Marți, 21 februarie, în cadrul unei conferințe de presă, după ce a vorbit despre deschiderea Timișoara – Capitală Europeană a Culturii, primarul Dominic Fritz a spus că aceasta nu este singura temă care preocupă administrația locală, transportul în comun fiind unul dintre celelalte subiecte de interes.
Edilul a spus că înlocuirea flotei Societății de Transport Public Timișoara (STPT) și atragerea mai multor călători nu sunt suficiente, în condițiile în care compania se confruntă de „decenii” cu diverse probleme, printre care și subfinanțarea. STPT a reușit ca până la finalul anului trecut să acumuleze datorii istorice, de cca. 114 milioane de lei, echivalentul a 23 de milioane de euro, numai la ANAF.
„Investim masiv în înnoirea flotei de transport public și vrem să atragem mai mulți călători, de aceea vom înlocui flota cu ajutorul fondurilor europene. Doar că asta nu este suficient, nu este destul. Trebuie să asanăm societatea de transport a municipiului, STPT, și știți problemele sistemice cu care societatea se confruntă de decenii: o subfinanțare cronică, angajări pe criterii îndoielnice, o oarecare înclinație a managementului spre tertipuri financiare menite să evite plata impozitelor la stat etc. Toate acestea au transformat STPT într-o companie cu datorii mari. La sfârșitul anului trecut, datoriile totale la ANAF erau în jur de 114 milioane de lei. La toate aceste probleme s-a adăugat în august 2020 un contract de delegare a serviciilor, un contract ambiguu, contract încheiat cu Societatea Metropolitana de Transport Timișoara (SMTT)”.
Acesta face referire la faptul că în august 2020, consiliul local de atunci a aprobat un nou contract prin care banii de la primărie nu mai merg direct la STPT, ci sunt virați prin SMTT. Lunar, STPT depunea facturi la SMTT, iar SMTT nu recunoștea întreaga factură, existând o disfuncție majoră în contractul aprobat de aleșii locali în urmă cu aproape trei ani.
Dominic Fritz spune că administrația are acum șansa de a aduce STPT pe o fundație solidă, transformând-o într-o companie modernă e transport public. A enumerat măsurile luate până acum, dar și ce va urma.
„În primul rând am schimbat managementul atât la STPT, cât și la SMTT, pentru a elimina relația toxică dintre conduceri. […] Această relație a făcut ca tocmai pe baza unui contract foarte ambiguu fiecare parte să aibă o altă viziune despre ce subvenții și ce compensații trebuie plătite de SMTT la STPT. Practic, aveam doi directori care se vedeau oarecum ca doi rivali. Situația trebuia rezolvată. Cei de acum conlucrează.
O altă măsură importantă este că am redus posturile la SMTT de la 64 la 21. Cu cei de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) am refăcut acest contract de delegare, astfel încât să nu mai existe ambiguități, deci nici certuri o dată pe lună. Asta înseamnă că din punct de vedere financiar există o bază mult mai bună pentru STPT”, a transmis marți primarul Timișoarei.
În ceea ce privește schimbările care urmează să fie făcute, prima ar fi o monitorizare mult mai atentă a cheltuielilor societății, mai ales în privința consumului de combustibil, iar a doua constă în noul sistem de e-ticketing. Pentru acesta din urmă, în luna martie ar trebui să fie desemnat câștigătorul licitației lansate de primărie.
„Conform unui raport, în anul 2021 a existat un supraconsum de combustibil de 30%, adică o cantitate care nu se justifică. Cu noul sistem vom vedea exact când se alimentează și cât se consumă. De asemenea, noul sistem de e-ticketing va permite monitorizarea în timp real a mijloacelor de transport în comun, iar pentru călători acesta înseamnă acces mai facil la serviciile STPT. […] Primele rezultate se vor vedea anul viitor”, susține Dominic Fritz.
Vă reamintim, recent, Primăria Timișoara a câștigat o finanțare de 5 milioane de lei (fără TVA) prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) cu ajutorul căreia sistemul de e-ticketing, prin care timișorenii își plătesc călătoriile cu transportul public, va fi modernizat. Investiția este necesară deoarece actualul sistem, implementat în urmă cu cca. 14 ani, a fost exploatat fără întrerupere în tot acest timp, nu mai este în garanție și nici nu se mai găsesc piese de schimb pentru serverele și unitățile de stocare.
Datoriile STPT
De-a lungul timpului, STPT a acumulat datorii istorice, iar suma a tot crescut. Numai de la SMTT, STPT a avut de recuperat 21 de milioane de lei din compensații care nu au fost plătite.
„În contract e prevăzută posibilitatea unui audit; s-a finalizat auditul pentru anul 2021 și auditul a stabilit că STPT ar trebui să primească 23 de milioane de lei compensații, care nu au fost plătite de SMTT. Acest lucru este și o oportunitate, care presupune totodată și un efort foarte mare din partea primăriei. Cam 21 de milioane de lei trebuie plătite de UAT Timișoara, iar restul vin din zona metropolitană.
Din 2019 există o Ordonanță de Guvern prin care pot fi iradiate o parte din datoriile istorice ale unor companii, iar intenția noastră este să ne folosim de această posibilitate. O parte din datoriile curente trebuie șterse cu banii jos și o altă parte, cca 35%, vor fi radiate de ANAF.
În cifre concrete înseamnă că avem de plătit datorii istorice de 52 de milioane de lei și mă bucur să vă pot spune că am plătit deja 37 de milioane de lei. Am virat și către SMTT cei 21 de milioane de lei, iar ei au dat mai departe la STPT și asta înseamnă că o bună parte din datorii sunt plătite și intenția e ca STPT să scape de datorii. Vor rămâne niște datorii care vor fi reeșalonate pe 7 ani, dar vom avea toate bazele pentru un fundament sănătos”, a mai declarat marți primarul Timișoarei.
Edilul spune că scopul STPT ar trebui să fie atragerea mai multor călători, pentru a nu se mai baza într-o măsură așa de mare pe subvențiile venite din partea primăriei.
„Vreau ca STPT să scape de metehnele vechi, să îmbrățișeze digitalizarea și profesionalismul și să se poarte în mod responsabili financiar, acestea sunt așteptările mele”, a conchis Fritz.
Pe aceeași temă:
SMTT îl contrazice pe Ruben Lațcău și spune că nu există conflicte cu STPT
Trimite articolul
Xda, digitalizare e prioritara. pana ieri eü credeam ca vatmani si soferi ar cam trebüi si de preferinta platiti decent, dar eram in eroare, acüm mi-e insa totül mült mai clar.
ps: cüm recünosti ün nimeni üseristoid: foloseste cüvantül “toxic” ca atribüt total aiürea hodoronc tronc. in caz de “toxic positivity” ar avea sens, da’ asta e ün concept prea complicat pentrü ei care se incürajeaza reciproc(ailalti is toxici câh, toxic nü e bün, se stie) si-s ocüpati cü political corectness, cü mindfülness cü de-astea pe progresism. saü o fi mindlessness? care stiti engleza mai bine sa ma lamüriti?
ps: coldermu ce mai face, are ceferticatele alea? e salvat, gata? hai ca acu’ e termenu limita, intre timp creste pretul pan la cer🤪
#🤪
-
cate ore pe zi petreci pe tion?:))
-
mult mai putine decat ai crede, citesc si scriu extrem de repede.
-
-
Ca intotdeauna, recunosti un martor al lui Robu dupa cat de agramat este. Nu vreau sa cred ca insusi Lae scrie in spatele user-ului “antivrajeala”:D
-
imi place comentariul tau, e sexy. de parca robulete ar fi inteles vreodata ce si cum cu transportul in comun😂 fix aceleasi greseli, bilete de tot felul si flota noua si cam atata, nu tu statii, nu tu 3 mijloace pe o linie, nu tu investit in resursa umana, nu tu banda dedicata nu tu nimic, ba a scos-o si pe aia de pe cluj cand a avut accident nevas’sa
iar tu esti simpatic!🤪m-am razgandit: cum recunosti un fanatic “politic”: tine cu una din cele 2 “echipe” la moda.
maniheistule!🤪ps: daca eu sunt robu sau fan robu, atunci tu esti latzcau! latzcaule🤣😂
-
Avand in vedere ca au trecut 2 ani si 4 luni de cand sunteti in functie si nu ati reusit sa va platiti politele, acum v-ati gandit sa dati oameni afara de la STPT ca sa va aduceti acolitii aici!
Sunteti penibili, dati oameni afara si ii lasati fara servici, cu rate si copii la scoli!
NU POT DECAT SA VA SPUN CA AR TREBUI SA VA FIE RUSINE!
Orice actiune are si reactie!!
-
Sa inteleg ca le plangi de mila directorilor, directorasilor, consilierilor si secretarelor?
-
Nu se dau afara oamenii care muncesc, gen sofei, se scapa de capuse care plimba 2 hartii. La privat zbori cand vor ei, la stat daca te-au angajat trebuie doar sa prezinti 5 ore pe zi.
-
da de ce sa zbori dom’le cand vor ei, nu mai exista codul muncii? daca oamenii n-ar fi asa individualisti-cazul “fericit”, egoisti- cazul real… Daca s-ar respecta legea 367/2022(proaspata, aburinda chiar, din decembrie) sau macar sa fie cunoscuta de angajati… Dar nu, maxim daca lumea se abereaza pe langa codul rutier. O tara in care se semneaza contracte de tot felul care nu-s macar citite (fie de imprumuturi, fie de munca etc.), dar mai si intelese.
daca si cu parca, ghinion. asta nu-i demicratie, pentru demicratie trebe “demos”
#divide et impera
#evul mediu nici n-a fost asa de rau🤪
-
In sfarsit se face treaba
Asta nu e de rău! La STPT trebuia schimbat totul de mult!!
Povesti… bla, bla,bla.
De ce nu era bun sistemul de tiketin? Ca era vechi? Eu am circulat cu E1 vre-o luna si a functionat perfect. Poti plati si direct cu cardul si cardurile de abonament, mergea perfect chiar si cu telefonul functiona foarte bine…. Iarasi trebuia sa se scoata bani pentru partid.
Apropos de anularea datoriei. Exista un plan de business, un plan de relansare, putem sa-l vedem si noi? Probabil NU. Exista acea ordonanta ca se pot anula partial… hai sa le anulam, ca doar nu suntem prosti sa nu le scadem daca putem. Ca banii vin de la cetatenii indieni, nu tot de la noi ….
-
imi place asta cu planul, dar:
planificarea e de moda veche, ba chiar comunista! acuma totul trebuie sa fie mai spontan, mai flexibil, mai pe adaptare. Pai omul adapteaza mediul sau omul se adapteaza la mediu, ce facem noi aici? nu e acum mantra cu “adapteaza-te!” ?Doamne feri sa ai vreo zvacnire sa adaptezi tu ce e in jur, nu e bine! totul se regleaza de la sine! Si “fail fast”! te apuci cu hei rup, o dai de gard si mai vezi p’orma ce si cum. si multe alte “idei” inovatoare. Din greseala in greseala, spre victoria finala! “Failing to plan is planning to fail” as zice si eu, dar na, daca e de moda veche, nu mai planificam, ne adaptam! Stii tu cu certificatele colderm si amenzile? no stai sa vezi ce urmeaza anu asta, ceva cu F si cu aliment.
#🤪
-
Antivrajeala esti maistor in vorbe si nu te duce nime’ cu presul. In plus ai si constiinta civica, pricepi menadrele concretului de la Colterm. Rog o explicatie d-asta profi cum ai rezolva problema cerificatelor la Coldterm si porneste de la matematica. Pina in urma cu vreo 3 ani primaria platea vreo 20 milioane eur pe an la Coldterm cum ii zici tu, acum plateste vreo 35 milioane eur si ar mai d eplata si certificatele de 18 milioane eur. Lumineaza-ne antivrajeala, nu ne lasa in bezna ( mintii ). Da-ne lumina ( zic traditionalistii ), give us some light ( zic progresistii ).
-
le-as lüa din timp, cand is ieftine 😂 si as avea grija sa nü fiü nevoit sa platesc si amenzi si certificate, ca am inteles ca amenzile nü se scad de la cat te costa certificatele, stii? se adüna!. iar in ültima instanta, as apela la ün specialist, si l-as süna. la 3 noaptea!
hai ma, ce naiba, e greü sa copiezi solütiile altora? da’ cü cat te departezi de la ce si CAND or facüt aia, cü atat mai greü sa se mai potriveasca solütiile lor, dăăăăă…🤪 Pe de alta parte, depinde si cü cine ai de-a face, ca daca tre’ sa propüi solütii nepopülare local din ‘mnezo stie ce motive (prin noi insine, de dreapta, las’ ca io ma scot le persoana fizica, imi pün centrala individüala ca mi-s banatzan individüalist, düpa care ma doare la basca si ma isterizez sa nü se mai bage bani in colderm pentrü ca de-al dreaq! de asistati social, hüo banii nostrii bla bla bla. Füdülia cica se plateste, stiü si io, ‘om vedea…
Rezümat: acüm deja e cam prea tarziü, süntem dincolo de point of no retürn pentrü ca timisoreni a fost destepti in ültimii 30 ani si a votat cü emotia, nü cü creierül. Si aü avüt ca prioritati nüma’ lücrüri büne doamne feri sa caste kchii sa vada ce aü altii ca prioritati.
Zic ca digitalizarea e solütia la orice!nü?🤪Hai cü salvarea “de la centrü”! iarasi! saü…🤪
Pentrü solütii cat de cat pe moment, apelati cü incredere la consilierii locali care le tot repeta ca niste mori stricate de ceva vreme. Saü dati like paginii cü perdelele care nü-mi daü seama in ce parte is trase. Transparenta Nü e negociabila.
💡🔦🚨🕯️ lümina si some light.candlelight.
ps: Tü pricepi ca asta a avüt ca ord… ăăă scop/ plan sa-l dea de gard?
-
ps: dac’ai stii cati m-or dus cu presul pana sa-mi intre-n cap bine ca “toata lumea iti vrea binele!” si cum ca treaba ta e sa “Nu-i lasi sa ti-l ia!”…
atata timp cat se promoveaza un sistem competitiv cu regula winner takes it all… depinde doar de tine! si TU poti fi top dog! 😂🤣😂
daaaa, divide et impera. simplu, nimic nou.
-
-
Administratia asta noua a orasului face foarte bine s-a apucat de dacut ordine la colterm si stpt. Sunt opirtunutati exteaordinare de a ke eficientiza si profitabilumuza, oferind servicii bune orasului. La colterm deja se vede, iarna acasta nu au fost probleme in furnizarea apei calde si a agentului termic. Urmeaza stptul care va innobila orasul nostru. Bravo administratiei actuale ca nu face gainariile din trecut. Sicietatile acestea trebuie eficientizate si sa nu mai consume aiurea subventiu enirme din bugetul orasului al doilea dodv economic al Romaniei, dar care nu are bàni pt investitii majore din cauza ca trebuie sa bage bani in subventii.
-
Ai dreptate, urmeaza STPT-ul. Ma gandesc sa fie aceeasi firma de insolventa, de ce nu?
DA e schimbata din parti mai ati infiintat si ceva metropolitana , niste luzări care iau banii degeaba , ar fi cumva sefii lu astialalti