Agenția de Dezvoltare Regională Vest a anunțat, anul trecut, împreună cu University College London, studiul numit „Atitudini și comportamente privind transportul în Timișoara”. Marți, 6 aprilie, a fost prezentat raportul, de către prof. dr. Constantin Rezlescu, cel care a supravegheat studiul întocmit de studenta Sarah Flecke, de la University College London, Departamentul de Psihologie Experimentală.
„Proiectul actual a avut două obiective: de a înțelege mai bine atitudinile actuale față de transport și comportamentul locuitorilor din Timișoara și de a propune un set de intervenții comportamentale eficace pentru a reduce utilizarea autovehiculelor personale, a spori calitatea aerului și a promova un stil de viață sănătos și activ”, se arată în raport.
Au fost analizate datele a 1.190 de participanți. Totuși, la chestionare au răspuns mai mulți angajați și mai puțini studenți sau pensionari, în comparație cu proporțiile reale ale acestora în Timișoara.
Respondenții au fost întrebați ce anume i-ar motiva să folosească mai mult transportul public, principalii factori fiind cursele mai frecvente, creșterea vitezei și creșterea gradului de curățenie a vehiculelor. Există o diferență între percepția celor care nu folosesc de fapt transportul public și experiența utilizatorilor principali. Pentru utilizatorii principali, viteza se numără printre primele trei motive de utilizare. Perspectiva generală este însă că transportul public din Timișoara este foarte lent.
Ce spune mândria de a fi timișorean
S-au identificat patru elemente potențiale în jurul cărora să se conceapă intervențiile de schimbare a comportamentelor. Aceste elemente sunt: mândria de a fi timișorean, previzibilitatea și viteza transportului, siguranța (sau lipsa siguranței) deplasărilor cu bicicleta, costul (financiar și nefinanciar) ridicat al mijloacelor de transport personale. Pentru fiecare dintre aceste elemente s-au testat mai multe intervenții comportamentale care ar putea duce la reducerea utilizării autoturismului personal, spune cel care a supravegheat studiul.
Mândria pentru oraș și mândria de a fi cetățean al Timișoarei prezintă o oportunitate de intervenție foarte promițătoare, arată studiul. Întrebați dacă sunt mândri să fie cetățeni ai Timișoarei, 35% dintre respondenți au spus că sunt de acord parțial, 32% au spus că sunt de acord total, 22% au răspuns „nici acord, nici dezacord”.
„În mai multe experimente am testat ideea că mândria în legătură cu orașul ar putea fi invocată pentru a îndemna oamenii să reducă utilizarea autoturismului, exploatând emoția determinantă de comportamente și normele sociale. Ideea s-a bazat pe constatarea că pasionații de condus din Timișoara (identificați ca utilizatori entuziaști ai autoturismului în analiza de cluster) sunt deosebit de mândri că sunt timișoreni. (…)
Rezultatele noastre sugerează că punerea în legătură a actului de a reduce utilizarea autoturismului cu mândria civică ar putea fi o strategie eficace de schimbare a comportamentelor. O explicație este că oamenii vor să evite comportamentele care sunt în contradicție cu convingerile proprii (a se vedea Erickson, 1995). Aceștia ar utiliza mai puțin autoturismul pentru că deplasarea cu autoturismul este nocivă orașului pe care pretind că îl iubesc”, se mai arată în raport.
Mersul cu bicicleta, periculos
Întrebați care sunt primele trei cuvinte care le vin în minte când se gândesc la mersul cu bicicleta în Timișoara, cei care au răspuns la chestionar au ales „piste”, „periculos”, „lipsă”, „borduri”, „rapid”, „pericol”.
„Mulți locuitori consideră deja că mersul cu bicicleta este rapid, iar constatările noastre sugerează că informațiile clare privind viteza nu sunt o strategie eficace pentru încurajarea deplasării cu bicicleta. Mai degrabă siguranța este principala barieră în calea utilizării”, mai scrie în studiul britanic.
Evidențierea timpului de călătorie mai scurt și evidențierea timpului de călătorie mai previzibil în comparație cu autoturismele ar putea fi strategii eficace pentru a stimula renunțarea la mașinile proprii.
Raportul complet, în care regăsiți rezultatele studiului, intervențiile propuse și concluziile, poate fi consultat pe site-ul ADR Vest.
Trimite articolul
XAm platit ptr masina, o folosesc cand si cum vreau eu.
Am platit ptr tot vitezometrul, o sa il folosesc pe tot, pana la 260 km/h.
Mergeti voi cu brazilianca Frusina in tramvai, ma abtin.
-
De ce nu vrei in tramvai cu brazilianca Frusina Fercovici, manca-ti-as? Ca doar e banateanca adevarata, mancatoare de ceapa cu clisa, nu vinitura.
-
E cea mai vinitură (nordul Indiei)!
-
Pentru prostie n-ai paltit, oltene?
-
-
ca s mergi cu 260 mai trebuie sa iti pui si 2 pedale pe cotetz.
Cei ca tine, sunt finantatorii politiei rutiere!
spor la platit amenzi!in rest, cum descrii tu pentru ce ai platit, zice clar cat de incuiat esti!
majoritatea sunt ca tine, iubitori de sine si nepasatori pentru restul! Din acest motiv suntem unde suntem ca si natie.
-
Poti sa folosesti cotetu la severin cu 260 pate mai produci ceva daune consatenilor tai. Aici la Oras vezi-ti de treaba si stai in banca ta cu prazu la ureche, indicat ar fi sa -i iei pe toti prazilienii si sa dispareti din peisaj pentru totdeauna.
E f frig in unele mijloace de transport mai ales în perioada anotimpului rece.
-
Lasa Gica,ca la vara-i cald.
Agenția de Dezvoltare Regională Vest
Atitudini și comportamente privind transportul în Timișoara
prof. dr. Constantin Rezlescu
Sarah Flecke, de la University College London, Departamentul de Psihologie Experimentală.
Ce amestec de habarnism si inutil…Sarah din Londra si Constantin zis “3 masini” (precis el, sotia si copilul au fiecare cate o masina) fac “studiu” sa afle niste raspunsuri de un banal infiorator. Observati cum astia preocupati de transportul in comun nu il folosesc niciodata? Sa vine Sarah sa faca studiul in persoana:
Day 1: Statia Sinaia. Sarah astepta la 38 Celsius tramvaiul, pentru ca nu exista scaune sta in picioare la umbra unui copac cu frica ca iar’ se kaka pah ea un porumbel sau cioara. Afisajul electronic european arata ca tramvaiul vine in 8 minute…dupa ce trec cele 8 minute estimarea sare brusc la…40 min. Sarah calculeaza ca mai bine pleaca pe jos…injura si pleaca din statie doar ca dupa 2 minute sa fie neasteptat depasita de tramvaiul dorit. WTF!?
Day 2: Recordul verii, 41 grade. De data asta tramvaiul vine la timp. Atenta sa nu calce intr-o flegma cu muci Sarah urca in tramvaiul vechi de 70 de ani, construit cu mult inaintea inventarii aerului conditionat. Temperatura in vagon undeva in jurul a 70 Celsius. In nici 10 secunde dupa urcare transpiratia incepe sa-i curga abundent pe intreg corpul, simte cum i se lipeste de posterior fustita semi-transparenta ce-i acopera indraznet doar 3 sferturi din buci…totul sub privirile pofticioase ale unui aurolac care impute un sfert de vagon. Sarah nu are curajul sa se aseze scaun, risca sa se aleaga cu o eczema datorita mizeriei. In sfarsit tramvaiul opreste, dar dupa 30m se opreste din nou…un autobuz blocheaza sensul giratoriu…urmeaza claxoane, injutaruri ale vatmanului gen “go into your mother pussy”, “suck my dick”, “sticking my dick in your mother”…dupa inca 90 secunde ce par o eternitate la 70 celsius tramvaiul se misca din nou. Opreste in statia Maria, pleaca si imediat opreste la semafor, In acest moment chilotii Sharei sunt complet uzi din cauza transpiratiei care curge siroaie…ajnge in Centru dupa 5 minute ca linia era blocata de masini, coboara aproape sufocata si comanda un Uber pana la destinatie, pta Traian. Din cauza ca putea a transpiratie soferul Uber ii aorda o stea, stricandu-i astfel ratingul perfect.
Winter: Sarah asteapta tramvaiul 9 in sensul AEM. Ploua, e frig…nu exista insa refugiu. Un oltean cu BMW antic trece intentionat cu viteza prin balta de langa statie stropind pe toata lumea. Sarah simte apa rece trecandu-i prin iegari ajungand pana la chilotul Victoria Secret original, nu facatura. Oh shit, afisajul electronic european nu functioneaza. Dar iata ca in departare se vede un tramvai, oare e 9? Shit, e 4! Mai trec 15 minute, nu isi mai simte degetele de la picioare chit ca poarta cizme imblanite. Incepe sa compare suferinta cu cele traite de nemtii blocati la Stalingrad. Oh dear, se vede alt tramvai! E 9? Nu, e 8! Mai trec 10 minute si in sfarsit apare tramvaiul mult asteptat! De frig toata lumea bate bravo din genunchi. Nimeni nu are curaj sa miste pana cand tramvaiul nu opreste complet, altfel risca sa alunece pe gheata din statie si sa ajunga sub rotile tramvaiului. Lumea se imbulzeste, cu degetele mainilor inghetate Sarah foote un cot butonului de deschis usa…fara rezultat. Ii mai foote un cot. Nimic! Inca unul! Nimic! OK, a priceput, usa e stricata, fuge la alta unde o baba tocmai a alunecat pe trepetele acoperite de gheata…nu se poate ridica dar in dreapta ei a ramas loc liber de urcat…lumea se imbulzeste pe langa baba prabusita, e goana dupa scaunele cu incalzire.
Ma rog…raman fara caractere…ati prins idea
-
Pare ficțiune pentru “londoneji”,dar relatarea e cât se poate de reală. Din punctul meu de vedere, mai eficient decât sondajul ar fi fost o experiență de o săptămână cu mijloacele de transport în comun al celor care l-au conceput… Era justificată mândria de a fi timișorean daca acest palier al mobilității era bine pus la punct…altfel…am citit articolul cu un zâmbet sarcastic și resemnat…dulce Românie…
-
Excelent! Am pățit cam toate cele imaginate de tine plus altele…mai puțin fazele cu baba, chiloții și BMW-ul
Eu merg cat pot de mult cu bicicleta pentru ca vreau sa ajung mai repede si nu imi trebuie loc de parcare. Ora 3pm Girocului-Dacia: 15…20 minute cu bicicleta, 40…50 minute cu masina. Plus 5…10 minute pentru gasit loc de parcare si mers pe jos de la masina pana la destinatia finala. Altfel, deacord cu cei care se tem: bordurile lui Robu la Jiul, trotuar mixt a la Robu pe Popa Sapca, masini parcate pe pista de biciclete pe Diaconu Coresi, soferi care aproape te calca pe Liviu Rebreanu, etc. Cel mai sinistru era pe Alexandrescu intre Aradului si Torontalului, sper ca se modernizeaza cat mai curand.
Am locuit o perioada in Londra,da se folosesc sigur și mașinile dar mijloacele de transport circula fara întârziere și la 12 milioane de locuitori cat are Londra,exista autobus,metrou,tren,foarte mult se foloseste metroul și sunt multe mașini electrice,hibrid. No comment.
canadian pills store canada cialis viagra without subscription
Articolul asta e o gluma intarziata de 1 Aprile. Pai la noi se fura biciclete de 100 de euro din casa scarii, n-ai unde sa o tii in siguranta daca nu ai garaj aproape. Chiar si atunci sunt si din cei care sparg garaje sa fure…
Din cauza anumitor elemente care la Londra nu ar avea bani de transport in comun la noi o gramada de oameni se feresc sa il utilizeze. Deci ramane doar mersul pe jos si asta daca ai un drum cu poluare mica, eventual prin parcuri, altfel ajungi plin de praf la destinatie, ca noi nu avem clima din Londra.
Asta asa cateva puncte ca daca le-as insira pe toate, nu ar avea loc in casuta de comentarii…
sa vezi ce scumpeste FRITZZ impozitul auto, mergeti pe jos gheilor
Poti sa folosesti cotetu la severin cu 260 poate mai produci ceva daune consatenilor tai. Aici la Oras vezi-ti de treaba si stai in banca ta cu prazu la ureche, indicat ar fi sa -i iei pe toti prazilienii si sa dispareti din peisaj pentru totdeauna.