Finalul lunii februarie a coincis cu data limită pentru depunerea noilor declaraţii unice, cod 112. Cum era vorba de o premieră pentru cei care angajează personal, dublată de obişnuinţa românilor de a lăsa toate treburile pe ultima sută de metri, atât angajatorii cât şi cei de la Finanţe s-au aşteptat la cozi interminabile pentru depunerea celebrelor formulare.
În plus, tot în această perioadă a fost data limită şi pentru depunerea altor declaraţii. Este vorba de declaraţia 100, referitoare la veniturile angajaţilor care nu plătesc şi contribuţii sociale, respectiv declaraţia informativă 205, pentru veniturile realizate în 2010.
La sediul Direcţiei de Finanţe Timiş organizarea a rezolvat în mare parte problema. „Calculele noastre arată că trebuie să primim un număr de 19.402 declaraţii 112. Până joi la ora închiderii ghişeelor, cu o zi înainte de data limită, un număr de 15.236 de contribuabili şi-au depus deja declaraţiile, este un procent de 78,53%. Programul a fost unul extins, joi şi vineri, până la ora 20”, ne-a declarat Mircea Călin, directorul executiv al Direcţiei de Finanţe Timiş.
Modul de lucru pentru preluarea celebrelor declaraţii a fost bine pus la punct. La intrarea în sediul Finanţelor de pe strada Gheorghe Lazăr, un angajat al instituţiei prelua contribuabilul şi îl ghida spre aparatul care oferă număr de ordine. Îi oferea numărul corespunzător şi de aici persoana era trimisă la mezaninul clădirii, acolo unde sunt cele 34 de ghişee pentru depunerea hârtiilor, fără cozi sau înghesuială.
„Înainte de demararea campaniei de depunere a documentelor am avut sesiuni de instruire cu personalul, oamenii au fost pregătiţi pentru preluarea declaraţiilor. În permanenţă au fost 25 de angajaţi care au stat pregătiţi să preia postul în caz că se întâmpla ca acesta nu se descurce sau se întâmpla ceva. Nu am mai deschis ghişee suplimentare pentru că nu am mai avut calculatoare, dar nici nu a fost nevoie”, ne-a mai declarat Mircea Călin. Partea bună a fost că la un singur ghişeu s-au putut depune toate declaraţiile cu termen limită în aceste zile.
Singura problemă a apărut vineri dimineaţa, la prima oră. „Au venit în acelaşi timp în jur de 100 de persoane şi am deschis repede încă patru ghişee şi s-a rezolvat imediat. Ulterior, situaţia a revenit la normal”, a mai menţionat Călin.
Depunerea electronică, la început
În primele şase luni ale anului declaraţia 112 se mai poate depune şi „fizic”, pe suport de hârtie, însoţite de CD. Din luna iulie, documentele se vor putea depune doar electronic, prin intermediul internetului. Contribuabilul trebuie să obţină un certificat digital cu care semnează declaraţiile pe care ulterior le trimite la Finanţe. Acest mod de lucru este încă la început. În Timiş, cu doar câteva zile înainte de data limită de trimitere a declaraţiei 112, erau deja aprobate aproape 2.900 de cereri de înregistrare în sistem a semnăturilor digitale. De obicei, cu o singură asemenea semnătură se trimit mai multe declaraţii, deci câteva mii vor sosi la Finanţe prin internet.
M. Hoster
Citiți principiile noastre de moderare aici!