La începutul lunii aprilie, reprezentanții Agenției pentru Protecția Mediului Timiș, instituție care a avut în lucru de câțiva ani o solicitare din partea unei dezvoltator imobiliar pentru eliberarea unei autorizații de mediu necesară construirii unui ansamblu rezidențial în zona Solventul, au transmis că pământul de sub fostul combinat chimic din Timișoara este contaminat.
Platforma Solventul se întinde pe o suprafață de aproximativ 43 de hectare, iar firma care a cumpărat fostul combinat în urmă cu zece ani intenționează să ridice blocuri acolo. De asemenea, tot acolo, Primăria Timișoara vrea să facă drum și pod peste Bega.
Primarul Dominic Fritz a explicat astăzi, 11 aprilie, că documentația pentru noul pod de la Solventul este aproape gata, însă se preconizează un blocaj total al acestor proiecte.
„Chiar astăzi în Comisia Tehnică a Primăriei Timișoara se va analiza Studiul de Fezabilitate pentru noul pod de la Solventul, care este gata și care apoi va fi votat de Consiliul Local. Din păcate se preconizează un blocaj total al acestor proiecte și vreau să trag un semnal de alarmă și vreau să explic de ce are proiectul o importanță strategică pentru Timișoara.
Este un teren de peste 40 de hectare, pe terenul fostului Combinat Chimic Solventul, unde există pe de-o parte un plan de dezvoltare pentru un dezvoltator imobiliar privat și pentru închiderea inelului IV Vest. Această închidere a coridorului este extraordinar de importantă pentru Timișoara, va conecta trei linii de tramvai. Va fi un coridor verde, și de biciclete, și va deschide posibilitatea de a traversa orașul”, a declarat edilul.
Inelul IV Vest – conexiunea Str. Gării – bd. Dâmbovița – va asigura o nouă conexiune între partea de nord și de sud a orașului, precum și lărgirea bd. Dâmbovița până la intersecția cu str. Ion Barac.
Podul Solventul ar urma să fie primul nou construit în Timișoara după Revoluție, reprezentând unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură rutieră pentru oraș din ultimii zece ani.
„Acest pasaj nu va produce efectele necesare dacă nu continuăm cu un pod peste Bega pentru a închide acest inel. După cum v-am spus, el este în faza de proiectare, se finalizează Studiul de Fezabilitate; vom lucra și la Proiectul Tehnic, apoi vom solicita Autorizația de Construire. Avem pentru asta și o finanțare europeană, pentru proiectare, de 1,3 milioane de lei. Cel mai probabil vom obține finanțare europeană și pentru construcția podului, finanțare de care avem mare nevoie, pentru că podul va costa peste 40 de milioane de euro”, a mai adăugat Dominic Fritz.
Problema terenului contaminat, fără soluții din partea APM
Înainte de obținerea autorizației de construire a podului, este nevoie de un acord de mediu. Primarul Dominic Fritz spune că deși cei de la Agenția pentru Protecția Mediului au concluzionat că terenul este contaminat, nu au fost prezentate soluții privind decontaminarea și continuarea proiectelor.
„Domnul prefect, în cadrul unei conferințe de presă, ne-a anunțat că acest teren este contaminat, ceea ce nu este o surpriză pentru nimeni, mai ales pentru dezvoltatorul care deține terenul – pentru că el însuși a solicitat aceste măsurători și probe. Doar că eu nu am văzut care este strategia Agenției pentru Protecția Mediului Timiș pentru a ieși din această situație de teren contaminat.
Și la ISHO am avut o situație similară, rezolvată cu succes. Și acolo a fost un combinat, dar s-au găsit soluții pentru dezvoltarea unei noi zone rezidențiale în oraș. Din păcate, din 2019, dezvoltatorul care deține acest teren, și noi depindem de aceste terenuri pentru că dezvoltatorul trebuie să doneze o bună parte din acestea primăriei pentru a putea construi strada și podul, a pornit procedurile necesare de decontaminare. Momentan suntem într-o perioada în care nimeni nu știe ce se va întâmpla pentru depășirea blocajului birocratic. Procedura este nefinalizată.
Da, acest teren are nevoie de decontaminare, dar pentru asta este nevoie de acțiuni. Doar dacă mergem înainte cu aceste proiecte strategice pentru oraș în această zonă se va decontamina terenul și doar așa ne putem asigura că siguranța cetățenilor este pe primul loc”, a specificat Dominic Fritz, care a mai spus că este nevoie de „o abordare funcțională nu funcționărească”.
Conform primarului Timișoarei, nu toate suprafețele sunt contaminate și nu toate sunt contaminate în același fel. Terenul unde va fi drumul, de exemplu, nu este contaminat, de aceea este nevoie de o abordare diversificată și de o etapizare a decontaminării.
„Cel mai important lucru acum este să se decidă ceva. Apelul meu urgent, și către Agenția pentru Protecția Mediului, și pentru domnul prefect este «Dispuneți vă rog, vă rog să decideți să înceapă decontaminarea, să nu blocăm acest proiect». Dacă nu se iau decizii asumate de către APM, riscăm să blocăm un proiect absolut strategic pentru traficul din Timișoara și pentru calitatea vieții din oraș. […] Cred că întreaga zona respectivă merită o calitate înaltă a locuirii”, a încheiat Dominic Fritz.
Pasajul Solventul
Pasajul Solventul va fi amenajat pe sub zece linii de cale ferată. Lucrările implică realizarea unui drum nou, cu două benzi pe sens și o linie dublă de tramvai, în prelungirea Căii Bogdăneștilor, prin pasajul inferior Solventul, până în bd. Dâmbovița. Vor fi și trotuare și piste de biciclete pe toată lungimea drumului nou construit.
Vă reamintim, în toamna anului trecut, Guvernul României a aprobat lista proiectelor cuprinse în Programul Național de Investiții Anghel Saligny pentru județul Timiș. Un singur proiect din Timișoara, și anume Pasajul Solventul, s-a aflat pe lista respectivă. Contractul de finanțare a fost semnat în februarie 2023. Valoarea totală a contractului este de 132 de milioane de lei, dintre care 43 de milioane vin prin Anghel Saligny, iar 89 reprezintă cofinanțarea din bugetul local.
Despre Pasajul Solventul se vorbește încă de pe vremea administrației Ciuhandu. Fostul primar, Nicolae Robu, pe parcursul celor două mandate, a reușit să facă un studiu de fezabilitate și licitația pentru proiectare și execuție.
Pe aceeași temă:
Aproape 9 milioane de euro de la Ministerul Dezvoltării pentru Pasajul Solventul din Timișoara
Trimite articolul
XProblema pasajului rezolvata.
./.
Impotentii multicolori au gasit un pretext sa mai saboteze odata orasul. Cine s-ar fi gandit vreodata ca la Solventul poate fi terenul contaminat? Muhaiele triste, va asteapta ghena istoriei si facultatea Popa Sapca.
-
Nene, ii ia APM-ului 3 ani de zile sa determine ca avem poluare? Exact acum, cand in sfarsit se apucau de sapat? Robu avea dreptate cand spunea ca institutiile de mediu din Timis sunt pesedizate.
-
Pai pana acum nu si-au putut imagina ca pamantul de sub un fost combinat chimic este contaminat…. poate chiar trebuie studii costisitoare care sa ajunga la concluzia asta 😉 este simplu..ca si atunci cand nu vrei ceva gasesti mii de scuze, la fel si ei.
-
-
De contaminat ce e terenul creste padure pe el ca la Cernobâl.
APM nu ofera solutii. Ei examinaza solutiile propuse de cei care vor sa faca ceva si le resping, oricare ar fi ele. Doar au muncit de-au rupt de ani de zile. Pana n-a zis prefectul ca e de bun simt sa fie contaminare n-au carait nimic.
Agentia lu peste, pana acuma nu era contaminat terenu, da na se baga si ei in seama cand e rost de ciugulit ceva.
Dominic are dreptate 100%. Proiectul trebuie deblocat. APM a sesizat o problema si dupa 4 ani nu vine cu nicio propunere ? Pai in ritmul asta, prin inactiunea lor ei asteapta sa treaca o era geologica pt a se decontamina solul ? :)) Tot mai multi incompetenti gasesti la stat. Ce propunere are APM ? Veniti oameni buni cu o solutie. Ne trebuie inchis inelul 4. Nu putem sa zicem ca avem o problema si nu o rezolvam. La corporatiie private nu exista asa ceva. Daca ai o problema faci un plan de actiune cu milestones clare si o rezolvi. LA APM la statul roman nu se face nimic dupa 4 ani. Astia ne tin in loc dezvoltarea partii de vest a orasului, o zona cu potential extraordinar neexploatat. Alina Călușeru, director executiv la Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Timiș: vino cu o propunere si cu un plan si lasa privatii sa faca treaba. NU mai puneti bete in roate!!!!
APM Timisoara nu mai este acreditata din anul 2007 sa faca analiza solului. Laboratorul lor este praf! Si in conditiile astea ei spun ca solul de la Solventul este contaminat, in baza unor analize facute de terti, care pot pune orice vor in buletinul de analiza, ca cine sa verifice?. Solventul facea indeosebi, spirt, solventi si plastifianti pentru industria de mase plastice. Nu prea avea cu ce sa polueze solul… Dar asta se intampla cand institutia are o contabila la conducere, care nu prea are nicio treaba cu protectia mediului.
cu ce anume e contaminat?la noi mediul isi bate joc de toti
Eu cred ca “sunt interese maaari la mijloc…😜”
🤣😂🤣😂🤣😂🤣😂
Frigz! coldermu frigz, e cel putin la fel de important ca pasajul, lasa naibii steagurile si rulotele si ce prostii mai ai tu in sac pentru distragerea atentiei, hai cu rezolvarea, nu cu amenda, falimentul si privatizarea!
-
Evident ca sunt interese mari. In primul rand terenurile ravnite de unii (cica ar fi Cristestii sau si ei) ce au pus ochii pe acele terenuri, pe halda de cenusa si pe inca niste chestii. Colterm-ul e clar condamnat, dar nu-l poate lichida chiar asa usor si atunci il ingroapa in datorii. E mort, dar inca nu stie. 😄😄😄
Pare un mic Cernobil zona aia..? Si marmota a invelit staniolul in ciocolata.
Vin alegerile…..decontaminarea va fi rezolvata în funcție de cat se da șpagă….sunt interese foarte mari în zona,atât platforma cat și terenurile din jur, după linia ferata,mai ales după terminarea bulevardului Bogdanestilor, cum sa nu între băieții deștepți în fibrilatii…..între zona în discuție și centru este o singura intersecție și un bulevard cu doua benzi pe sens…
Ce va vaicariti ca babele, luati legatura cu patronii terenului, ca se stie cine sunt, si astia sa ia legatura cu firme din Olanda, Belgia, si Anglia ca stiu ei bine,. da fac pe prostii, scot creo cateva milione de euro, aia iau pamintul, il trateaza, si il aduc inapoi si gata problema. In tarile cilivilizate asa se face pe pe bani multi, nu pe vorbe si vaicareli de baba chioara.Solutii sunt dar nu se vrea, si se vaita lumea ca copii mici, care nu au tata.