Cei care fac parte din grupul de lucru de monitorizare locală spun că nu își doresc să atace vreun partid anume sau să creeze certuri, dar vor ca cei din administrația publică locală să înțeleagă că trebuie să fie transparenți cu privire la deciziile pe care le iau pentru oraș.
„Am încercat să ne organizăm, să avem acțiuni de implicare civică. Scopul nostru este de mai lungă durată, până în 2020, vrem să fie și la nivel național. Vrem să monitorizăm inclusiv alegerile, să facem acțiuni de civism, de educație civică. Monitorizăm și evaluăm dacă se respectă transparența decizională.
În principiu, ne dorim un dialog mai strâns între cetățeni și autorități. O să avem, pe lângă monitorizare, un raport lunar cu toate proiectele de HCL și detaliat dacă se respectă sau nu normele legale. Vom încerca să atragem în dezbatere și ONG-urile de profil. Noi ne dorim să avem o colaborare, cu primăria și CL. Scopul nu este să existe un conflict sau să atacăm o persoană sau un partid, este un proiect apartinic, echidistant, vrem să continuăm mobilizarea socială, civică și de dialog între cetățeni și instituțiile statului”, a explicat Sergiu Spătan.
Din grupul despre care vorbim face parte și activistul civic Cristi Brâncovan, care spune că, în cazul în care aparatul primăriei nu înțelege că trebuie să respecte Legea transparenței decizionale, atunci orice timișorean are dreptul să dea în judecată consiliul local. Nu acesta este scopul, spune însă Brâncovan.
„Avem analizate un număr de 171 de hotărâri de CL, de la începutul anului până în 3 aprilie. Din acestea, cu cel puțin 30 de zile înainte, așa cum cere legea, au fost publicate doar nouă. Niciuna nu conține notă de fundamentare, doar 117 conțin expuneri de motive. Cu studiu de impact sunt zero. Textul complet al hotărârii îl au 135. Termenele limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite propuneri nu le au niciunul”, a explicat Cristi Brâncovan.
Conform legii, în cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative, autoritatea administrației publice are obligația să publice un anunț referitor la această acțiune pe site-ul propriu. Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoștința publicului cu cel puțin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre avizare de către autoritățile publice.
„Anunțul va cuprinde: data afișării, o notă de fundamentre, o expunere de motive, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, un studiu de impact și/sau de fezabilitate, după caz, textul complet al proiectului actului respectiv, precum și termenul-limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind actul normativ”, se arată în lege.
La Timișoara nu se întâmplă acest lucru. Unele proiecte nu ajung deloc pe site-ul primăriei nici în ziua plenului, iar altele sunt puse antedatat. Mai mult, consilierii locali se trezesc la fiecare ședință cu proiecte de hotărâre pe o listă suplimentară, pe care nu au apucat să le discute în comisii.
A fost ședință ordinară și marți la consiliul local. Pe ordinea de zi erau trecute 37 de proiecte, iar pe ordinea de zi suplimentară au mai apărut încă 15.
„Pe lângă ordinea de zi avem încă 15 proiecte, din punctul meu de vedere ilegal. În legea 52 se spune în ce condiții se poate suplimenta ordinea de zi. Uitându-mă pe proiecte, nu este cazul. Art. 43 alin. 1 din lege spune că ordinea de zi se aprobă la propunerea celui care a convocat-o, suplimentarea ordinii de zi se face numai pentru probleme urgente care nu pot fi amânate pentru ședința următoare.
Unele dintre ele nu o să le găsim nici la proiectele de pe site, ceea ce, din nou, e ilegal, pentru că se spune, la art. 17, că în cazul reglementării unei situații care din cauza circumstanțelor sale excepționale impune adoptarea de soluții imediate, proiectele se supun adoptării în procedură de urgență. Avem aprobări de schimburi de terenuri”, mai explică Brâncovan.
Cât despre ordinea de zi normală a ședinței de marți, cei din Timișoara Civică au analizat doar 29 de proiecte, din care unul singur a fost afișat cu 30 de zile înainte, ala cum cere leea.
„Până acum am mers pe ideea că mergem cu vorbă bună. Orice cetățean poate să atace pe cale de contencios administrativ și chiar să suspende hotărârile respective, dar nu ne dorim asta. Și consilierii locali sunt în aceeași situație, nu au la îndemână toate materialele pe site. Trebuie o secțiune specială, transparență decizională, în care să se pună absolut orice, nu să venim aici să vedem dacă există avize”, mai spune activistul civic timișorean.
Membrii grupului de lucru de monitorizare locală speră că vor vedea o îmbunătățire în cadrul sistemului de lucru practicat de aparatul Primăriei Timișoara.
UPDATE. Primarul Robu: Dacă cineva are interes să meargă lucrurile mai prost în Timișoara, noi nu marșăm în fața unor încercări de frânare a activității primăriei!
Primarul Nicolae Robu nu prea este în acord cu ceea ce spun cei din Timișoara Civică. El susține că este anormal ca pe site-ul Primăriei Timișoara să fie puse proiectele care vor intra în dezbatere cu 30 de zile înainte de ședința de consiliu. Edilul-șef spune, printre altele, că nu marșează în fața unor încercări de frânare a activității primăriei.
„Este părerea lor. Noi cred că am făcut lucruri bune pentru Timișoara și facem în continuare. Nu o să stăm 30 de zile aiurea cu lucruri care nu necesită așa ceva numai să ținem orașul pe loc. Acolo unde se impune să facem dezbateri publice, să mergem cu o altă viteză, desigur că o facem. Dar trebuie să înțelegem spiritul legilor și să acționăm ca atare. Dacă cineva are interes să meargă lucrurile mai prost în Timișoara, dacă cineva este nemulțumit că se fac prea multe, noi nu marșăm în fața unor încercări de frânare a activității primăriei”, a precizat Nicolae Robu.
Edilul-șef recunoaște că sunt probleme uneori cu sistemul din primărie, dar că proiectele importante, care necesită dezbatere publică, sunt publicate din timp.
„Câteodată sunt probleme, este adevărat și eu chiar le-am dat aprobare imediat celor din grupul Timișoara Civică și le-am și scris că eu consider că implicarea lor va fi de ajutor pentru mine, ca șef al Executivului, însă sper că ei sunt de bună-credință și nu urmăresc să obstrucționeze sau să frâneze mersul lucrurilor, ci dimpotrivă, vor fi vigilenți și vor semnala acolo unde se impune să fie dezbateri publice și poate aparatul primăriei nu a considerat că este cazul”, a completat primarul.
Pe de altă parte, el nu este de acord ca unele proiecte să fie publicate cu 30 de zile înainte. El spune că Primăria Timișoara respectă legea… așa cum o fac și alte primării din țară.
„Așa cum se respectă în toată țara, în toată administrația publică locală, așa respectă și Primăria Timișoara. Este aberant, nu cred că mai găsim pe planetă vreun loc în care să fie ținute proiectele, indiferent de conținutul lor, 30 de zile, interval în care nu le citește nimeni, nu e nimeni preocupat de ele, atâta tot că și-au făcut damblalele niște organizații care au luat bani ca să promoveze transparența și au promovat-o în multe privințe de o manieră extrem de păguboasă.
Sunt proiecte care necesită să stea 30 de zile, sunt proiecte care trebuie să fie supuse dezbaterii publice, dar a pretinde că orice proiect de hotărâre de consiliu local trebuie să stea 30 de zile este deja deplasat”, a conchis Robu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!