Horticultura a început de joi, 1 noiembrie, să golească coșurile stradale din Timișoara, obligat-forțat, pentru că reprezentanții PMT n-au fost în stare să dea drumul mai repede unei licitații, deși știa de ani buni că se încheie contractul cu Retim (n.r. de la semnarea lui). O echipă de 20 de oameni se chinuie „să mențină” curățenia în oraș, timp de 80 de zile, atât cât este valabil contractul semnat între primărie și Horticultura, atribuit prin încredințare directă.
Muncitorii de la societatea care se ocupă cu amenajarea și întreținerea spațiilor verzi, producerea și confecționarea de aranjamente florale, comercializarea de flori și de confecționarea și montarea de mobilier urban au fost împărțiți pe echipe și puși să golească de gunoaie coșurile stradale care n-au fost atinse de câteva zile.
„Am început de astăzi (n.r. joi), avem echipele de colectare făcute. Am organizat echipele pe bulevardele mari și pe străzile adiacente, să fie golite toate coșurile de gunoi. Zona centrală, zona pietonală, este cuprinsă în grafic. Se face colectarea și transportul cu două mașini. Avem în jur de 20 de oameni, dacă va fi nevoie vom mai suplimenta. Noi avem de golit coșurile, așa este în contractul pe care îl avem. Și de măturat în jurul coșurilor de gunoi care există. Este un contract de încredințare pentru 80 de zile”, a declarat, pentru tion.ro, Andrei Drăgilă, șeful societății Horticultura.
Practic, timp de 80 de zile, adică aproape trei luni, străzile Timișoarei nu vor fi măturate deloc. Directorul societății primăriei spune că, în cazul în care echipele de 20 de oameni nu vor face față, atunci va suplimenta numărul lor.
„De câteva zile nu s-a mai făcut nimic, e plin peste tot, am adus saci, am adus pubele, sunt două mașini, eu sper că în câteva zile să facem față. Dacă nu reușim, vom suplimenta chiar numărul de personal. Nu se vor lua oameni de pe zone verzi, ci din cadrul societății, avem la întreținere, horticultură, secția de pepinieră și facem suplimentare de personal să facem față acestei activități”, ne-a mai spus Drăgilă.
În centrul Timișoarei, printre dalele de pe străzile pietonale, este plin de mucuri de țigară, iar coșurile de gunoi nu par să fi fost spălate de câteva luni bune. Un cititor tion.ro ne-a trimis imagini și cu mizeria din Piața 700.
Primarul Nicolae Robu speră că va rezolva o parte din problemă dacă va cumpăra aspiratoare. Nu știm însă cine le va folosi, dacă noul contract nu prevede nici măcar măturatul străzilor.
„Nu s-a lucrat nici înainte acolo (n.r. în zona centrală) cum se cuvine. O să cumpărăm aspiratoare din acelea speciale pentru astfel de zone. Le luăm ori pe Horticultura ori la primărie și le dăm, o să vedem pe ce formulă”, ne-a mărturisit Robu.
Licitație de 18 milioane de euro
Pe de altă parte, primăria a lansat în sfârșit licitația pentru un nou contract de salubrizare stradală. Este a doua, după ce prima a fost un eșec total, cu un singur ofertant și un preț dublu față de cel estimat. Noul contract estimat la peste 18 milioane de euro, iar firma care se va ocupa de curățenia străzilor din oraș va trebui să aibă cel puțin 15 utilaje.
Potrivit caietului de sarcini, în acordul-cadru de servicii privind delegarea gestiunii serviciului public de salubrizare stradală sunt incluse 1.227 de străzi, conform nomenclatorului stradal. Durata acordului cadru este de patru ani, iar contractele subsecvente se vor încheia odată la 12 luni sau ori de câte ori este nevoie, în funcție de necesitățile achizitorului și de fondurile alocate. Contractul nu va putea fi reînnoit.
Valoarea totală estimată a Acordului-cadru este de 72,7 milioane de lei fără TVA, adică 86,62 milioane de lei cu TVA, echivalentul a 18,6 milioane de euro. Valoarea estimată a celui mai mare contract subsecvent este de 18,1 milioane de lei fără TVA, adică 21,6 milioane de lei cu tot cu TVA, echivalentul a 4,64 milioane de euro.
Reprezentanții primăriei vor utilaje cu normă de poluare Euro6, dar acceptă și utilaje cu normă de poluare Euro 5 sau Euro 4 și chiar cu Euro 3, cu mențiunea că cele cu Euro 3 nu se punctează la criteriile de atribuire. Numărul minimum de utilaje cerut de PMT este opt automăturătoare și șapte autocisterne, fiind nevoie, spun ei, de minimum 15 utilaje pentru implicarea directă în prestarea serviciilor.
„Numărul minim de utilaje este stabilit prin aplicarea formulelor de calcul prevăzute în Caietul de sarcini, raportate la suprafața de salubrizat pentru activitățile specifice: măturat mecanizat, spălat mecanizat și stropit carosabil”, se arată în anunțul de atribuire.
Prețul ofertei contează în proporție de 70% la atribuirea contractului. Firmele interesate pot depune ofertele până în 27 noiembrie, la ora 15.
Detalii din caietul de sarcini: GPS pe fiecare utilaj și aspiratoare pentru centrul istoric
Prestația constă în efectuarea următoarelor operațiuni: măturatul propriu-zis al străzilor, trotuarelor, aleilor, parcărilor publice, stațiile mijloacelor de transport în comun, pasaje, subpasaje, poduri, pasarele, zone pietonale, piste de biciclete de către personalul angajat al operatorului prin folosirea de mături de nuiele sau de plastic, perii, aspiratoare stradale purtate etc. În urma acestor activități carosabilul, rigola carosabilului și suprafața trotuarelor trebuie să rămână curate, fără praf, nisip sau alte deșeuri; precolectarea deșeurilor stradale – hârtii, pungii, cutii, sticle din plastic, obiecte de dimensiuni mici și medii aruncate/abandonate pe stradă/trotuar, resturi vegetale, deșeurile rezultate din măturatul propriu-zis, în saci de plastic sau în europubele, containere; golirea coșurilor stradale în saci de plastic sau europubele; spălarea, igienizarea coșurilor – recipienților stradași și a eurocontainerelor atunci când este necesar, dar cel puțin o dată pe lună; încărcarea deșeurilor stradale în mijloace de transport adecvate eurocontainere și colectarea sacilor în autogunoiere și autocamionete și transportul acestora la Stația de sortare deșeuri din Timișoara (tarif = 131 lei/tonă + TVA) sau după caz la depozitul de la Ghizela (tarif = 56 lei/tonă + TVA) (n.r. tarife stabilite în cadrul ADID Timiș – Sistemul Integrat de Management al Deșeurilor Timiș.
Rigolele vor fi curățate prin răzuire, cu razul sau lopata – îndepărtare manuală a noroiului, nisipului, prafului, pământului pe o porțiune de 0,75 m de la bordură spre axul median al străzii. Operațiunea se va face ori de câte ori s-au strâns cantități mari de praf, noroi, nisip la bordura carosabilului, exceptând sezonul rece când carosabilul este acoperit cu zăpadă sau gheață. „Noroiul, nisipul, pământul sau praful rezultat din răzuire” se vor strânge în grămezi ce vor fi încărcate apoi în europubele și apoi în camionetele care urmează să transporte deșeurile, în aceeași zi la depozitul de deșeuri autorizat. Totodată, va trebui curățată vegetația crescută spontan din trotuare și la limita lor (inclusiv la bordură trame stradale).
În ceea ce privește măturatul mecanizat al carosabilului și trotuarelor, activitatea se va face doar noaptea, cu ajutorul unor utilaje specializate pentru măturat carosabil, respectiv măturat trotuare, prevăzute cu dispozitive adaptate pe autovehicule – autoperii colectoare echipate cu perii cilindrice și circulare, sistem de umectare și aspirare.
„Automăturătorile vor fi dotate cu sistem GPS, pentru urmărirea îndeplinirii programului zilnic de către autoritatea contractantă. Compartimentul de specialitate va avea posibilitatea de vizualizare a traseului parcurs de fiecare utilaj în timp real, precum și istoricul traseelor parcurse pe toată durata contractului”, se arată în caietul de sarcini.
Mai precis, toate utilajele folosite pentru curățarea străzilor Timișoarei vor trebui dotate cu sistem GPS și pot fi minimum Euro 3, adică apărute la începutul anilor 2000.
Reprezentanții primăriei vor în continuare ca străzile orașului să fie spălate doar vara, pe timp de zi, începând din 1 aprilie și până în 1 octombrie. Este interzis a se efectua stropitul carosabilului în intervalul orar 13-17 dacă indicele de confort termic depășește pragul valoric de 75 de unități, precum și în perioada în care este posibilă formarea poleiului.
Cât despre zona Cetate, acolo se va lucra în trei schimburi, cer specialiștii PMT. Deșeurile adunate din centru se vor duce în aceeași zi la stația de sortare, iar muncitorii vor trebui să aibă minimum patru aspiratoare pentru a aduna frunze, mucuri de țigări, pene și altele.
„Operatorul se va dota cu minimum patru aspiratoare cu colector, care vor efectua operațiunea de aspirat deșeuri ușoare (frunze, hârtii, mucuri de țigări, pene etc.)”, se arată în caiet.
În tot orașul există un număr de 2.300 de coșuri stradale, iar firma care va înlocui Retim va trebui să transmită până la data de 25 a fiecărei luni un Program de înlocuire a coșurilor stradale degradate din aria de activitate, care va fi aprobat de către autoritatea contractantă prin compartimentul de specialitate.
În cazul în care nu este respectat contractul, viitorul operator va fi sancționat conform Regulamentului Serviciului de Salubrizare a Municipiului Timișoara aprobat prin HCL 454/2007 și conform HCL 371/2007 modificată și completată privind constatarea și sancționarea contravențiilor pe teritoriul municipiului. Sunt prevăzute în contract penalități lunare pentru suprafețele nesalubrizate: pentru neefectuarea a peste 10% din suprafața delegată se penalizează cu 5% din valoarea decontului lunar la prestației.
Neefectuarea succesivă a salubrizării stradale pe o perioadă de 3 luni a mai mult de 10% din suprafața delegată dă dreptul autorității contractante de a notifica operatorul că renunță la prestarea acestui serviciu, fără a mai fi necesară altă formalitate. De asemenea, aplicarea a trei penalități succesive duce la rezilierea unilaterală a contractului de delegare.
Articole pe aceeași temă:
[related-post post_id=”1864395″]
Citiți principiile noastre de moderare aici!