Cel mai important criteriu la stabilirea spaţiului comercial ideal pentru o afacere este locaţia. Accesul la principalele artere de circulaţie din oraş, apropierea de clienţii vizaţi, dimensiunea vitrinei toate acestea stabilesc în mare parte calitatea spaţiului şi chiria necesară a fi plătită. Astfel, deşi situate teoretic în aceeaşi zonă, două proprietăţi pot avea preţuri extrem de diferite, în funcţie chiar de pe ce parte exactă a străzii sunt amplasate, am aflat de la Daniel Crainic, marketing manager al portalului imobiliare.ro.
În acest moment cele mai mari chirii sunt cele practicate în Bucureşti. Pe principalele artere comerciale metrul pătrat de spaţiu comercial costă de la 50 de euro, dar pe străzile centrale secundare se pot găsi spaţii şi la preţul de 20 de euro pe metrul pătrat.
După Bucureşti, pe al doilea loc în topul oraşelor cu cele mai mari chirii practicate în zonele centrale se situează Timişoara. Aici, preţurile cerute de proprietari pornesc de la 18-20 de euro pe metru pătrat. Astfel, o suprafaţă de 100 de metri pătraţi situată la parterul unui bloc de apartamente costă 20 de euro pe metru pătrat, respectiv 2.000 de euro pe lună.
În Braşov, un spaţiu comercial de 200 de metri pătraţi are un preţ cerut de 17 euro pe metru pătrat, ceea ce echivalează cu un total de 3.400 de euro pe lună. În Cluj-Napoca, în zona Republicii, un magazin de 45 de metri pătraţi situat într-o vilă poate fi închiriat cu puţin peste 12 euro pe metru pătrat, respectiv aproape 550 de euro pe lună. În Iaşi, un spaţiu stradal de 223 de metri pătraţi are un preţ cerut de 10 euro pe metru pătrat, adică 2.230 de euro pe lună. La Constanţa un spaţiu de 140 de metri pătraţi situat la parterul unui bloc nou (în apropiere de Bulevardul Tomis) poate fi închiriat cu 7,5 euro pe metru pătrat, respectiv 1.050 de euro pe lună. Proprietatea este în curs de finisare, urmând a fi finalizată în luna mai 2013.
Spaţiile pentru magazine de la parter, cele mai căutate
Pentru cei care doresc spaţii generoase cele mai bune oferte sunt la parterul blocurilor de pe principalele artere. Chiar dacă nu sunt situate în zona centrală, pentru a genera traficul solicitat aceste locaţii trebuie să fie situate pe arterele de acces în cartierele oraşului. Sunt magazine de 80 – 100 metri pătraţi unde preţurile pornesc de la 10 euro plus TVA. Pe piaţă au apărut numeroase asemenea locaţii, multe excelent plasate, foste afaceri de succes, chiar şi unităţi bancare închise.
O altă categorie de spaţii comerciale interesante sunt situate tot la parter, dar de dimensiuni mult mai mici. Locaţiile sunt complet diferite, sunt chiar în interiorul cartierelor, este vorba de celebrele “buticuri”, micile magazine care oferă mai ales produse alimentare şi care ocupă apartamente la care s-a adăugat o intrare direct din stradă. “Am început cu un asemenea magazin şi acum am ajuns la trei. E recomandat să fi proprietar al spaţiului. Iniţial este greu să obţii aprobare de la asociaţia de proprietari, dar ulterior vecinii sunt chiar mulţumiţi că îşi pot cumpăra lucrurile de care au nevoie chiar la câţiva metri de locuinţă. Totul e să ai grijă să nu se consume băuturi alcoolice lângă magazin, aceasta deranjează oamenii”, am aflat de la Florin R., un timişorean care a riscat şi a avut succes cu asemenea afacere.
Având în vedere dimensiunea mică a locaţiei şi fondul de marfă necesar este mai mic, ceea ce presupune şi mai puţini bani blocaţi.
Citiți principiile noastre de moderare aici!