Taxa de poluare este ilegală în opinia Casei de avocatură Coltuc. Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) a decis că taxa de primă înmatriculare practicată de România este ilegală, pentru că încalcă legislaţia Uniunii Europene. Judecătorii din Luxemburg s-au pronunţat asupra unei solicitări venite de la Tribunalul Sibiu, în care magistraţii români au solicitat un punct de vedere al CEJ, pentru cazul unui român care încerca să-şi recupereze banii plătiţi pe taxă. Judecătorii europeni au constatat că “taxa de poluare introdusă de România, impusă maşinilor la prima lor înregistrare în România, contravine
legislaţiei Uniunii Europene” şi că “are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, conform unui comunicat al CEJ.
Efectul taxei româneşti, spun judecătorii de la CEJ, este că “vehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabilă, sunt taxate cu până la 30 % din valoarea lor – chiar dacă este aplicată o reducere însemnată la taxă ca urmare a scăderii valorii acestora – în timp ce maşinile similare oferite pe piaţa auto second-hand internă nu sunt supuse acestei taxe. În atare condiţii, legislaţia are ca efect descurajarea importului şi înscrierii în circulaţie în România a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”.
Punctul de vedere al CEJ a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judecă un proces în care un român a dat în judecată statul, pentru că a considerat că taxa de primă înmatriculare este ilegală. Magistraţii sibieni au vrut să afle de la CEJ dacă taxa contravine sau nu legislaţiei europene. Răspunsul CEJ arată că legislaţia europeană interzice statelor membre să ia măsuri de taxare în exces a unor produse provenind din alte state, în favoarea celor de provenienţă autohtonă.
Românul care a dat statul în judecată şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania, cu preţul de 6.600 de lei. Motorul maşinii avea o capacitate cilindrică de 2.155 centimetri cubi şi standard de poluare Euro 2, fiind fabricat în 1997. Pentru a-şi putea înmatricula maşina în România, bărbatul a trebuit să plătească o taxă de poluare de 7.595 de lei.
Restituirea taxei
Documentaţia necesară este:
• cererea de restituire a taxei;
• copie de pe chitanţa de plată a taxei;
• original şi copie de pe cartea de identitate a autovehiculului eliberată de RAR – copia va fi certificată cu menţiunea “conform cu originalul”;
• original şi copie de pe certificatul de înmatriculare a autovehiculului eliberat de Serviciul Înmatriculări din cadrul Instituţiei Prefectului;
• un document din care să rezulte data primei înmatriculări a autovehiculului în străinătate;
• copie de pe cartea de identitate a persoanei;
• declaraţie pe proprie răspundere cu rulajul mediu anual la data înmatriculării în România, exprimat în kilometri;
• expertiza tehnică efectuată de RAR privind deprecierea autovehiculului rulat.
Paşi de urmat
Primul pas este înregistrarea unei petiţii la Direcţia Generală de Finanţe Publice Judeţene, prin intermediul căreia se susţine că taxa este contrară dreptului comunitar şi discriminator şi se solicită restituirea ei, actualizată cu dobânda legală până la data plăţii. Reprezentanţii Direcţiei sunt obligaţi să răspunda la aceasta cerere în 30 zile.
În situaţia în care răspunsul este negativ, cel care solicită returnarea taxei trebuie să întocmească o cerere de chemare în judecată a Direcţiei Generale a Finanţelor Publice pe care o va depune la Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal a tribunalului în raza căruia îşi are domiciliul.
“Taxa de poluare introdusă de România, impusă maţinilor la prima lor înregistrare în România, contravine legislaţiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima înmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, a decis, în 7 aprilie 2011, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene de la Luxemburg (CJUE).
Av. Coltuc Marius, fondator Casa de avocatură Coltuc a declarat că deciziile Curţii de Justiţie a UE sunt executorii şi general obligatorii pentru toate Statele Membre, şi, în cadrul fiecărui stat membru, pentru toate autorităţile acestuia: Legislative, Executive, Judecătoreşti.
Procedura de restituire parcurge una sau două faze, în funcţie de poziţia Ministerului Finanţelor.
Într-o primă fază, contribuabilul care a plătit taxa va face o cerere de restituire către Administraţia Financiară la care a achitat-o în baza deciziei Curţii şi a articolului 110 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
Dacă Administraţia Financiară refuză restituirea taxei, contribuabilul va introduce o acţiune la tribunal – secţia de contencios fiscal, care va face aplicarea deciziei Curţii. Acţiunea este supusă taxei de timbru, explică deputatul liberal Chiuariu, membru în Comisia juridică a Camerei Deputaţilor. Termenul general de prescripţie pentru creanţe bugetare este de cinci ani.
Taxa de primă înmatriculare sau de poluare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României, arată Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE), într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti.
Avocat Coltuc Marius Vicenţiu spune că pentru autovehiculele achiziţionate în vederea înmatriculării în România înainte de 15 decembrie 2008 şi care au fost înmatriculate în România ulterior acestei date, cu plata taxei pe poluare triplată, diferenţa dintre taxa plătită şi cea stabilită potrivit OUG 50/2008 se restituie la cerere, în termen de 45 zile de la data depunerii cererii de restituire însoţite de documentaţia necesară.
Citiți principiile noastre de moderare aici!