Concertul se va desfăşura vineri, 19 octombrie 2012, de la ora 19, în sala Capitol. Programul cuprinde lucrările The Seasons, Ballet in One Act (p.a.) de J. Cage, Concert pentru percuţie şi orchestră J. Cage (p.a) de Violeta Dinescu, „Cage in a Cage” pentru pian şi orchestră (p.a.a.) de L.Meţianu, Suite for Toy Piano (orch. Lou Harrison) (p.a.) şi 4`3“de J.Cage.
« Anul acesta se împlinesc 100 de ani de la naşterea lui John Milton Cage Jr, şi 20 de la moartea sa. Acest compozitor american, teoretician al muzicii şi scriitor, a fost un artist deosebit care a influenţat epoca în care a trăit, (…) un lider al muzicii avangardiste. După ce a studiat filozofia indiană, texte clasice chineze şi budismul Zen, el se apropie mult de muzica aleatorie, de muzica cu schimbări controlate, după care în cartea sa Muzica experimentală, susţine că nu doreşte să pună ordine în haosul notelor, ci să creeze o muzică precum o afirmaţie de viaţă. Aceste cuvinte sunt mai uşor de înţeles dacă spunem că John Cage a fost creatorul indeterminaţiei în muzică, un concept care se referă la o variantă a esteticului prin care se dizolvă proprietăţile sunetului muzical într-un fluid care elimină controlul compozitorului asupra materialului său de lucru. Faţă de muzica aleatorie, care nu elimină controlul compozitorul asupra discursului şi care are o limită în posibilităţile de exprimare ale executantului, indeterminarea se referă la o libertate mare la care contribuie compozitorul, interpretul, neobişnuitul ce ne înconjoară şi sunetele din preajmă. Toate acestea vor fi exprimate viu şi mai pe înţeles în concertul de vineri seara condus de maestrul Paul Mann. Pe lângă Concertul pentru percuţie şi orchestră compus de Violeta Dinescu, unde solist va fi percuţionistul Doru Roman şi lucrarea lui Lucian Meţianu, „Cage in a Cage” pentru pian şi percuţie, la care îşi va da concursul alt solist al Filarmonicii „Banatul”, pianistul Sorin Petrescu, în program mai sunt trei lucrări ale lui Cage. Anotimpurile, balet într-un act, ne aminteşte de unul dintre părinţii dansului modern, Merce Cunningham, apropiat lui Cage. A doua lucrare, scrisă în 1952, se intitulează 4`3“ şi a fost un şoc la premieră. Compozitorul spunea despre această piesă că nu e vorba de tăcere absolută, că muzica există în cadru, formată din fiinţele vii care tac pe scenă şi în sală », explică concertmaestrul Mircea Tătaru în avancronica evenimentului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!