Elevii care au ieşit din examen au spus că subiectele au fost uşoare, şi la profilul real, dar şi la uman. Cei de la profilul real au spus că la subiectul al doilea li s-a cerut să argumenteze un text, să explice de ce este important sportul, iar la subiectul al treilea cerința a fost să analizeze un personaj dintr-o operă scrisă de Ion Creangă sau George Călinescu.
Un elev care a primit varianta de la profilul uman a spus că “la subiectul al treilea a picat relația dintre două personaje dintr-un roman interbelic. Eu am scris despre Ion și Ana, iar la subiectul al doilea am avut de realizat un text argumentativ despre rolul scriitorilor în societate. Subiectele mi s-au părut ușoare, mult mai ușoare decât m-am așteptat. Sper să iau peste șapte”, a spus elevul.
Subiectele la Bacalaureat la proba scrisa de Limba Română, profil uman
Subiectul al doilea:
Scrie un text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre rolul scriitorilor în societate.
În elaborarea eseului de tip argumentativ, trebuie:
– să respecți structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri (8 puncte);
– să ai conținutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii față de problematica pusă în discuție, enunțarea și dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei cocluzii pertinente (16 puncte);
– să respecți normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie și punctuație) și precizarea privind numărul de cuvinte (6 puncte).
Subiectul al treilea:
Redactează un eseu de 600-900 de cuvinte în care să prezinți relația dintre două personaje într-un roman interbelic studiat.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele puncte:
– prezentarea statutului social, psihologic, moral al fiecăruia dintre personajele alese din romanul interbelic studiat;
– evidențierea, prin două episoade/citate/secvențe comentate , a modului în care evoluează relația dintre cele două personaje;
– prezentarea a patru componente de structură, de compoziție și de limbaj ale romanului interbelic studiat, reprezentative pentru analiza relației dintre cele două personaje (de exemplu: acțiune, conflict, relații temporale și spațiale, modalități de caracterizare a personajelor, registre stilistice, limbajul personajelor);
– susținerea unei opinii personale despre modul în care o idee sau tema romanului interbelic studiat se reflectă în evoluția celor două personaje.
Subiectele la Bacalaureat la proba scrisa de Limba Română, profil real
Subiectul al doilea:
Scrie un text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre importanța practicării unui sport la orice vârstă.
În elaborarea eseului de tip argumentativ, trebuie:
– să respecți structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri (8 puncte);
– să ai conținutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii față de problematica pusă în discuție, enunțarea și dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei cocluzii pertinente (16 puncte);
– să respecți normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie și punctuație) și precizarea privind numărul de cuvinte (6 puncte)
Subiectul al treilea:
Redactează un eseu de 600-900 de cuvinte despre particularitățile de construcție a unui personaj într-un text narativ studiat, aparținând lui Ion Creangă, G. Călinescu sau Marin Preda.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele puncte:
– prezentarea statutului social, psihologic, moral al personajului ales, prin raportare la conflictul/conflictele din textul narativ studiat;
– evidențierea unei trăsături a personajului ales, ilustrate prin două episoade/citate/secvențe comentate;
– ilustrarea a patru componente de structură, de compoziție și de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru construcția personajului ales (de exemplu: acțiune, conflict, relații temporale și spațiale, construcția subiectului, perspectivă narativă, modalități de caracterizare, registre stilistice);
– susținerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în construcția personajului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!