Sistemul de teleasistenţă funcţiona în cadrul Compartimentului de îngrijire la domiciliu al Serviciului pentru Protecţia Socială a Persoanelor Vârstnice de pe Calea Sever Bocu. A fost achiziţionat de primărie în 2006, la iniţiativa fostului viceprimar Adrian Orza, după ce acesta a văzut cum funcţionează sistemul în Franţa, la vremea respectivă reprezentând o premieră pentru România. Costurile prezentate atunci au fost de aproximativ 40.000 de euro.
Sistemul era compus dintr-un aparat care se monta în paralel cu telefonul beneficiarului, pentru ca, în caz de urgenţă, prin simpla apăsare a unui buton a dispozitivului de activare, un medalion sau o brăţară, bătrânul să poată contacta automat dispeceratul de teleasistenţă, care funcţiona permanent la Serviciul pentru Protecţia Persoanelor Vârstnice. Cei de la dispecerat puteau astfel să comunice imediat cu persoana vârstnică aflată sub monitorizare care avea nevoie de ajutor, să vadă datele de contact ale respectivei persoane şi, în funcţie de situaţie, să intervină ei sau să solicite o ambulanţă care să se deplaseze la domiciliul beneficiarului. A existat o convenţie încheiată cu Serviciul de Ambulanţă Timiş în acest sens.
Teleasistenţa le poate salva viaţa bătrânilor singuri în cazul în care li se face rău în casă şi nu pot ajunge la telefon, afirmau, la implementarea sistemului, reprezentanţii municipalităţii. La acest sistem puteau avea acces atât gratuit persoanele care beneficiau de serviciile de îngrijire la domiciliu oferite de primărie, dar şi alţi vârstnici, în schimbul unei contribuţii lunare.
Serviciul de teleasistenţă nu mai este însă funcţional astăzi. Sunând la Serviciul pentru Protecţia Socială a Persoanelor Vârstnice, am aflat că din păcate teleasistenţa nu mai funcţionează, dar că bătrânii pot beneficia de programul de îngrijire la domiciliu, însă momentan nu sunt infirmiere disponibile, existând o listă de aşteptare…
Reprezentanţii primăriei spun că sistemul era depăşit şi s-a renunţat la el pentru că nu mai funcţiona.
„Aveau probleme tehnice de mai mult timp. Nu se mai găseau piese de schimb deloc, nici serverul nu mai funcţiona. S-au căutat diverse formule împreună cu firma Bosch. Toate echipamentele erau scoase din uz şi nu mai puteau fi înlocuite şi s-a propus la un moment dat schimbarea sistemului cu altul mai nou, însă suma era foarte mare. Iniţiativa nu era rea din niciun punct de vedere, din păcate echipamentele nu mai puteau fi înlocuite. S-au chinuit ani de zile, cei de la acest serviciu, cu echipamentele respective. S-au făcut tot felul de improvizaţii pentru ca el să funcţioneze din punct de vedere tehnic”, a explicat viceprimarul Dan Diaconu.
„Totul s-a întâmplat în timp. Am schimbat ce se mai putea schimba, dar nu se mai produc piese pentru acest sistem. Au fost 86 de aparate, au mai rămas 16, dar serverele şi staţia de lucru nu mai erau funcţionale. Serverul a picat de anul trecut din noiembrie. Echipamentul era uzat fizic şi moral. Media era cam de două apeluri pe lună. În funcţie de dificultatea cazului ori mergeam noi ori era trimisă ambulanţa, îi ajută moral pe bătrâni”, spune Cosmin Dumitrescu, şef al Biroului Administrativ-Informatică din cadrul primăriei.
Cât despre achiziţionarea unui nou sistem de teleasistenţă, viceprimarul Traian Stoia, cel care se ocupă de partea socială în cadrul primăriei, spune că nu ne putem permite astfel de cheltuieli.
„Primăria are ca principal obiect de activitate ce vedeţi aici”, ne-a spus Stoia arătând spre un drum proaspăt asfaltat, zilele trecute. „Restul sunt colaterale. Există componenta socială, pe care primăria o îndeplineşte după părerea mea, dar ridicarea la nivele de sute de mii de euro a unor costuri doar pentru a fi la zi cu performanţele de dincolo… Când va creşte economia vor creşte şi performanţele pe care le pune în operă primăria. Altfel, n-avem de unde”, a adăugat viceprimarul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!