Prefectul Mihai Ritivoiu (PSD) a atras marți, 10 octombrie, atenția asupra unui „iminent pericol” ca locuitorii din Timișoara și 31 de comune din apropiere, cele arondate în „Zona 1 Timișoara”, să rămână cu „gunoaiele în stradă”. Problema a apărut din cauza faptului că stația de sortare a deșeurilor, deținută de Colterm, rămâne de miercuri fără aviz, iar licitația pentru desemnarea unui nou operator doar ce a fost lansată. Până la urmă, a fost convocată o ședință a Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Timiș, în urma căreia a fost constatată o „iminentă stare de urgență”, astfel că Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri (ADID) Timiș i-a fost permisă negocierea directă cu un operator până la finalizarea licitației.
„Vestea bună este că, de mâine, miercuri, 11 octombrie, nu vom rămâne cu gunoaiele în stradă, atât timișorenii, cât și 31 de localități din zona 1 Timișoara. Vestea proastă este că, pentru a realiza această așa-numită «performanță», am fost nevoit să convoc un Comitet Județean pentru Situații de Urgență, în care să constatăm eșecul administrației locale de a gestiona chestiunea sortării deșeurilor”, a declarat prefectul Mihai Ritivoiu.
Prefectul dă vina pe PMT și ADID
Problema a plecat de la o ordonanță de urgență dată de Guvernul României în septembrie 2022. Aceasta a schimbat modul de gestionare a deșeurilor, pasând responsabilitatea la nivel județean, către ADID-uri. Cel din Timiș a fost mandatat în martie 2023 de către Primăria Timișoara cu găsirea unui nou operator. Până în august a fost realizat caietul de sarcini al licitației, iar, ulterior, până în octombrie, s-a așteptat după emiterea unor hotărâri de consiliu local din partea tuturor celor 32 de consilii locale din Zona 1, printre care și Primăria Municipiului Timișoara (PMT). Prefectul spune, de fapt, că aceasta din urmă și ADID Timiș s-au mișcat prea greu.
„Practic, de mâine am fi rămas fără sortator. Ce s-a întâmplat? Din septembrie până în martie 2023, adică mai bine de jumătate de an, ADID a stat după Primăria Timișoara să dea o hotărâre de consiliu local de care avea nevoie pentru începerea procedurii de licitație, iar din martie 2023 până în august 2023, cinci luni de zile, au lucrat la un caiet de sarcini pentru această licitație, un termen extrem de mare, ținând cont că ADID-ul a apelat și la serviciile unei societăți de consultanță care să îi ajute să facă licitația și caietul de sarcini. Din august până în octombrie au mai trecut două luni în care nu s-a întâmplat nimic, ei spun că au așteptat niște hotărâri de consiliu local”, a mai precizat prefectul în videoclipul postat marți dimineață pe Facebook.
Ulterior, instituția a prezentat și o cronologie a faptelor:
-
„Primăria Municipiului Timișoara și COLTERM încheie Actul Adițional nr. 7 din data de 20 septembrie 2022 la Contractul de delegare a gestiunii serviciului de sortare a deșeurilor – operare și întreținere stație de sortare deșeuri Municipiul Timișoara, prin care se prelungește durata contractului inițial de operare și întreținere stație de sortare deșeuri Municipiul Timișoara. Durata contractului este până la data desemnării prin licitație publică, a unui operator și încheierea unui nou contract de delegare, dar nu mai mult de 1 an.
-
Guvernul României adoptă O.U.G. 133/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, precum şi a Legii serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006. Conform acestei ordonanțe de urgență, ulterior finalizării contractului prevăzut la punctul 1, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Timiș (ADID Timiș) trebuie să fie mandatată pentru desemnarea altui operator.
-
Primăria Municipiului Timișoara adoptă Hotărârea de Consiliu Local nr. 117 din data de 21 martie 2023 prin care acordă un mandat special ADID Timiș în vederea delegării gestiunii activității de sortarea deșeurilor provenite din localitățile arondate la Zona 1 Timișoara. Hotărârea amintită mai sus a fost adoptată cu o întârziere de jumătate de an.
-
Din 21 martie 2023 și până în 09 august 2023, ADID Timiș poartă discuții cu ANRSC privind stația de sortare deșeuri Municipiul Timișoara. Totodată, în această perioadă a fost finalizată documentația de atribuire și a fost transmisă o adresă către toate UAT-urile din Zona 1 (în total 32 de UAT-uri) pentru a emite HCL de acordare a unui mandat Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Timiș în vederea delegării gestiunii activității de sortarea deșeurilor.
-
Primăria Municipiului Timișoara adoptă Hotărârea de Consiliu Local nr. 379 din data de 17 august 2023 privind aprobarea documentației care stă la baza delegării prin concesiune a gestiunii activităților de sortare a deșeurilor reciclabile și tratare mecano-biologică a deșeurilor reziduale din Zona 1 – Timișoara.
-
Primăria Municipiului Timișoara adoptă Hotărârea de Consiliu Local nr. 434 din data de 02 octombrie 2023 privind modificarea art.1, paragraful 2 din HCL nr. 379/17.08.2023 privind aprobarea documentației care stă la baza delegării prin concesiune a gestiunii activităților de sortare a deșeurilor reciclabile și tratare mecano-biologică a deșeurilor reziduale din Zona 1 – Timișoara.
-
ADID Timiș publică abia în data de 04 octombrie 2023, pe Sistemul Electronic de Achizitii Publice (S.E.A.P), anunțul privind licitația pentru „Delegare prin concesiune a gestiunii activităților de sortare a deşeurilor reciclabile și tratare mecano-biologică a deşeurilor reziduale”.
-
Expirarea vizei anuale a autorizației de mediu a operatorului de sortare COLTERM în data de 10 octombrie 2023 care duce la pierderea valabilității autorizației de mediu, implicit.
-
Întârzierea publicării licitației amintite anterior pe S.E.A.P., la mai bine de un an de la data adoptării O.U.G. 133/2022, a condus la această iminentă situație de urgență deoarece contractarea unui nou operator pentru stația de sortare a deșeurilor s-ar întinde pe o durată de câteva luni. Stația de sortare ar ajunge la capacitate maximă de depozitare în decurs de 4 ore, ulterior acestui scurt interval de timp, fiind imposibil operatorului RETIM să colecteze deșeurile menajere”.
ADID Timiș: „Totul este sub control”
Pe de altă parte, contactat de Tion, Lorenzo Barabaș, directorul ADID Timiș, spune că, deși a fost nevoie să fie declarată stare de urgență, problema este în prezent sub control.
„În data de 30 martie am primit un HCL prin care am primit mandat special pentru a face licitația pentru stația de sortare a Colterm. Din aprilie am început să muncim la acel caiet de sarcini și să o scoatem la licitație. Cei de la Colterm ne-au anunțat în urmă cu o săptămână că nu mai pot să opereze, că nu mai au autorizație de mediu. (…)Ca să putem să nu avem o situație mai gravă, la prefectură am făcut o (ședință în care a fost desemnată – n.r.) stare de urgență ca să putem să negociem direct cu un operator. Totul este sub control. Acum, astăzi suntem în negocieri”, a declarat Lorenzo Barabaș pentru Tion.
Cât despre acuzațiile venite din partea prefectului, Barabas, care este de altfel și consilier local din partea PNL la Timișoara, spune că acestea sunt nefondate și nu exclude să fie vorba și de un atac politic din partea prefectului social-democrat. Durata mare de timp necesară până la lansarea licitației ar fi motivată de necesitatea unei inventarieri a patrimoniului de la stația de sortare și a așteptării după HCL-uri din partea tuturor unităților administrativ-teritoriale (UAT) din Zona 1.
„Prefectul nu știu dacă știa toate datele despre cum se face un caiet de sarcini. Noi am făcut o comisie mixtă, între ADID, Primăria Timișoara și Colterm. Primăria Timișoara trebuia să scoată acel caiet de sarcini la licitație, dar s-a schimbat legislația și, în noua lege, noi, ca ADID, trebuie să facem acea licitație. Vă dați seama că acolo Colterm are un patrimoniu, care este al Primăriei Timișoara, și trebuie să facem acea documentație de predare-primire. (…) Toate acestea durează. După ce am făcut și am aprobat documentația pentru licitație, am trimis-o tuturor celor 32 de primării pentru a ne da un HCL că și ele sunt de acord. Toate acestea durează. Procedura este mai de lungă durată”, ne-a mai declarat directorul ADID Timiș.
PMT încurajează ADID „să încheie negocierile”
După ieșirea prefectului și constatarea „iminentei stări de urgență” de către a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență (CJSU), a ieșit și Primăria Municipiului Timișoara cu câteva precizări. Pe scurt, potrivit informării, municipalitatea ar fi fost pregătită să lanseze pe cont propriu licitația, însă a trebui să se supună noilor reglementări. În aceste condiții, reprezentanții primăriei „încurajează” ADID Timiș să găsească un nou operator.
„Constatarea CJSU este un pas birocratic important pentru ca Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Timiș (ADID) să poată contracta un operator tranzitoriu pentru stația de sortare a deșeurilor care până în prezent a fost operată de COLTERM.
Conform unor modificări legislative din toamna anului trecut, organismul responsabil pentru gestionarea stației de sortare a deșeurilor este ADID, deși Primăria este proprietarul stației. În octombrie 2022, Primăria Municipiului Timișoara a prelungit contractul cu COLTERM cu un an tocmai pentru a da timp pentru organizarea unei licitații pentru un nou operator care să asigure continuitatea serviciilor.
Deși Primăria era pregătită să lanseze această licitație pentru desemnarea unui nou operator, noile reglementări prevăd obligativitatea ADID de a derula licitația și de a contracta stația de sortare. ADID a lansat licitația în sfârșit săptămâna trecută, iar până la finalizarea acesteia, este nevoie de o procedură de achiziție în regim de urgență pentru un operator tranzitoriu.
Primăria Municipiului Timișoara încurajează ADID să încheie negocierile pentru desemnarea operatorului nou, astfel încât sistemul de sortare a deșeurilor să nu sufere sincope”, ar fi precizările primăriei.
Trimite articolul
XFritzedevina ! nu am inteles detalii dar asta e sigur.