Începerea proiectului Timiș era anunțată printr-un comunicat de presă în 23 august 1970. Jumătate de an mai târziu, prototipul de vagon Timiș vedea lumina zilei. Acesta nu a fost însă primul tramvai românesc, a cărui fabricare s-a făcut în perioada 1950-1954, după proiectul început în 1946 de inginerul Corneliu Miklosi, tot la Timișoara. Întreaga serie de tramvaie de acest tip a fost realizată în atelierele actualului STPT de pe Bd. Take Ionescu.
Proiectul inginerului Bihoi
Începutul anilor ’60 este marcat de apariția tramvaiului de tip T1-62, o altă modernizare a unor tipuri de tramvaie vechi, proiect realizat și coordonat de inginerul Gheorghe Bihoi. Proiectul a fost continuat apoi și s-a ajuns la primele desene de vagoane motor articulate din România. Desenele nu s-au mai concretizat, însă ideea nu a fost abandonată, așa că același inginer a început mai apoi proiectarea unui concept nou de tramvai.
„Acesta era un vagon motor silențios, pe boghiuri, ce reprezenta o variantă adusă la zi a tramvaiului Gb 2/2 (primul tramvai românesc pe boghiuri – n.r.). Proiectul avea să poarte denumirea internă TM69 și urma să marcheze o evoluție majoră în privința condițiilor de transport. Conform domnului inginer Bihoi, deși inițial s-a dorit ca noul tramvai să fie și primul model de tramvai articulat din țară, conducerea Întreprinderii de Transport București (ITB) s-a opus, argumentând că «pentru un oraș de mărimea Timișoarei formatul vagon motor + vagon remorcă este suficient». Rezultatul a dus la modificarea proiectului inițial și adaptarea sa conform aprobărilor. În realitate, proiectul tramvaiului articulat timișorean făcea concurență celui început la ITB (…). Ca și precedentul model de tramvai pe boghiuri, și istoria prototipului tramvaiului Timiș avea să fie scrisă în aceleași ateliere din Bd. Take Ionescu 56. Realizat pe parcursul anului 1970, prototipul tramvaiului Timiș și-a început călătoria pe liniile timișorene la finele acelui an”, spune designerul Silviu Dănescu, pasionat de mijloacele de transport în comun.
Adică exact acum 50 de ani. Noul tramvai, mai spune Dănescu, avea o caroserie cu un design modern, cu zone vitrate mari și un salon iluminat cu lămpi fluorescente.
„Din punct de vedere tehnic, proiectul timișorean a beneficiat și de sprijinul companiei de utilități Stadtwerke din Munche. Orașul german se pregătea în acea perioadă de Jocurilor Olimpice, iar parcul de tramvaie era prea mic pentru a face față afluxului mare de vizitatori. Printr-o înțelegere cu guvernul român, s-a decis trimiterea unui grup de muncitori din cadrul întreprinderii timișorene de transport în Bavaria. Aceștia au contribuit la modernizarea parcului de tramvaie munchenez. Colaborarea cu partenerii germani nu s-a rezumat doar la forța de muncă, aceștia punând la dispoziție diferite proiecte de subansamble sau componente utilizate pentru noul proiect”, povestește Silviu Dănescu pentru TION.
Tramvaiul Timiș a circulat până în 2008 în mai multe orașe din țară
Așa se face că tramvaiul Timiș a fost primul care a folosit pantograful asimetric, iar prima serie a beneficiat și de un sistem de acționare și control electric. În anul următor, tramvaiul Timiș urma să intre în producție. În 1982, pe lângă prototip apare și un model îmbunătățit, numit Timiș 2. Designerul Silviu Dănescu susține că în acea perioadă a fost interzisă folosirea aluminiului sau a altor materiale mai scumpe și s-a introdus obligativitatea folosirii componentelor doar din producția națională, ceea ce a dus la o scădere a calității acestor tramvaie.
Tramvaiul Timiș a fost considerat totuși primul tramvai de succes din România și a asigurat transportul în comun nu numai în Timișoara, ci și în Arad, Brăila, Cluj, Craiova, Galați, Iași, Oradea, Ploiești, Reșița și Sibiu.
„Parcul timișorean a însumat un număr total de 133 de vagoane motor, un vagon motor articulat și 122 vagoane remorcă. Producția de trenuri tramvai a depășit numărul de 530 de bucăți, acestea fiind realizate între anii 1971 și 1990. Tramvaiele de acest tip au deservit Timișoara între anii 1970 și 2005. Orașul în care s-au folosit în serviciul de transport ultimele tramvaie Timiș a fost Arad, unde utilizarea lor s-a încheiat în 2008”, mai spune Dănescu.
Oprit la revoluție
Tramvaie Timiș se mai găsesc în câteva orașe din țară, fiind păstrate ca piese de muzeu sau în scop turistic. Cele din Timișoara sunt în colecția Muzeului Corneliu Miklosi. De altfel, este singurul model de tramvai care circula pe străzile Timișoarei în momentul izbucnirii Revoluției din 1989, când poetul Ion Monoran a oprit o astfel de garnitură în Piața Maria, locul de unde a pornit revolta anticomunistă de acum 31 de ani.
„Apariția acestui tip de tramvai a schimbat ideea de transport în comun din anii ’70, tramvaiul Timiș devenind în acea perioadă unul dintre simbolurile orașului. Prin producția de serie a acestui tip de tramvai s-a continuat tradiția locală industrială, care a dus la dezvoltarea Timișoarei, în ciuda opreliștilor apărute de-a lungul istoriei. Această filă de istorie nu trebuie uitată, iar prezentarea adecvată a vehiculelor existente în cadrul Muzeului Corneliu Miklosi arată modul în care ne respectăm identitatea. Din păcate, acest an pandemic nu a permis organizarea unui eveniment cu public, însă am speranța că anul 2021 va crea premisele organizării unui astfel de evenimente”, conchide Silviu Dănescu.
Trimite articolul
XAmintiri din copilărie de la gara mica.
Dupa 50 de ani producem culegatori de sparanghel.
Hai sictir băgați salariile. Fritze, te țin minte, intri in 2021 cu datorii salariale în fața mea.
-
Păi dacă nu îți faci treaba, pentru ce vrei salariu?
-
sa va doara de urlati, bugetari imbecili.
Tramvaiul Timis nu era singurul tip care circula in Timisoara in 1989. Pe linia 5 era tramvaiul cu 2 capete si cu usile glisante pe care le deschideai cu mana. Mai erau o multime de alte tipuri. Erau niste monstri parca Craiova scria pe boghiuri, mai erau niste tramvaie finute cu 2 osii fara boghiuri (erau mai mult remorci), etc.
Si unde-i muzeul ala Corneliu Miklosi? In imaginatia voastra. Daca exista, prezentati va rog orarul de functionare.
Incetati sa mai vopsiti tramvaiele in violetul ala groaznic. Faceti-le galbene asa cum au fost intotdeauna.
Unde sânt tranvaile de dupa cel de-al doila razboi mondial care circulau înca în anii 50-60 ,care ar fi bune de muzeu?!!,
—Care ar puteaaaau sa povesteasca o alta povesteeee!!!! despre istoria orasului .
Timisoara ,Temeswar, Temeschwar , Temeschburg,Temesvár, Темишвар/Temišvar
FX
Unde sânt tranvaile de dupa cel de-al doila razboi mondial care circulau înca în anii 50-60 ,care ar fi bune de muzeu?!!,
—Care ar puteaaaau sa povesteasca o alta povesteeee!!!! despre istoria orasului .
Timisoara ,Temeswar, Temeschwar , Temeschburg,Temesvár, Темишвар/Temišvar
Fx
O bodoanca de fier. In comparatie cu Tatra care erau silentioase si elegante. Marile geni in inventica emigreaza peste hotare iar din apus ne sosesc primari.
M-am născut în Timișoara în anul 1943, în zona Fratelia , unde am crescut , învățat , etc , împreună cu … tramvaiele cu care circulam zilnic la școli , la muncă, peste tot..Mi-a aduc aminte de acele tramvaie tip Pulman care circulau prin până la gara mare ,foarte confortabile . Aș vrea să știu câte ceva despre ele.
tramvaiul esec
Tipic romaneste prezentam tramvaiul Timis ca pe o mare reusita desi chiar si pentru anii 70 erau deja depasit tehnologic inclusiv fata de tramvaiele din tarile socialiste. Farurile si semnalizatoarele erau preluate de la … autoturismele Dacia, in cabina toate intrerupatoarele si lampile de control erau de pe camioane. Doar controlerul era la primele tramvaie adus din import, restul improvizatii romanesti. Dupa Revolutie, Aradul care folosea aceste vechituri totusi a implementat niste imbunatatiri precum deschiderea usilor in mod independent de la buton si aeroterme mai performante. In schimb in Timisoara in 2005 mai cirulau aceste cazane fara incalzire iarna!