Nemăturate din toamna lui 2018, străzile Timișoarei au toate șansele să fie măturate înainte de sfârșitul lunii aprilie, când are loc Paștele. Reprezentanții firmei Brantner Servicii Ecologice au semnat luni contractul cu Primăria Timișoara, valabil pe patru ani. Începând din 11 februarie are la dispoziție 90 de zile să își facă organizarea: să angajeze muncitori, să obțină autorizație de mediu, să cumpere utilaje, să își găsească un punct de lucru și altele.
„Suntem foarte fericiți că suntem aici, să semnăm un contract foarte important pentru noi. Suntem o companie serioasă, am intrat deja în termenul de mobilizare. Știm că nu există curățenie cum trebuie, încercăm tot ce putem și vrem să intrăm măcar cu o parte înainte de Paște. Nu avem un termen fix, acum deschidem un punct de lucru, avem nevoie de autorizație de mediu, sunt niște termene legale, am comandat utilaje”, a explicat David Zeininger, administratorul Brantner România.
Aproape 300 de muncitori și utilaje de peste 1 milion de euro
Potrivit primarului Nicolae Robu, societatea austriacă va angaja 296 oameni în Timișoara, dintre care patru pe conducere și zona administrativă, șapte pe monitorizare și control și 285 de muncitori. Conform contractului, Brantner are 90 de zile să pornească activitatea în Timișoara. Prin urmare, legal poate începe curățenia pe străzile Timișoarei la în primele zile ale lunii mai, dar oficialii firmei speră că vor reuși să angajeze măcar 50-60 de muncitori înainte de Paște.
„Conform normelor, ne iese un număr de personal X. Vom vedea ce ordin lunar primim de la primărie. Noi începem etapizat, dacă înainte de Paște avem deja 50-60 de oameni, intrăm și lucrăm. Am comandat utilaje de 1,128 milioane de euro, într-o primă fază. Programul va fi stabilit cu primăria, este foarte important să avem o comunicare bună cu primăria”, a mai spus Zeininger.
18 milioane de euro în 4 ani
Vă reamintim, firma Brantner Servicii Ecologice din Cluj-Napoca, o firmă austriacă, va ține lună și bec străzile Timișoarei în următorii patru ani, după ce a câștigat licitația primăriei cu o ofertă de 86,61 milioane de lei cu tot cu TVA, adică 18,2 milioane de euro. Societatea clujeană ar fi venit mai mult decât pregătită la licitația primăriei și nu a scăzut foarte mult oferta față de valoarea estimată a contractului, care era de 86,62 milioane de lei cu TVA. Durata unui contract subsecvent este de 12 luni sau poate fi încheiat ori de câte ori va fi nevoie, în funcție de necesități și fonduri, iar acordul-cadru nu poate fi reînnoit. În fiecare an, Brantner Servicii Ecologice va primi 21,5 milioane de lei cu tot cu TVA.
Conform caietului de sarcini, prestația constă în efectuarea următoarelor operațiuni: măturatul propriu-zis al străzilor, trotuarelor, aleilor, parcărilor publice, stațiile mijloacelor de transport în comun, pasaje, subpasaje, poduri, pasarele, zone pietonale, piste de biciclete de către personalul angajat al operatorului prin folosirea de mături de nuiele sau de plastic, perii, aspiratoare stradale purtate etc.
Brantner Servicii Ecologice trebuie să vină la Timișoara cu cel puțin 15 utilaje Euro 6, minimum patru aspiratoare cu care să adune frunzele, mucurile de țigări, penele și altele din zona centrală și să măture și să spele mecanizat absolut toate străzile din oraș, cele care sunt trecute în nomenclatorul stradal (1.227). Așa cum tion.ro scria deja, firma a comandat aspiratoare electrice Glutton și măturători electrice TSM Italia pentru zona centrală.
Utilajele, urmărite de un om din primărie
Toate utilajele vor avea GPS, pentru ca autoritatea contractantă să poată verifica dacă muncitorii însărcinați cu salubritatea stradală își vor face treaba. Ar trebui ca acest lucru să se întâmple în timp real, reprezentanții PMT urmând să primească un nume de acces și o parolă pentru aplicația firmei. Și Retim avea GPS pe utilaje, dar nu se știe dacă le și urmărea cineva din primărie…
Conform caietului de sarcini, străzile orașului vor fi spălate doar vara, pe timp de zi, începând din 1 aprilie și până în 1 octombrie. În zona Cetate se va lucra în trei schimburi.
Pe lângă măturatul și spălatul străzilor, Brantner se va ocupa și de golirea coșurilor stradale. Și va avea de lucru mult la capitolul acesta, mai ales că multe coșuri lipsesc de pe străzile din Timișoara. În tot orașul există un număr de 2.300 de coșuri stradale, conform raportărilor celor din primărie, iar firma care va lucra în locul Retim va trebui să transmită până la data de 25 a fiecărei luni un program de înlocuire autorității contractante.
„Se va trece la măturat manual în zonele unde nu se poate intra cu utilajul mecanizat. În rest, pe bulevarde, pe străzile principale, unde este permis, se intră cu utilaje. Totul depinde de disponibilitatea primăriei, dacă se intră etapizat, începem din centru și mergem spre periferie”, ne-au mai spus reprezentanții firmei.
Întrebați cât le-ar lua să facă lună și bec tot orașul, de îndată ce-și încep activitatea, reprezentanții firmei clujene au precizat că totul depinde de programul făcut de primărie. Municipalitatea trebuie să facă comenzile lunare pentru firma Brantner, iar primarul Nicolae Robu promite că totul va fi făcut cu maximă seriozitate.
„O să facem un grafic de lucrări, dar totul este prioritar. Vrem să ajungem ca într-un timp cât mai scurt tot orașul să fie foarte curat, dar trebuie și cetățenii să păstreze curățenia, să înceteze odată cu aceste depuneri ilegale de gunoi casnic”, a explicat Robu.
Până ce firma Brantner își va începe activitatea în Timișoara, de curățenia stradală se ocupă tot Horticultura, societatea primăriei, care a primit 68.000 de euro să golească coșurile de gunoi din Timișoara, în baza a două contracte semnate prin atribuire directă.
„Am trecut printr-o perioadă grea, în care nu am avut operatori pentru salubrizarea stradală, întrucât nu am avut nicio ofertă eligibilă la licitația pe care am organizat-o cu circa jumătate de an înainte. Asta pe o parte. Pe de altă parte, s-a schimbat sistemul și salubrizarea legată de gunoiul casnic a trecut în jurisdicția primăriei în jurisdicția ADID. (…) La a doua licitație am avut succes, s-a încheiat cu bine. Este o ofertă câștigătoare cu toate elementele de modernitate. Am încredere în firmă”, a ținut să precizeze primarul Timișoarei.
Edilul-șef a uitat să menționeze și faptul că funcționarii din primărie știau că va expira contractul cu Retim și nu s-au grăbit cu licitația pentru desemnarea unui nou operator.
În cazul în care nu este respectat noul contract, viitorul operator va fi sancționat conform Regulamentului Serviciului de Salubrizare a Municipiului Timișoara aprobat prin HCL 454/2007 și conform HCL 371/2007 modificată și completată privind constatarea și sancționarea contravențiilor pe teritoriul municipiului. Sunt prevăzute în contract penalități lunare pentru suprafețele nesalubrizate: pentru neefectuarea a peste 10% din suprafața delegată se penalizează cu 5% din valoarea decontului lunar la prestației.
Neefectuarea succesivă a salubrizării stradale pe o perioadă de 3 luni a mai mult de 10% din suprafața delegată dă dreptul autorității contractante de a notifica operatorul că renunță la prestarea acestui serviciu, fără a mai fi necesară altă formalitate. De asemenea, aplicarea a trei penalități succesive duce la rezilierea unilaterală a contractului de delegare.
Firma Brantner a fost înființată în Austria, în anul 1936, de familia Brantner. Are 2.500 de angajați în toată lumea. A ajuns la a treia generație și are sedii în Austria (sediul central), Germania, România, Serbia, Slovacia, Cehia și Turcia. În România a venit în 2004 și a deschis puncte de lucru în Cluj-Napoca, Sibiu, Dej, Reșița, Drobeta Turnu-Severin și Piatra Neamț.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”2192231″]
[related-post post_id=”2189037″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!