Șapte actori din Ungaria, România, Serbia s-au întâlnit, pentru prima dată, în ianuarie 2015, între ei și cu un regizor celebru, în căutarea unui subiect de spectacol. Un regizor care refuză să-și monteze spectacole în teatre ”de stat”, convenționale, așa că a fondat Via Negativa, un laborator de teatru contemporan, o platformă de cercetare a artei teatrale, de explorare a practicilor performative, ce atrage actori din toate colțurile lumii. Bojan Jablanovec și șapte actori, străini unii de alții, au ales ca subiect încrederea. Și manipularea încrederii.
”Încrederea este un cuțit între doi dansatori. Încrederea este fumul ce-ţi intră în ochi. Încrederea este guma de mestecat pe care, atunci când nu mai are gust, o scuipi. Încrederea nu are nici un sens dacă nu este mereu supusă la test. Este un joc. Un joc străvechi”, spune regizorul.
Aserțiuni, doar în aparență poetice, pe care actorii le probează, cuvânt de cuvânt.
După șase săptămâni de lucru, Magyari Etelka îi propune Esztellei Levko ”dansul cu cuțitul”. Un singur pas, o singură mișcare greșită, o infinitezimală trădare a încrederii și cuțitul sprijinit între sânii lor goi devine o armă.
Bojan Jablanovec înțelege atunci că încrederea și-a desenat cercul ei volatil și duce mai adânc cercetarea. Explorează zone la limita (in)suportabilului. Spectacolul începe cu întrebarea ”de ce?” și lasă publicului timp de gândire și de alegere, îi lasă varianta de a se implica, de a decide. Sau nu.
”Nu puțin, am dat-o-n bară cu totul. Jocul de-a manipularea încrederii e un <joc de când lumea>: șapte actori explorează goi-pușcă originile primei trădări încercând să ajungă dincolo de ea, în căutarea <maimuțeniei> originare, nici ea cu totul inocentă”, mai spune regizorul.
Spectatorii asistă la expunerea nudă a vulnerabilității ființei umane. Asistă, cu o doză de cruzime, la lupta începută tandru și sfârșită violent pentru o gumă mestecată ”împreună” de un cuplu ce ajunge să se devoreze, la torturarea Estellei obligată, cu ochii închiși, să bea apă până aproape de implozie. În punctul de întâlnire al ”masochismului” actriței cu sadismul spectatorilor martori, o spectatoare cedează în fața ”iresponsabilității și cruzimii” și iese din sală bombănind furioasă ”opriți asta!”. Toți ceilalți rămân însă țintuiți, fascinați, dornici să vadă continuarea. Să vadă dacă trădată încrederea devine o armă mortală. Bizuindu-se pe libertatea actorului, pe liberul arbitru al omului Și tot mai conștienți că pentru Jablanovec teatrul nu e o convenție, ci o anticonvenție. Manipulări nu dă răspunsuri definitive. Nu rezolvă ”problema” încrederii în formule și rețete repetabile. E un teatru al căutării, nu al repetării. Singurul fel de teatru cu rost astăzi.
TESZT – Festivalul Teatrului Maghiar din Timișoara continuă duminică, 24 mai 2015, cu două spectacole incitante, ambele integral vândute: de la ora 17, în sala Studio, ”Ernella la Lupi”, producție a Teatrului Maladype din Budapesta în regia lui Hajdu Szabolcs; de la ora 20, în Sala Mare, ”Crimă și pedeapsă” de Feodor Dostoievski, direcția de scenă Ana Tomovic, spectacol al Teatrului Iugoslav de Drama din Belgrad.
Citiți principiile noastre de moderare aici!