* Comisia Europeană amenință Timișoara cu procedura de infringement din cauza poluării cu dioxid de azot (NO2).
* Primăria Timișoara trebuie să prezinte un calendar de măsuri și are 4 luni la dispoziție să rezolve problema poluării.
* Primarul anunță că interzice circulația autobuzelor și camioanelor cu motor sub Euro 4.
* STPT scoate zilnic pe trasee între 30 și 34 de autobuze Euro 3. Reprezintă aproape un sfert din totalul de 140 de mijloace de transport care circulă în oraș.
Comisia Europeană a emis o scrisoare de punere în întârziere pentru România. Autoritățile au un termen de patru luni să ia măsuri pentru a rezolva problema poluării, după ce cinci orașe din țară nu au respectat limitele maxime admise de dioxid de azot (NO2). Este vorba despre Timișoara, Cluj-Napoca, Iași, Brașov și București.
„Comisia Europeană cere României să respecte cerințele Directivei 2008/50/ECon referitoare la calitatea aerului înconjurător, un aer mai curat pentru Europa și o evaluare fiabilă, și să informeze opinia publică și să raporteze în privința gravității poluării aerului. În special, România nu a reușit să respecte limitele maxime admise de dioxid de azot (NO2) în București, Brașov, Iași, Cluj-Napoca și Timișoara, și nu a luat măsurile adecvate pentru a păstra cât mai scurte posibile perioadele în care s-au înregistrat depășiri, precizează Executivul comunitar”, transmite Comisia Europeană.
Detalii, AICI!
Practic, Comisia Europeană a demarat procedura de infringement pentru depășirile de NO2 în cele cinci aglomerări urbane, după cum admite și Ministerul Mediului.
Primarul Timișoarei susține că situația nu este așa gravă și că dioxidul de azot este o noxă degajată de mașinile cu motoare termice, mai ales de cele Euro 1, Euro 2 și Euro 2. În consecință, Timișoara va interzice circulația autobuzelor și camioanelor cu motor sub Euro 4.
„Desigur, în cadrul campaniei «TIMIȘOARA – AER CURAT», vom lua măsuri, pt că TRĂIM AICI și VREM SĂ RESPIRĂM AER CURAT! Unele au fost deja luate. Astfel, pe Calea Aradului, am modificat geometria arterei, mai ales în principalele intersecții, încât acum traficul este mult mai fluent și, probabil, drept consecință, cantitatea de NO2 degajată mult mai mică. Intervenții benefice am avut și pe Calea Buziașului și pe Calea Șagului, nu cred că cineva contestă asta.
Ei bine, a venit vremea să intervenim și asupra mașinilor! Știu că măsura este impopulară, dar ea trebuie luată, chiar dacă suntem în an electoral! Iar noi, ca oameni responsabili, punem mai presus de interesele noastre electorale și de orice altă natură, interesele orașului!
Așadar, chiar dacă depășirile pe care le avem nu sunt mari, după cum s-a văzut, NOI VOM INTERZICE CIRCULAȚIA ÎN TIMIȘOARA A AUTOBUZELOR ȘI CAMIOANELOR CU MOTOR SUB EURO 4!”, anunță primarul orașului.
STPT are autobuze Euro 3
În 2018, reprezentanții municipalității anunțau că vor să scoată din uz autobuzele cu Euro 3, astfel că le-au închiriat orașului Deva, cu 7.000 de euro/lună.
Practic, PMT a înlocuit autobuzele vechi cu minibuzele cumpărate în ultimii ani.
„Treptat, vom începe să scoatem din uz autobuzele Mercedes cu Euro 3. Ele sunt funcționale, numai că sunt Euro 3. Pe măsură ce le vom disponibiliza și, repet, vom face acest lucru treptat, le vom propune unor potențiali parteneri din Timiș, dar și din Deva sau Reșița. La Deva abia acum se înființează transportul în comun și îi putem ajuta, dar oferta va merge și către primarii din Timiș, dacă se arată interesați”, explica, în februarie 2018, primarul Timișoarei.
În cele din urmă, în septembrie 2018, PMT și STPT au trimis la Deva șapte autobuze Mercedes Euro 3, în schimbul a 7.000 de euro/lună. Numai că primarul din Deva a găsit în scurt timp altele mai ieftine și mai bune, astfel că în mai 2019, cele șapte mijloace de transport Euro 3 s-au întors la Timișoara.
Primarul Timișoarei nu spune în postarea de pe Facebook dacă decizia de a interzice circulația autobuzelor și camioanelor cu motor sub Euro 4 afectează și STPT, care încă are autobuze Euro 3, Mercedesurile fără burduf.
Potrivit reprezentanților STPT, „între 30 și 34 de autobuze nearticulate (cu motor Euro 3 – n.r.) sunt scoase zilnic pe traseele urbane și metropolitane”.
Sunt, de fapt, aproape un sfert din totalul de 140 de mijloace de transport scoase de STPT în trafic. Vă reamintim, STPT revine de luni la normal, la circulația dinainte de starea de urgență. Vor circula 140 de vehicule: 68 de autobuze și microbuze, 41 de tramvaie și 31 de troleibuze.
Oricum, interdicția va intra în vigoare abia după ce Timișoara va avea o hotărâre de consiliu local adoptată în acest sens. Este foarte probabil ca autobuzele STPT să fie trecute la excepții.
Alte măsuri luate de primărie
Potrivit celor din primărie, au fost luate și alte măsuri, dar proiectele demarate sunt în diverse stadii, „inclusiv de lucru pe teren”: construirea centurii auto ocolitoare, construirea Inelului IV, construirea Inelului II, modernizarea intersecțiilor, construirea de noi poduri – Jiul, Isho, Solventul, Bobâlna, construirea de noi pasaje pe sub/ peste calea ferată – Pasajul Ronaț, Pasajul Solventul, Pasajul Baader, Pasajul Gheorghe Adam, Pasajul Behela, modernizarea transportului public, promovarea mașinilor nepoluante, promovarea mijloacelor de locomoție alternative. Multe dintre ele sunt la stadiul de proiect.
Edilul-șef admite că Timișoara a ajuns pe lista neagră a Comisiei Europene „pentru depășirea, în 2018, a limitelor admise la concentrația în aer a dioxidului de azot”, dar insistă că nu stă rău.
„Timișoara nu stă rău, așa cum am spus de multe ori, la pulberea PM10, la monoxidul de carbon, CO, la ozon, O3 și la dioxidul de sulf, SO2. Dar, surpriză: în 2018, deși concentrația orală a dioxidului de azot a cunoscut puține depășiri ale pragului admis: 5 pe an la stația din Calea Șagului, 1 pe an la stația din Calea Buziașului, 2 pe an la stația din Calea Aradului.
S-a consemnat depășirea pragului de medie pe an admisă la acest parametru, după cum urmează:
• La stația Calea Șagului:
– valoare medie anuală: 45.23 ug/ mc
– valoare limită admisă: 40 ug/ mc
– depășire procentuală: 13.07%• La stația Calea Aradului:
– valoare medie anuală: 41.18 ug/ mc
– valoare limită admisă: 40 ug/ mc
– depășire procentuală: 2.95%”, a mai scris edilul-șef pe Facebook.
Tot anul acesta, mai exact în luna februarie, ministrul Mediului Costel Alexe a chemat la discuții reprezentanții din mai multe orașe poluate din țară, printre care și Timișoara. Primarul Timișoarei nu a participat la întâlnire, precizând că „nu suntem în acea categorie gravă”.
Potrivit Ministerului Mediului, cele cinci orașe trebuie să își asume un calendar pentru a scăpa de infringement. Costel Alexe îi cheamă din nou pe primari la „întrevederi bilaterale, unde aceștia vor prezenta propriile planuri de măsuri”.
„Comisia așteaptă de la noi măsuri concrete și termene clare. Îmi doresc ca, în cursul zilei de luni, să am discuții cu toți cei cinci primari pentru că vreau să aflu direct de la aceștia care sunt măsurile pe care intenționează să le adopte. Le punem la dispoziție întreaga noastră expertiză și capacitate tehnică, pentru a ne asigura că planurile pe care le vor propune sunt îndeajuns de eficiente, astfel încât să satisfacă exigențele Comisiei. În tot acest proces, noi vom fi avocatul autorităților locale în relația cu Bruxelles-ul, pentru că ne dorim ca această procedură de infringement demarată să nu înainteze. Însă, pentru asta, este nevoie să îi convingem pe partenerii noștri europeni că măsurile pe care primăriile le vor propune sunt suficiente și, cel mai important, sunt și puse cu adevărat în practică”, a transmis ministrul Costel Alexe.
Timișoara a mai fost sub infringement
În primăvara lui 2011, Comisia Europeană declanșase procedura de infringement pentru cinci zone din România din cauza poluării atmosferice cauzate de pulberile în suspensie, printre care și Timișoara. Doi ani mai târziu, mai exact în 2013, Timișoara a ieșit de sub infringement pentru că autoritățile au reușit să ia toate măsurile recomandate, una din cele aplicate fiind spălarea mecanizată a carosabilului.
La finalul anului 2018, reprezentanții Gărzii de Mediu Timiș anunțau că, în lunile octombrie și noiembrie, Timișoara a avut depășiri repetate în ceea ce privește nivelul de praf PM10, fiind peste numărul admis de UE de cinci depășiri pe lună, atât la stația TM1, cât și la stația TM5.
UPDATE: Primarul Timișoarei nu știe că STPT scoate zilnic pe traseu zeci de autobuze Euro 3
Întrebat de jurnaliști în cadrul conferinței de presă susținute vineri ce se va întâmpla cu autobuzele STPT care nu respectă noile norme de poluare și dacă știe câte dintre acestea sunt folosite de STPT zilnic, primarul Timișoarei a răspuns că el nu crede că în Timișoara mai există astfel de mijloace de transport.
„Nu cred că primăria (STPT, societate cu acționar unic Consiliul Local Timișoara – n.r.) mai folosește autobuze sub Euro 4”, a spus primarul Timișoarei.
El s-a lansat apoi într-un monolog despre eforturile primăriei de a moderniza parcul de autobuze, troleibuze și tramvaie al STPT. Declarația sa vine în contradicție directă cu informațiile primite de tion.ro de la reprezentanții STPT, care ne-au comunicat că pe traseele din Timișoara circulă zilnic între 30 și 34 de autobuze Euro 3.
Trimite articolul
XAr trebui sa-i controleze cineva si pe cei de la Super Imposer. Te asfixiezi daca esti in spatele autocarelor lor.
Excelet, sper sa interzica orsice sub euro 4.
-
Nu face el asta pentru ca nu da bine in campania electorala…
Si Gabi, aflata in campanie electorala permanenta, a incercat cu “taxa oxigen” in cateva variante si apoi a renuntat.Primatul nu risca voturi, cu autobuzele STPT este inca o ocazie de a cheltui extra pe ceva din Turcia deci ii convine. Iese un cibuc bun de la Turci!!!
-
Oare cu cat a crescut poluarea in Timisoara datorita “semaforisoarei” ?
Ne-a costat peste 6 milioane de euro si nici acum dupa 2 ani de la inaugurare nu functioneaza “smart”. Mai sunt multe intersectii cu semafoare permanent pe galben intermitent si alte intersectii noaptea la ora doua se face rosu pe artera principala fara pietoni sau masini pe strada secundara!
Acum cu semafoare in sensurile giratorii (numite pompos TUBOGIRATII) se sta mai mult la semafor si au crescut timpi de deplasare deci se arde mai mult combustibil care polueaza…Marea “realizare” a primarului…
De cand intra in vigoare aceasta masura. Sunt foarte multe masini sub Euro 4 in Timisoara. Cred ca nici nu stie despre ce vorbeste. Cum crede ca poate implementa si verifica asa ceva? Si ce le face? Da amenzi? Dar pentru cei in tranzit? Doar povesti vanatoresti…
-
Era vorba de autobuze si camioane.
-
Va amintiti anul trecut 2019 prin octombrie au fost vre 3 zile cand o pacla maro plutea deasupra orasului si primarul sustinea in gura mare ca totol este OK su nu-i poluate in Timisoara…
Este clar mai multe masini = mai multa poluare, dar oRbu nu vede si nu intelege.
Primarul, care a distrus zone verzi si a taiat multi copaci (Piata Libertatii) s-a “focusat” pe largirea strazilor si a bulevardelor pentru “fluidizarea” traficului nu pe dezvoltarea solutiilor alternative. Cateva biciclete si trotinete la preturi supraevaluate doar pentru lauda proprie.
Lipsa de viziune si “dezvoltarea in forta” a dus la aceste situatii.
-
Și cu ce soluții alternative ai veni în întâmpinare? Navete spațiale cu combustie internă? Rotobil-uri propulsate de combustibili fosili? Dacă tot dai din gură
-
Eficientizare transport public, de la respectare grafic, la posibilitate cumparare bilete, la conditii de mers.
Trafic neblocat din interesectie in intersectie de semaforizare de- a dreptul imbecila.
Crearea de parcari subterane si supraetajate, de tip schelet metalic cu placi, acoperite de vegetatie, pentru a indeparta masinile de pe strazile/ bulevardele intens circulate.
Cresterea impozitului pentru masini sub Euro 5.
Refacerea paturii verzi din oras, de la iarba la copaci.
Amendarea tuturor celor care ajung sa parcheze pe spatiul verde, in conditiile in care li s- ar oferi solutii alternative (parcarile anterior mentionate) .
Parcarile sa fie cu taxa de luni pana sambata si gratis Duminica sau seara dupa o anumita ora.
Chestii simple, de bun- simt ce le vede oricine iese dincolo de granitele tarii asteia.
Piste de biciclete facute in conditii reale si unde se poate.
Statii de reincarcare masini electrice in parcarile anterior mentionate si in cartierele din zona. Oferire de scutire taxe si beneficii (curent gratis, bla bla) pentru cei cu masini electrice. Producerea proprie a curentului electric pentru reincarcare masini.
Dezvoltare infrastructura pentru masini electrice si posibil cu Hidrogen (sunt producatori ce imping in directia aceasta) .Dar da, aceste lucruri ar cere initiativa, oameni ce gandesc si nu doresc doar sa ciupeasca.
Si mai sunt foarte multe de facut.
-
@ Jim
La noi se face cea ce in vest s-a facut in anii ’70 adica largirea strazilor si distrugerea zonelor verzi in centrul oraselor pentru a face loc la mai multe masini.
Trebuia pastrata zona intorica si redus traficul in acesta zona prin transport public modern si eficient, troleibuze si tramvaie care sa acopere cea mai mare parte din nevoile zonei centrale.
O masina euro 4 sau 5 care face 40000km/an si mai si sta 2-3 ore in trafic aglomerat (cu porni si opriri dese, cu regim de expoatare ineficient) polueaza mult mai mult decat o masina euro 2 care circula 3000km pe an intr-un trafic fluent si cursiv.
Sungurile masuri reale si eficiente pentru reducerea poluarii sunt cele care reduc sau elimina circulatia auto in zonele centrale ale oraselor nu largirea strazilor astfel incat tot mai multe autovehicule sa circule prin centru. Acum sunt cozi pe 3 benzi si poluare mai mare.
Dar asa suntem noi romani mergem pana la magazinul din colt pentru un suc si un pachet de tigari/seminte tot cu masina.
Vezi cozile de masini si aglomeratia din zona scolilor la ora pranzului.-
Ai uitat să-i menționezi pe ăia din parcările subterane (Iulius Mall de exemplu care cu parcarea jumătate ocupată parchează în deptul ușilor de intrare -mă rog aproape de ele că au fost deștepți aia care au construit parcarea). Sunt unii idioți care ar fi in stare să urce la etaj dacă ar avea cum! Si ai dreotate solutia cu lărgirea străzilor nu e solutie de durată. Mai ales ca nu prea mai ai unde să lărgești.
-
-
Sa tai copacii nu e o solutie. Mai ales cand in occident pentru plantarea unui copac adult se plateste peste 50.000 euro. Si oricum copacii nu au legatura cu traficul. Traficul la facut zob cu semaforizarea parasuta masculina de la primarie. Si inca ceva .. curatarea mecanizat, naiba so ia.. se face si cu apa ca altfel ridici nori de praf in tot cartierul. Asa face cretinache de ani de zile!!!
-
Ar fi foarte util daca se interzic si masinile de interventie ale STPT care polueaza cat 10 autobuze EURO3!
Din cate stiu, autobuzele Mercedes Benz Conecto G, cele cumparate in 2005 aveau perioada de uz de 13 ani, ceea ce matematic, in 2020, ar periclita siguranta calatorilor punerea lor in uz, ceea ce totodata, ar fi pasibil de o amenda pentru Robu. Casarea lor urgenta si inlocuirea cu autobuze electrice, Mercedes a scos noul eCitaro full electric cu zero emisii, clasic sau articulat. Problema poluarii nu mai poate fi tratata superficial, ci atacata frontal cu masuri radicale.
,, le vom propune unor potențiali parteneri din Timiș, dar și din Deva sau Reșița. La Deva abia acum se înființează transportul în comun și îi putem ajuta, dar oferta va merge și către primarii din Timiș, dacă se arată interesați”
Ce handicapat esti, in loc sa le dai la casare si sa obtii un discount substantial pentru un eCitaro nou, te dedai in mocangeala si protocoale de partid. Nu stii sa gandesti practic, in interesul Timisoarei. Nu ma pot impaca cu ideea ca un autobuz platit din banii mei, sa-si plimbe moca fundul pensionarii din Deva.
Yuhu 🙂 se gata si panandemia lu peste ..!
Rămînem a lifetime cu: cancer infarct avc diabet lupus etc. si depresivi ce am fi putut fi … fără ” anemia ” asta 🙁
si continentalu când îl scoateți din oraș? ca aia is și mai periculosi
pe cand si masinile cu norma sub euro 4 si cele fara filtrul de particule, sau cu filtrul de particule dezactivat???
Desfiintarea liniilor de tramvai si inlocuirea lor cu autobuze contribuie la poluare. Nu stiu daca Colterm-ul are filtre la zi, dar functionarea cu 30% pierderi inseamna 30% poluare in plus. Si inca deserveste 60.000 de abonati, dupa cum se lauda sponsorul principal, Primaria.
NO2 este o noxa degajata si de continental.
Dar da ei nu spune nimeni nici pas, doar mita si-o incaseaza in soapte si… alta intrebare
Dar cineva spunea ca avem aer curat in Timisoara :)))))) ba omule e de rasul curcii cand spui asa ceva cand ai Continentalul si masini vechi ,plin de ele in oras nu ai cum .Mai ales ca sau mai taiat copaci, firmele de constructii nu respecta nicio Norma de curatenie cand construiesc ceva. Foarte bine sa scoata toate masinile sub euro 5
-
Sunt sigur ca masina ta are exact euro 5 nu?De ce nu ceri sa scoata si vapoarele de pe Bega si in general tot ce misca.
A îngustat trotuarele pentru oameni și a lărgit străzile pentru automobile. Rău intenționat? Necunoscător? Naiv? Prost? Politician!
-
La toate astea, un singur raspuns- nesimțitul din fruntea primăriei & Co.
Daca facem o strangere de semnaturi nu-l putem interna?
-
nu !
Lasati asta, Robu a mai pus o bandera monumental in Lipovei. Un tricolor mare a aparut in zona Lipovei, unde era Blitz inainte, in sensul nou creat.
Cea mai mare cantitate de NOx este degajata zilnic de Colterm. Nu se compara cu 1000 de masini euro zero. Particule la fel tot Colterm este campion. Si mai este si SOx cel mai pwriculos . Aici cred ca Colterm nu utilizeaza instalatia de desulfurare care o are pentru ca e prea scump. Garda de mediu nu se agita sa verifice cat var au consumat si cum. Dar sa nu uitam in ce an nu am avut curatenie stradala 9 luni ? Da ati ghicit 2018 . Bravo PNL.
Apropo , cand sunt alegerile ??
Robulica, unde sunt firobuzele de pe linia 16?
UE si cetatenii iti spun clar ca poluezi peste masura…. tu…. Robu…. spui ca nu poluezi de loc, ca tu esti expert in toate domeniile !
RAR, ARR, ISCTR…. institutii din astea tot avem, dar cand i-ati vazut sa faca un filtru in oras sa opreasca toate cazanele pe 4, 6, 8 roti care scot dupa ele fum negru???
Ar trebui facut ca si radarul padurii un radar al poluarii si anume cand vezi pe unu cu un cazan care scoate fum dupa el sa suni la 112, dai numarul de inmatriculare, il cauta in trafic si escortat il duce la prima statie itp, unde vine rarul si il verifica. Nu e greu, dar nu se vrea!
In starea de urgenta era curat aerul, acuma, deja de dupa 1 mai iarasi miroase a motorina! Nu o sa mai intrebam: unde esti tu, tepes ci o sa intrebam: unde esti tu, stare de urgenta?!
Masuri simple si rapide de luat:
1. Dezvoltarea transportului in comun cu achizitionarea de noi microbuze si autobuze cu norma de poluare la zi sau electrice
2. Introducerea unei taxe de intrare in zona ultracentrala a orasului, adica zona catedrala-700-cardinale, cu exceptia locatarilor.
3. Introducerea unei taxe de intrare in zona centrala a orasului, adica zona circumvalatiunii-prefectura-complex-judetean-brancoveanu, cu exceptia locatarilor
4. Realizarea de parcari la marginea orasului si introducerea unei taxe de intrare in oras, cu exceptia timisorenilor. Pe modelul din praga daca vii de afara ai parcari la margine, lasi masina, ai mijloace de transport pana la parcari si iei transportul in comun.
5. Schimbarea sistemului de impozitare din capacitatea cilindrica in norma de poluare. Adica ala cu euro 6 chiar cu motor de 4000 cmc trebuie sa plateasca muuuult mai putin decat ala cu 1600 cmc, dar cu euro 4!
Taxele le-as pune cam 100 euro bucata/luna. Adica daca stai in giroc si vrei sa ajungi la opera iti trebuie abonament sa intri in oras 100 euro, sa intri in zona centrala 100 euro si in zona ultracentrala 100 euro, adica total 300 euro/luna. Exceptie pot sa faca cei care au deplasari in interes de serviciu, de exemplu un instalator care sta in giroc si merge sa repare o teava in unirii. Dar nu exceptie 100% ci un 50%.
-
@Timisorean
Punctul 5 Taxarea pe baza normei de poluare.
In general un motor de 4000cmc este instalat pe o masina mai mare si mai grea (1500kg plus) si consumul este aprox 15l/100km in oras. O masina cu motor 1600cmc consuma in general sub 10l/100km.
Ardera a in plus 5l/100km de combustibil polueaza mai mult…
De Continental tot nu vrea sa se ocupe, dupa un inceput fulminant, a fost redus la tacere prin niste sponsorizari pentru echipa de fotbal si altele asemanatoare .De atunci poluarea continua fara probleme pentru primarie, care se face ca nu exista.