarea neraţională a fondurilor alocate către spitale, Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Timiş a procedat la elaborarea unui model de declaraţie ataşat obligatoriu la foaia de observaţie, care trebuie completat de toţi pacienţii internaţi, (în declaraţie se specifică dacă pe perioada internării au achiziţionat din buzunarul propriu medicamente, materiale sanitare sau investigaţii paraclinice).
Toate spitalele din judeţ, cu excepţia Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara, care nu şi-a însuşit punerea în practică a acestei măsuri, nerespectând prevederile ordinului CNAS nr. 419/28.06.2012, au implementat acest model de declaraţie, încă de la mijlocul anului acesta, asigurând în acest mod o transparenţă şi un sprijin real în vederea verificării realităţii serviciilor medicale efectuate, precum şi monitorizarea consumului real de medicamente, materiale sanitare și investigaţii paraclinice, pe perioada internării.
„Ţinem să precizăm că, deşi spitalele au obligaţia legală să ramburseze contravaloarea medicamentelor, materialelor sanitare şi investigaţii paraclinice, suportate de pacient pe perioada internării, acest lucru nu se realizează în totalitate. Din această cauză, volumul unor astfel de sume solicitate de pacienţi, pentru restituire se ridică la suma de aproximativ 1,3 milioane de lei, la nivelul judeţului Timiş, din care cea mai mare sumă îi revine Spitalului Judeţean, 897.448.09 lei, sumă ce se constituie în arierate neraportate, înregistrate extracontabil, încălcând prevederile legale, deşi finanţarea Spitalului Clinic Judeţean este la nivelul maxim al serviciilor realizate de spital până în prezent, fiindu-i alocată suma de 87,4 milioane lei, în perioada ianuarie-octombrie 2013″, transmit reprezentanţii CJAS Timiş.
Nepunerea în practică a acestor prevederi legale a dus la situaţia în care, dacă spitalul nu restituie banii către pacient, acesta dă in judecată CJAS Timiş, pentru recuperarea cheltuielilor efectuate de pacient pe perioada internării. Prin urmare, instanţa obligă CJAS la plata cheltuielilor efectuate de pacient, şi, prin urmare, în loc să se cheltuie doar valoarea medicamentelor, materialelor sanitare sau investigaţiilor paraclinice, se cheltuiesc în plus şi sumele ocazionate de judecată şi cheltuielile de executare silită.
„Facem cunoscut managerilor de spitale că nerestituirea către pacienţi a cheltuielilor efectuate de aceştia pe perioada spitalizării, va atrage răspunderea conform legii”, transmit reprezentanţii CJAS Timiş.
Iulius Jugănaru, managerul Spitalului Judeţean Timişoara: „Nu văd de ce eu, ca spital, trebuie să fiu broker de asigurări”
UPDATE: Iulius Jugănaru, managerul Spitalului Judeţean Timişoara, a avut un control de la CJAS pe tema rambursării cheltuielilor chiar astăzi, dar cum a venit aşa a şi plecat. Jugănaru i-a trimis înapoi pe cei aflaţi în control, pe motiv că nu au ordin din partea preşedintelui CJAS.
„Cei de la CJAS au omis să spună că cele două declarații pe care noi ar fi trebuit să le acceptăm și un contract pe care ar fi trebuit să îl semnăm cu pacientul nostru și CJAS se face prin semnarea unui act adițional la contractul cadru, iar noi nu am semnat așa ceva, pentru că nu există o prevedere legală care să ne oblige să semnăm un astfel de act adițional. Este doar un experiment al CJAS Timiș, nicio Casă de Sănătate din țară nu a adoptat așa ceva. Este vorba despre niște hârtii care ne încarcă pe noi ca și spital, pe medici, în detrimentul actului medical. Nu văd de ce eu, ca spital, trebuie să fiu broker de asigurări”, a spus Iulius Jugănaru.
Managerul Judeţeanului spune că pacienții care solicită rambursarea cheltuielilor o fac în baza unei proceduri a spitalului, care respectă legea. Pacientul se adresează Serviciului Juridic, care are dosarul medicului curant, un referat al medicului curant care spune că nu au fost materiale sanitare, dispozitive medicale în spital, el este aprobat de manager, directorul medical, şi se atașează bonurile respective. Apoi, dosarele sunt supuse analizei. Comisia decide dacă se vor rambursa sau nu.
„Acum doi ani procedura a fost blocată și nu s-au mai dat bani înapoi, acum noi plătim dosarele din 2012 practic. Am stabilit și o sumă de 30.000 de lei pe lună pentru rambursarea cheltuielilor. Problema pe care o invocă şi pacienţii este tocmai aceasta, decalajul rambursărilor”, spune Jugănaru.
În anul 2011 au fost 138 de solicitări şi banii au fost returnaţi, pentru 2012 Judeţeanul a avut 94 de solicitări, care sunt acum în procedură de analiză, iar pentru 2013 sunt făcute, până acum, 105 solicitări. Astfel, pentru anul 2012 trebuie restituită suma de 251.000 de lei, iar pentru 2013 – 314.000 lei, din ce spune Jugănaru.
Citiți principiile noastre de moderare aici!