În 31 octombrie 2017, primarul Timișoarei se lăuda că municipalitatea a câștigat definitiv procesul cu firma Romprest. Istoria zbuciumată a contractului de dezinsecție și deratizare a Timișoarei a început în toamna anului 2013, când vechiul contract a expirat, iar primăria a scos din nou acest serviciu la licitație.
Doar firma Romprest Servicii S.A. a participat, însă a fost descalificată pentru că nu ar fi îndeplinit condițiile din caietul de sarcini. Reprezentanții firmei amintite nu s-au dat bătuți și au acționat Primăria Timișoara în judecată.
Au urmat patru ani în care nimic nu s-a mișcat, municipalitatea așteptând finalul procesului. Cu excepția unei perioade scurte, în 2016, când în Timișoara s-a făcut dezinsecție în regim de forță majoră, deoarece exista amenințarea virusului Zika. Din vara lui 2017, reprezentanții primăriei au semnat un contract cu firma Deraton, care a putut face dezinsecție și deratizare în oraș timp de șase luni, cu 182.000 de lei. Contractul cu Deraton a expirat însă în 24 februarie 2018, iar funcționarii din primărie abia acum au terminat documentația pentru o nouă licitație.
Primarul Timișoarei ne declara încă din toamna anului trecut că le-a cerut subalternilor săi să grăbească documentația și să dea drumul unei noi licitații.
„Eu le-am cerut celor din primărie să finalizeze, astfel încât la primăvară să putem începe. Le-am cerut să se miște cât se poate de repede, să ajungem cât mai curând la un contract, să-l facem pe o perioadă cât mai lungă, ca să cuprindem și anul 2021, să nu ne trezim în aceeași situație. Să fie obligatoriu 2021 și încă doi ani după aceea, pentru că se știe foarte bine, se vede și experiența Sibiului, după anul în care un oraș este Capitală europeană a culturii continuă să vină turiști. Și dacă nu ar fi vorba despre așa ceva, deratizarea și dezinsecția trebuie să fie ca lumea în oraș. Mie mi s-a întâmplat să mă plimb în Piața Victoriei și să văd un șobolan, cred că a știut când să iasă, parcă era domesticit, nici nu s-a speriat. Nu e normal să oferi astfel de priveliști într-un oraș cu pretenții”, spunea edilul-șef în octombrie 2017.
Mai bine de 4 ani fără dezinsecție cum trebuie
În 25 februarie 2018, consilierii locali au adoptat un studiu de oportunitate, un caiet de sarcini, un acord cadru și un contract subsecvent privind delegarea gestiunii serviciului de salubrizare pentru activitatea de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare pe domeniul public. Se zvonea la acea vreme că de acest serviciu se va ocupa Horticultura, societatea primăriei, despre care primarul Nicolae Robu declara că are tot ce-i trebuie pentru a feri orașul de insecte și șobolani.
„Nu știu de ce ar mai avea nevoie Horticultura, dar se ocupă de spațiile verzi, unde sunt și insectele, și rozătoarele… nici vorbă să-și ia elicopter, și până acum cei care făceau cu elicopterul îl închiriau. În momentul în care delegăm, delegăm totul”, a explicat primarul Timișoarei.
Iată că suntem deja în luna aprilie, iar Timișoara e tot fără dezinsecție, după aproape cinci ani, în vreme ce timișorenii se plâng deja de apariția țânțarilor. Mai mult, nu a fost lansată nici măcar licitația.
Viceprimarul Farkas Imre susține că studiul de oportunitate votat în februarie a prelungit puțin procedura și că a fost făcut tocmai pentru ca la viitoarea licitație să nu se mai întâmple ce s-a întâmplat cu Romprest. El spune că nu se va merge pe atribuire directă și că delegarea de gestiune înseamnă organizarea unei licitații.
„Am făcut studiul și documentația ca să evităm alte probleme la licitație. Am mers pe delegare pentru că așa putem face contracte secvențiale, timp de patru ani, pe care le putem înnoi an de an, să prindem și anul 2021, până în vară. Momentan nu avem contract, dar avem o procedură de licitație, documentația este deja la ANAP (n.r. Agenția Națională pentru Achiziții Publice), care o verifică pentru ca noi să o publicăm pe SEAP. Sperăm că de luni încolo putem să deschidem anunțul, plus licitația”, a explicat Farkas Imre pentru tion.ro.
Viceprimarul Timișoarei spune că dacă oamenii depun sesizări la primărie și se plâng că au început să apară țânțari, ceea ce s-ar fi întâmplat deja, atunci se vor face demersuri pentru a se putea stropi în baza unei achiziții directe.
Calculele celor din primărie arată că municipalitatea a cheltuit pentru aceste servicii, din 2011 și până în 2013, aproape 14,5 milioane de lei, mai exact aproximativ 5 milioane de lei în fiecare an.
Articole pe aceeași temă
http://www.tion.ro/horticultura-arma-primariei-impotriva-tantarilor-mustelor-capuselor-si-sobolanilor-din-timisoara/1992254
http://www.tion.ro/liber-la-licitatia-pentru-dezinsectie-si-deratizare-primaria-a-castigat-procesul-cu-firma-romprest/1925636
Citiți principiile noastre de moderare aici!