Jurnal bihorean, împreună cu Timiş Expres, Jurnal arădean, cotidianul de limbă maghiară din Satu-Mare, Friss Ujsag, şi Jurnal de Caraş-Severin, publicaţii editate de către trustul Inform Media, au realizat un studiu comparat între cele cinci oraşe reşedinţe de judeţ din vestul ţării.
Deocamdată am analizat capitolul publicităţii stradale. Astfel, am putut observa încă din start diferenţe majore. Datele primite de la primăriile municipiilor Oradea, Timişoara, Satu-Mare, Arad şi Reşiţa variază destul de mult. Timişoara este municipiul cu cele mai mari încasări din publicitatea stradală. Putem spune că cifrele de la acest capitol reprezintă un indiciu şi în privinţa diferenţelor de dezvoltare între oraşe.
Oradea este a doua plasată după Timişoara, în timp ce, surprinzător poate, Satu-Mare depăşeşte Aradul la acest capitol. Reşiţa a obţinut cele mai slabe venituri din reclama stradală în 2009 şi prima parte a anului 2010.
Milioane la Timişoara
„Se plăteşte taxă către primărie şi pentru reclama de pe o proprietate privată, dacă spaţiul e cu expunere. Pentru reclamă şi afişaj se întocmesc contracte de prestări servicii, cu plata lunară a taxei către primărie. Dincolo de taxa ce se încasează de către primărie, pentru reclamă sau afişaj pe domeniul public se încheie un contract de închiriere sau concesiune. Pe domeniul privat sigur că există o relaţie convenită cu proprietarul respectiv”, ne-a declarat directorul economic adjunct al Primăriei Oradea. Tănase Miculescu spune că, potrivit legii, persoanele care au asemenea activităţi sunt declarate la primărie. „Desigur, Primăria Oradea se îngrijeşte dacă se declară sau nu. Avem activităţi de depistare a publicităţii stradale şi/ sau a afişajului nedeclarat, aşadar netaxat de către primărie”, mai spune Miculescu.
Conform datelor furnizate de către Primăria Oradea, până pe 10 iunie a.c. s-au încasat din aceste taxe la bugetul local 266.518 lei noi. În 2009 au fost vărsaţi 466.911 lei, iar în 2008 – 465.449 lei. Se estimează că anul acesta vor fi depăşite sumele colectate în anii anteriori.
Potrivit şefului Direcţiei Fiscale a Municipiului Timişoara, Adrian Bodo, în anul 2009 Primăria Timişoara a încasat suma de 2.598.349 de lei din taxa de publicitate stradală. „Aici intră taxa de afişaj, reclamă şi publicitate, aşa cum este reglementată prin Codul Fiscal”, a explicat Bodo. În anul 2010 se prognozează că încasările vor fi mai mari ţinând cont de suma colectată până la jumătatea acestui an. Astfel, până la data de 21 iunie 2010 municipalitatea timişoreană a încasat 1.511.585 lei, a arătat directorul Direcţiei Fiscale.
Situaţia publicităţii stradale la Arad
Potrivit datelor de la Primăria Arad, din publicitate stradală (unde s-a inclus atât afişajul – bannere, mashuri etc. cât şi împărţirea de fluturaşi, ziare) dar şi taxa de ocupare a domeniului public, considerată de primăria condusă de Gheorghe Falcă activitate conexa celei de publicitate, s-au obţinut următoarele sume: pe 2009 – 3,6 milioane lei. Din 1 ianuarie 2010 până pe 18 iunie 2010 – 2,55 milioane lei.
Aceste date la comun oferite în primă fază de către Primăria Arad sar mult peste toate celelalte furnizate de către primării. Chiar şi peste Timişoara. Cu toate acestea, milioanele de lei prezentate iniţial de către edilii arădeni nu reflectă cu adevărat veniturile obţinute doar din publicitate stradală. Strict la acest capitol, Aradul stă destul de prost: pe 2009, din publicitatea stradală (taxa afişaj, taxa reclamă şi taxa 3% pe contracte) s-a colectat suma de 116.752,04 lei. În primul trimestru al acestui an s-au obţinut deja 48.081,95 lei.
„Sumele obţinute din taxele percepute de Primăria Arad pentru publicitate stradală sunt, în acest an, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut (1 ianuarie – 18 iunie 2009), mai mari cu 53%”, susţine purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, Corina Drăghici. Aceasta a mai adăugat că sumele obţinute din publicitatea stradală de pe teritoriul municipiului Arad se constituie ca venit la bugetul local, neavând, însă, o destinaţie specială. Cel mai probabil, banii sunt folosiţi la investiţii.
Satu-Mare şi Reşiţa
La Satu-Mare, la acest capitol primăria a colectat anul trecut suma totală de 182.356 lei, iar în acest an, până în 20 iunie, suma se ridica la 124.114 lei.
În cazul Reşiţei, pentru 2009 vorbim de 100.850 de lei, iar în anul 2010, inclusiv luna mai, suma se ridică la 22.388 de lei. Aşadar, o valoare totală de numai 123.238 de lei.
Călin CORPAŞ
calin.corpas@informmedia.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!