„Facem un apel public către Asociația de Dezvoltare Intracomunitară Societatea Metropolitană de Transport Timișoara, prin care dorim să fie respectați termenii financiari ai contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de transport persoane în aria de competență a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară, prin atribuire directă către Societatea de Transport Public Timișoara. Conform contractului amintit, SMTT are obligația de a vira către STPT sumele de bani necesare pentru serviciile de transport public oferite în cursul anului 2020 și începutul anului 2021”, transmit reprezentanții STPT, pe Facebook.
Potrivit directorului societății de transport public, Nicu Bitea, este vorba de datorii de 2,07 milioane de lei, pentru facturi din iulie până în octombrie 2020, dar și de alte facturi neplătite de 18 milioane de lei, pe noul contract.
„Noi cerem asociației să își respecte obligațiile financiare din contractul de delegare. Avem facturi neplătite din iulie 2020, pe vechiul contract, de 2,07 milioane de lei. Noul contract de delegare a intrat în vigoare în octombrie 2020, noi în total am facturat de 18 milioane de lei. Am întârzieri salariale de când cu noul contract, întârzieri la furnizori esențiali, de combustibili și energie. Am făcut notificări către SMTT, nu răspunde nimeni nici la telefon, vrem doar să își respecte obligațiile financiare”, ne-a declarat Nicu Bitea.
Potrivit directorului STPT, drumul banilor este destul de complicat. STPT facturează către SMTT, asociația facturează către primării, primăriile către SMTT, iar SMTT face plata către STPT.
„În ciuda demersurilor legale întreprinse de conducerea STPT pentru achitarea sumelor restante începând cu luna iunie 2020, SMTT nu a oferit niciun răspuns. Achitarea datoriilor de către SMTT este vitală pentru a asigura serviciile de transport public în Timișoara. În caz contrar, vom ajunge în imposibilitatea de a oferi transportul public din Timișoara la standarde normale. Neachitarea sumelor restante de către SMTT a dus la nedorite întârzieri salariale față de angajații STPT și la imposibilitatea de a achita facturile către furnizorii de combustibil, energie electrică și piese de schimb”, mai transmit reprezentanții societății de transport public.
Oficialii STPT mai spun că au făcut eforturi considerabile pentru achitarea salariilor angajaților și pentru plata unei părți din facturile restante față de furnizorii de combustibil, energie electrică, piese de schimb pentru mijloacele de transport în comun, cu unele întârzieri.
„Fără aceste eforturi, calitatea transportului public ar fi avut de suferit, călătorii noștri fiind cei mai afectați. În baza contractului de delegare atribuit către SMTT, solicităm respectarea termenilor legali ce se regăsesc în acest contract, dar și disponibilitatea partenerilor noștri la un dialog constructiv, în centrul căruia să se afle călătorul care apelează la serviciile noastre”, mai transmite STPT.
Reprezentantul Asociației de Dezvoltare Intracomunitară Societatea Metropolitană de Transport Timișoara nu a putut fi contactat pentru a oferi o replică.
UPDATE. Viceprimarul Lațcău: Transportul public nu se va bloca în Bitea și Goia
Viceprimarul Timișoarei intervine în conflictul dintre cei doi directori și le cere acestora „să înceteze de urgență conflictele publice și să își respecte înțelegerile încheiate cu Primăria Timișoara și cu timișorenii”. El acuză decontări fără bază reală și spune că, dacă este cazul, se poate schimba conducerea celor două instituții.
Potrivit edilului, Nicolae Bitea (STPT) și Ioan Goia (SMTT), respectiv directorii economici Felicia Lăscuț (STPT) și Alexandra Simuț (SMTT) s-au angajat ca până în 10 februarie „să vină cu o propunere de moficiare a contractului de delegare a serviciilor de transport care să răspundă nevoilor celor două părți.
Oficialii PMT spun că noul contract are un principiu clar: dacă operatorul îndeplinește planul de mers, este îndreptățit să primească plata în condițiile respectării prevederilor contractului dintre părți. Ei spun că noul contract de delegare de gestiune, intrat în vigoare în octombrie 2020, a fost făcut pe „model european” și „pune accent deosebit pe validarea titlurilor de călătorie”, pentru ca SMTT să aibă toate elementele necesare realizării unor analize obiective privind utilizarea și optimizarea rețelei de transport public și adaptarea planului de mers.
„Pentru că municipalitatea sau grupul de UAT-uri să nu plătească pentru un plan de mers prost gândit sau neajustat corespunzător de ani de zile, trebuie să aibă la dispoziție datele referitoare la validări, ca să știe încărcarea reală”, se arată într-un comunicat emis din partea viceprimarului Ruben Lațcău.
Lațcău acuză gratuități decontate fără bază reală
Edilul spune că se știa din 2018 că se trece la acest model de contract și că „managementul STPT nu și-a asumat încă schimbarea și nu și-a adaptat planul de justă cheltuire a banului public pe care îl primesc”.
„Au făcut noi și noi angajări în plină pandemie, nu au făcut niciun plan de reducere a cheltuielilor, nu au făcut niciun plan de eficientizare a serviciului public la care s-au angajat. Din păcate pentru domnul Bitea – și pentru timișoreni, la capăt de linie – contractul de delegare îi face domnului director general al STPT mult mai dificilă nevoia de a ascunde gratuitățile decontate fără bază reală. Din 2016 și până azi costul salarial la STPT s-a dublat, personalul a crescut cu aproximativ 20% în vreme ce numărul de kilometri efectuați a rămas relativ același.
Am avut deja patru întâlniri cu domnii Bitea și Goia, adevărate competiții de orgolii și imaturitate între cele două părți, în care primăria a servit ca mediator și reprezentant al drepturilor timișorenilor la servicii de transport de calitate și la un preț corect. Voi avea discuții săptămâna aceasta cu colegii de alianță pentru a găsi împreună soluții să deblocăm neînțelegerile dintre STPT și SMTT, dacă este cazul cu schimbarea conducerii celor două instituții. Transportul public în Timișoara și zona metropolitană nu se va bloca în Bitea și Goia.
E inacceptabil ca timișorenii să plătească orgoliile lor, cu bani publici irosiți pe servicii nesatisfăcătoare. Lucrurile care ne interesează și ne afectează direct pe fiecare dintre noi, timișoreni și locuitori din întreaga zonă metropolitană cu siguranță nu sunt conflictele de acest gen. Vrem să ne putem deplasa ușor și comod, indiferent de mijlocul de transport utilizat sau de distanța străbătută. Cer celor două părți să își regăsească înțelepciunea și să respecte clauzele contractului”, a explicat Lațcău.
Trimite articolul
XDesfintati parazitul SMTT!!!!!!!!!!!!
Imposibil !!!
Orice s-ar intampla nu e cu putinta sa fie mai rau de cum este acum. Nici daca ar reveni la tractiune cabalina
Uite primare ! O idee buna , scoate toti boii din subordine si-i inhama la tramvaie. Vor fi economii de 95%.
Sa vezi ce vor trage toti directorii si protejatele lor , dar mai ales comunitarii aia umflati pe banii nostri.
Cum tot umbli numai cu bicicleta poti sa vezi in direct imbunatatirile.
Avem Instanțe de judecată, utilizați-le ! Nu s-a achitat un serviciu prestat, OPRIȚI PRESTAREA ! Cu orice risc ! Poate așa se vor debloca lucrurile. Se pare ca avem tot mai mulți incompetenți prin Administrație.
Dece doar șoferi și vatmanul sa primească banii…mecanici și personalul de întreținere nu sunt importanți…fără ei au mai circula miracole de transport în comun….
DNA !!!! sa vina sa va ia pe toti…
Si in viitor, cand nu vor mai exista atat de multe gratuitati cate au fost anul trecut, cum se va descurca stpt?
Standarde normale??? De cand am mers prima oara cu transportul in comun, adica acum 12 ani, nu au existat “standarde normale”. Foarte des nu ajungea transportul la timp, era inghesuiala, miros pregnant de transpiratie, clima zero, uneori nici macar nu oprea autobuzul in statie. Am asteptat in frig si 50 de min fara sa ajunga autobuzul. Tupeu maxim!
Se lauda exprimarul ca l-a destituit pe Goia de la STPT….. de fapt l-a promovat la SMTT….cred ca promovare este daca esti pus director la o societate superioara celei de la care ai fost destituit cu surle si trambite. Acum se razboiesc 2 directori intre ei si cei care pierd sunt tot timisorenii si timisenii. …..Sa traim bine……dar suntem penibili rau de tot….. Oare chiar era nevoie si de asicoatia lui peste prajit de metropolitana….ca noi mare metropola mai suntem de nu avem nimic cum trebuie….. ba nu, avem, talentul unora ajunsi pe functii de a face ca toate sa mearga prost….
Putem sti si noi exact ce sume incaseaza pt a folosi pentru publicitate tramvaie si busuri publice? Nu au cum sa fie mici, publicitatea costa, daca ar incerca nea vasilica sa plateasca pt reclame pe ele, cred ca il ia cu lesin. De asemeni, de acum un an in Luxemburg exista transport public gratuit, si cica Germania se gandeste si ea sa il faca gratuit, pe motiv de ceva smecherie cu UE care ameninta cu amenzi pt ca transportul public polueaza. Dar pe la noi, nimic nu se poate, nu merge, peste tot strang chilotii la dorsala, mai putin la pensii speciale, salarii sefime si numar de consilieri. Austeritate nene, de cate ori se poate jupui pielea de pe oameni, in timp ce idiotii utili aplauda in extaz ca asa e in economia de piata si in strainatate, uraa, traiasca, aici s-a reinventat bijnitzul, si alta nu…
De ce trebuie sa asiguram pentru cativa calatori transport metropolitan daca nu suntem in stare?
Beietei, hai, mergeți acasa. L-am votat ca prostul pe Fritz doar pt ca Robu si-o luase rau in cap. Si am zis ca astia mai tineri or fi mai destepti ca mine, dar sunt doar niste pseudointelectuali aroganti care nu produc nimic. Mare lucru, sa fii buyer la corporatie sau versat in excell si sa te dai It-ist… Dar zici ca parca ei invart lumea. Acasa, copii, ca lumea nu se aprovizioneaza pe bicicleta.
Ar fi interesant sa se ia putin la puricat si STPT sa se vada cum au ajuns acolo unii directori. A se vedea odrasla unui primar PNList fost PSDist, care a ajuns director de nicaieri si nerecomandat de nimic. Trai si viata bugetara
Există căi legale dacă cu amabilitatea nu merge. Amenințările de destituire sunt total ridicole, din moment ce una din părți nu și-a respectat angajamentul ce să facă cealaltă să-i mulțumească. E același lucru că și cum i-aș împrumută bani unui vecin și când îi cer să mi-i restitutie tot el mă ia de guler cum îmi permit să-i cer înapoi banii.
Un aspect uitat este faptul că STPT a fost forțată să crească salariile personalului de pe vehicule, pentru că acum vreo 2 ani intraseră într-o adîncă criză de oameni. Pleca lumea din țară valuri-valuri. Chiar și așa, s-a mers foarte prost o vreme în Timițoara, aveau autobuze și nu aveau pe cine să pună să le conducă.
Acum vine scadența, pentru că STPT trebuia să-și facă un plan cum să crească încasările astfel încît să compenseze bugetul de salarii mărit. Dar nu s-a făcut asta, s-a mers pe populisme gen transport ieftin + decontări „fără număr” de la primărie, ca să peticească.
Apropo, faptul că decontează primăria nu-i lucru neapărat rău, transportul public trebuie și susținut. DAR la schimb ar trebui ceva mai multă transparență și eficiență.
Rubrica de comentarii a ziarelor – acel spatiu unde intregul PNL Timis arunca mizerii 🙂