Un europarlamentar provenind din Craiova, nu din Timişoara, Marian Jean Marinescu, atrage atenţia că oraşul respectiv ar putea să rămână fără două proiecte extrem de importante, unul deja aflat în lucru şi unul care a fost efectiv scos din lista de interese ale conducerii de la Bucureşti.
Cele două proiecte, vorbim despre modrenizarea căii ferate dintre Timişoara şi Craiova, respectiv de autostrada Lugoj – Craiova, au la dispoziţie bani europeni, dar conducerea ţării nu le depune spre finanţare. Cele două proiecte ar influenţa decisiv întreaga zonă a Banatului.
Marian Jean Marinescu a cerut ca această autostradă să fie introdusă spre finanţare în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare – POIM, aşa cum s-a făcut cu autostrada Târgu Neamţ – Iaşi, insistând că pentru un asemenea proiect există finanţare disponibilă.
Vă reamintim că Banatul a fost „faultat” de conducerea centrală de nu mai puţin de două autostrăzi: este vorba despre Lugoj – Craiova, care nu a mai prezentat interes, respectiv Timişoara – Belgrad, despre care guvernul Grindeanu ar fi spus că partea sârbă a anunţat că nu ar mai fi interesată.
Acest lucru a fost negat ferm de sârbi. Ei au anunţat imediat că proiectul rămâne în continuare de interes, chiar mai mult spunând că ei continuă aplicarea proiectului care să lege Belgradul de Vârşeţ. Mai mult, Uniunea Europeană a şi alocat aproximativ zece milioane pentru realizarea unui prim studiu care să ofere detalii legate de viitoarea autostradă.
Legat de modernizarea căii ferate spre Craiova, europarlamentarul spune că România va pierde 500 de milioane de euro bani nerambursabili care erau deja alocaţi pentru două proiecte de acest gen, inclusiv cel dintre Timişoara şi capitala Olteniei.
“Eu voi lucra în continuare în Parlamentul European pentru mărirea fondurilor europene pe care România le poate lua, dar trebuie să avem şi aici oameni care să cheltuie banii. Acum în POIM partea de cale ferată suntem în pericol de a pierde 500 milioane euro şi acolo sunt cuprinse proiecte de cale ferată, inclusiv Craiova-Timişoara, şi nu a început niciunul. Nu mai vorbim că în tot POIM-ul singurele proiecte care iau bani sunt proiectele defazate, adică cele care vin din celălalt exerciţiu financiar, pentru că nu am fost în stare să le terminăm la timp şi, cu aprobarea Comisiei, le-am transferat în noul exerciţiu financiar. Propunerea mea este, dacă tot nu s-au demarat proiectele în POIM, rog Guvernul, aşa cum a făcut cu autostrada Târgu Neamţ-Iaşi şi în martie anul acesta a introdus-o în POIM, să introducă şi autostrada Craiova-Lugoj în POIM, pentru că bani sunt şi nu îi cheltuie”, a spus Marinescu într-o conferinţă de presă.
Vă reamintim că săptămâna trecută comisarul european Corina Creţu atrăgea atenţia că România nu depune proiecte spre finanţare, chiar dacă are la dispoziţie o grămadă de bani europeni nerambursabili.
„În ceea ce priveşte transportul, de când sunt comisar european, din 2014, am avut de aprobat doar patru proiecte majore, în primul rând un proiect foarte important, de peste un milliard de euro, de cale ferată, este cel mai mare proiect pe modernizare a unei căi ferate, Gurasada-Simeria, pe care l-am aprobat. Sebeş-Turda, ştiţi foarte bine, că am aprobat şi Câmpia Turzii-Târgu Mureş. Mai avem în analiză un ultim proiect, Gara de Nord-Otopeni, metroul, probabil că în curând va fi aprobat parţial acest proiect, urmând ca pe un alt tronson să mai avem discuţii. Este ultimul proiect pe care îl avem în analiză”, a spus Crețu.
Potrivit celor mai recente date de la Ministerul Fondurilor Europene, România are la dispoziție prin programul de infrastructură POIM circa 9,2 miliarde de euro pentru perioada 2014-2020.
Citiți principiile noastre de moderare aici!