„Strategia culturală a municipiului Timişoara 2014-2024” reprezintă un document de politică publică care va fundamenta şi va orienta direcţiile de dezvoltare ale sectorului cultural din Timişoara pe parcursul următorilor 10 ani.
„Miza strategiei culturale a municipiului Timişoara o reprezintă dezvoltarea pe termen lung a oraşului prin cultură, cu accent pe dinamica locală, în cooperare cu alte oraşe din ţară, din regiune şi din străinătate. Strategia s-a construit în jurul a cinci axe prioritare: Timişoara Creativă, Timişoara Implicată, Timişoara Conectată, Timişoara Responsabilă şi Timişoara Deschisă (…) Obiectivele generale şi măsurile propuse urmăresc această structură, fiind însoţite de o previziune în timp a implementării, de instrumente şi indicatori de evaluare, precum şi de cadrul de responsabilităţi şi roluri ale Primăriei Municipiului Timişoara, alături de alte organizaţii şi instituţii publice”, au explicat reprezentanţii municipalităţii.
Strategia culturală a fost lansată marţi la primărie şi urmează să intre în dezbatere publică în data de 23 octombrie. O puteți consulta anexată acestui material.
De la lansare a lipsit directorul executiv al Asociaţiei Timişoara Capitală Culturală Europeană, Simona Neumann. Ea a lipsit însă motivat, fiind prezentă la un eveniment la Bruxelles. Simona Neumann participă la „Săptămâna regiunilor şi oraşelor”, un eveniment organizat de Comisia Europeană şi Comitetul European al Regiunilor. În cadrul acestui eveniment au loc mai multe dezbateri şi ateliere pe teme legate de cooperarea regională, în diverse domenii relevante pentru dezvoltarea oraşelor şi regiunilor. Miercuri a fost programată şi o dezbatere special dedicată capitalelor culturale europene – „Cultura ca rețetă de cooperare teritorială”, urmând să fie abordate subiecte precum capitalele culturale europene ca motoare ale dezvoltării locale şi regionale, modalităţi de stimulare a potenţialului creativ al oraşelor etc. Alte două reprezentante ale asociaţiei au fost însă delegate să participe la lansarea strategiei culturale a Timişoarei.
Primarul Nicolae Robu a fost prezent puţin la început, profitând de ocazie să anunţe că va propune „o premiere de anvergură” a artiştilor, chiar dacă în trecut s-a războit cu aceştia şi le-a transmis că „primăria nu e vacă comunală”.
„Dacă în 2011 pentru Agenda culturală a Timișoarei a fost alocată sumă de 2,6 milioane de lei, în 2014 am alocat fonduri de 8 milioane de lei. Este o creștere considerabilă și sunt convins că a putut fi resimțită de timișoreni în multitudinea de evenimente culturale pe care ei au avut posibilitatea să le vadă (…) Am lansat o idee, să facem în acest an o premiere și a artiștilor în maniera în care am făcut de multă vreme premierea sportivilor performanți. Când spun asta am în vedere, evident, o premiere de anvergură. Nu putem da detalii acum, pentru că ideea este foarte proaspătă. Un artist muncește enorm și această muncă trebuie răsplătită la o cu totul altă cotă decât cea stabilită printr-un salariu”, a afirmat Robu.
Dezvoltarea strategiei culturale pentru Timişoara a făcut obiectul unui proiect transfrontalier implementat de Institutul Intercultural împreună cu Primăria Timişoara, Primăria Zrenjanin, Primăria Pancevo şi Parlamentul Civic din Vârşeţ, proiect care a avut mai multe obiective. Strategia a fost elaborată, pentru primărie, de două ONG-uri: Asociaţia MetruCub – resurse pentru cultură şi Asociaţia pentru Tranziţie Urbană.
Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 314.000 de euro, pentru municipiul Timişoara fiind de 70.169 euro, din care 1.400 de euro contribuţia primăriei, potrivit reprezentanţilor municipalităţii timişorene.
Citiți principiile noastre de moderare aici!