În perioada 24 septembrie – 7 octombrie, elevii din Timiș au susținut testele educaționale standardizate pentru evaluarea națională. Testarea a avut ca scop determinarea nivelului actual de competențe a elevilor din clasele IV-XII. Cu toate acestea, ele nu au fost prea bine înțelese, pe tema „testelor brio” născându-se diverse discuții.
„Brio oferă un scor personalizat, asociat rezultatului examinării, ce reprezintă nu doar nivelul de cunoștințe, ci și nivelul la care elevul se situează în raport cu programa școlară la nivel național și noțiunile pe care ar trebui să le stăpânească într-un anumit an școlar. Scorul Brio poate fi așadar un indicator dinamic al evoluției și performanței școlare, dacă elevul se evaluează în mod constant”, se arată pe Brio.ro.
S-au dat teste la următoarele discipline: Limba și literatura română, Matematică, Istorie, Geografie, Biologie, Fizică, Chimie, Informatică, Engleză, Franceză.
Cu toate că se discută din ce în ce mai mult despre impactul negativ pe care dispozitivele digitale îl au asupra copiilor (unele țări europene iau în considerare sau au introdus deja interdicții privind folosirea telefoanelor mobile în școli), testele brio s-au dat exclusiv tocmai pe platforma oficială, de pe orice dispozitiv electronic, cum ar fi calculator, laptop, tabletă, telefon. Elevii care nu au avut calculatoare puse la dispoziție de către școală au fost nevoiți să folosească dispozitivele personale.
Sesiunea de testări nu s-a desfășurat, însă, fără incidente. Luni, 30 septembrie, au avut loc suspiciuni de fraudă la proba de Biologie. Inspectoratul Școlar Județean Timiș a fost anunțat de cei de la Brio că 50% dintre elevii care au susținut testarea la această disciplină au închis platforma și au deschis alte pagini web. Testele elevilor au avut punctaje foarte mari și au fost rezolvate într-un timp mult mai scurt comparativ cu cele 50 de minute pe care le-au avut la dispoziție pentru rezolvare. Proba la Biologie s-a anulat în ziua respectivă și a fost reluată ulterior după ce s-au parcurs testările la celelalte probe conform calendarului stabilit.
Ce semnifică punctajul obținut
Cu toate că rezultatele obținute de elevi nu vor fi trecute ca notă în catalog, mai mulți părinți ai căror copii au participat la testările Brio nu au fost mulțumiți de organizarea acestora și de materia abordată în întrebările primite.
„Au fost grele, deoarece la multe întrebări nu se știa răspunsul. Copiii nu au parcurs materia. S-a blocat sistemul și copiii au fost scoși din program. Au avut 10 puncte scăzute din start. Iar, punctajele încă nu le cunoaștem. Părerea mea nu e tocmai bună despre aceste testări. Cele care sunt notate, la clasă, sunt mai importante decât aceste testări”, a declarat pentru Tion părintele unui elev din clasa a VI-a.
„Au fost grele pentru un copil de clasa a V-a. Consider că nu sunt de ajutor pentru elevi. Mai degrabă sunt o testare a nivelului profesorului”, a spus pentru Tion părintele unui elev din clasa a V-a.
Un alt părinte ne-a spus că „testele nu au fost bine organizate, copiilor nu li s-a explicat nimic. Au avut întrebări din lucruri despre care nu au discutat deloc la școală”.
Unii părinți au menționat faptul că dacă elevii au fost absenți în ziua în care se desfășura una dintre probele Brio, aceștia nu au mai avut oportunitatea să dea din nou proba respectivă într-o altă zi.
Inspectoratul Școlar Județean Timiș a transmis marți dimineață că încă așteaptă toate rezultatele de la testele inițiale. Între timp a fost prezentat și un tabel privind rata de participare a elevilor din județ în urma testărilor Brio:
Atenție! Scorul este măsurat în centile, între 0 și 100, și reflectă gradul de competență al elevului la disciplina studiată în raport cu ceilalți elevi din țară.
„Săptămâna aceasta, pentru prima dată, toți elevii claselor IV-XII din județul Timiș au dat teste standardizate la două sau mai multe materii. Testele au fost din toată materia de anul trecut și, prin rezultatele obținute, au generat multă confuzie, nesiguranță și frustrare atât în rândul elevilor, cât și în rândul părinților.
De ce aceste reacții? Pentru că nimeni nu a informat părinții, copiii sau profesorii privind semnificația rezultatului la un test standardizat.
În mod tradițional, rezultatul unui test școlar reflectă gradul de rezolvare a problemelor din test. Rezolvi corect toate cele 9 probleme de matematică? Ai nota 10 (9 + punctul din oficiu). Rezolvi doar 4 probleme din 9? Ai nota 5. Drept urmare, nota obținută reflectă cât anume ai reușit să rezolvi din test.
Punctajul obținut la testele standardizate NU reflectă însă cât au reușit copiii să rezolve din test. Și de aici toate problemele…
Punctajele obținute nu sunt note (așa cum le-am descris mai sus), ci CENTILE. Spre deosebire de nota «tradițională», centila este un indicator statistic care e mai puțin cunoscut. Pe scurt, centila obținută de un copil indică poziția lui în populația școlară. A obținut 67 de «puncte»? Înseamnă că rezultatul lui este MAI BUN decât rezultatele obținute de 67% dintre toți copiii care au dat testul respectiv în trecut. Evident, rezultatul este MAI SLAB decât rezultatele obținute de 33% dintre copiii care au dat acest test.
Deci rezultatul obținut nu reflectă gradul de rezolvare a sarcinii de către copil (cum face nota școlară), ci poziția copilului în clasament. A obținut copilul rezultatul 80 la test? Felicitări! Aveți un copil care s-a descurcat mai bine decât 80% dintre miile de copii care au dat testul în anii trecuți. V-ați făcut probleme pentru că nu a luat niciodată nota 8? Citiți mai jos care e diferența dintre note și centile.
Închei cu un ultim exemplu, care sper să ajute la înțelegerea diferenței dintre nota școlară și rezultatul la testul standardizat. Anul trecut, 68,6% dintre elevii de clasa a VIII-a au luat cel puțin nota 5 la matematică la examenul național. Dacă 67,6% au cel puțin nota 5, atunci 32,4% au avut note mai mici de 5. Drept urmare, nota 5 la capacitate e echivalentă cu centila 32.4 Tot anul trecut doar 0,69% dintre copii au luat nota 10 la matematică, adică 99,21% dintre copii au luat mai puțin de 10. Altfel spus, nici cei ce au luat 10 nu au avut centila 100”, a explicat prof. Univ. Dr. Laurențiu Maricuțoiu, de la departamentul de Psihologie al Universității de Vest Timișoara.
Trimite articolul
XCiudat exemplu cu centilele: inseamna ca eu cand termin testul nu primesc un rezultat al testului ci se asteapta sa termine si ceilalti si apoi se calculeaza “centilele” ? Daca e asa e nasol, dar n-as crede ca e asa decat daca dau declaratie cei de la Brio si explica cum fac notarea.
Adica nu mi se noteaza testul cand il termin ?
-
cel mai probabil tot pe baza unor note se fac si centilele astea dar apoi se vor schimba atat gradul de dificultate cat si baremul/notarea astfel incat sa obtina ceva “destept” din minister o distributie asa zis normala🤪
#romania educata😂🤪
Eeeee, si ce nu se spune: cati bani s-au platit catre Brio pt. aceste teste??!!
-
60 mii €
De ce nu se trece nota in catalog daca elevul a obtinut 10? O mare mizerie…. la testele initiale daca elevul solicita i se trece nota.
RUSINE ISJ!
O testare de acest tip POATE fi utila. Dar doar daca se realizeaza periodic, iar testarile sunt ceva mai mici, ca volum de informatie.
O evaluare lunara ar putea aduce informatii legate de progresul elevilor. O evaluare ocazionala nu spune insa absolut nimic.
BRIO “pentru imbunatatirea performantei scolare”
– din punct de vedere tehnic scolile nu sunt pregatite pentru astfel de testari online, copiii fiind obligati sa foloseasca telefonul personal, exact ce era de evitat
– in al doilea rand testele nu sunt 100% conforme cu programa scolara
– evaluare doar la nivel de judet, care nu inlocuieste cerinta testarii la nivel national
– platforma nu este un instrument perfect de testare, si asta recunosc inclusiv cei care detin platforma
Copiii de clasa a IV-a au primit teste de clasa a VII-a si nu mai punem la socoteala greselile gramaticale…