Încercarea Ministerului Dezvoltării de a cumpăra autobuze electrice pentru Timișoara a început acum doi ani și jumătate, odată cu lansarea primei licitații, în februarie 2019. Au fost depuse atunci trei oferte, de la New Kopel Car Import – Shlomo Motors LTD, Solaris Bus & Coach și Bozankaya Otomotiv Mak. Procedura a fost anulată în cele din urmă în august 2020, iar în toamna anului trecut a fost lansată a doua licitație. Ministerul Dezvoltării a avut cinci oferte de data aceasta: Solaris Bus & Coach, New Kopel Car Import, Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret AS, Golden Dragon – Xiamen Golden Dragon Bus Co LTD și Bozankaya Otomotiv Mak. Suma pusă la bătaie: peste 172 de milioane de lei cu tot cu TVA.
Cea mai bună ofertă a fost considerată cea a turcilor de la Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret AS, potrivit profit.ro. Karsan a mai livrat autobuze electrice în România, pentru Dej, Suceava sau Mangalia.
Conform caietului de sarcini, autobuzele electrice vor avea o capacitate de cel puțin 130 de persoane, din care cel puțin 44 pe scaune. Vor avea podea integral coborâtă și facilități pentru accesul persoanelor cu dizabilități. Vor trebui să reziste la temperaturi cuprinse între -25 și +45 de grade Celsius, la ploaie, praf, ceață, noroi, zăpadă, chiciură, gheață, apă cu sare, produse petroliere, materiale și soluții antiderapante.
Autobuzele electrice vor avea scaune din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice cu tratament antistatic, cu proprietăți antigraffiti, antivandalism, vopsea înglobată, cu tapițerie rezistentă la uzură și murdărie, ușor lavabilă. Vor fi prevăzute cu sistem de supraveghere video la interior și la exterior, cu cel puțin opt camere digitale color, cu înregistrare audio. Mijloacele de transport vor avea o durată de funcționare de minimum 15 ani, din care opt fără reparație generală.
Perioada de implementare a proiectului este de 48 de luni, deci cele 44 de autobuze electrice trebuie să vină în Timișoara în următorii patru ani, până în 2025. Autobuzele vor fi achiziționate cu bani europeni.
Timișoara are și tramvaie noi turcești, de la Bozankaya. Prima garnitură a ajuns de ceva săptămâni în capitala Banatului și a intrat în testele pentru omologare. Primăria va primi 21 de tramvaie noi, la aproape 2 milioane de euro bucata. Majoritatea banilor pentru mijloacele de transport pe șine vin din fonduri europene.
editor Dan Oancia
Trimite articolul
Xse pare ca problema lu Firea nu e ca a cumparat de la turci, ci ca n-au luat baietii si fetele din URS comisioane
-
vezi ca esti prost, daca e licitatie cum rahat iei spaga?
-
Tu stii cum merge licitatia?
-
Asta e intrebare de cascadorii rasului! Orice interdictie de a lua spaga genereaza ganditori ad hoc ce produc rapid 3-4 moduri de a o fenta. Deoarece la asa ceva se antreneaza din greu functionarii si privatii de zeci de ani, abia cu aceste ocazii li se pun toti neuronii in miscare. Au creierul setat pe asta, ar putea scrie ai manuale, insa nah, oficial e ilegal. Pai nu sunt ei destepti? Nu pot da/primi spaga pe card, ori o trec prin interpusi, ori o transforma in obiecte scumpe. Nu se pot da obiectele la sediul de lucru, ii cauta pe acasa sau le rezerva direct vacantele, pe nota de plata a unei terte firme, amicala cu spaguitorii. Nu se poate avantajos aici, pleaca in strainatate, se intalnesc discret si hop – revine ala care decide in licitatie cu par (de unde era chel), suplu (de unde era gras) sau hop țop, isi ia vreun jeep nou, ca doară tot bubuie economia, ce naiba… Eee, chiar asa, sa nu stie pestisorii cum sa alunece catre spagi? Pai mai incolo, cand cotizeaza la rechinii ai mari, sa aiba ei buzunarele goale, sa nu poata sa se intreaca in care cat ofera? Nu se face… Cetatenii sa zica mersi si sa fie cuminti, ca nu le mai ia mam’mare otobuz turcesc sau nemțesc sau chinezesc, daca nu. Mai si ce denumiri au firmele alea, zici ca toate si le-au ales ca sa ingreuneze orice posibil audit ori ancheta de legalitate, sa se scurga banii din firme in filiale in concernuri si holdinguri pana nu mai stii de fapt cui s-a platit, cu viteza, asa, ca la chiuveta proaspat desfundata.
-
-
Vezi ce inseamna un analfabet functional?
Proiect si caiet de sarcini facute de ministerul Dezvoltarii, condus pe vremea cand s-a demarat proiectul de “tehnocratul” liberal Botos, iar acum la semnare de iudemeristul Cseke a lu Attila dar tu vezi vinovat USR pentru semnarea contractului cu turcii.
Cap ai, minte ce iti mai trebuie? Votantii lui Lae…
Urate! Unde incap 130 persoane?
Vedem cat tin bateriile si cat va costa sa fie inlocuite… Oricum mult mai scump decat a extine reteaua pentru firobuse. Dar Robului nu-i placeau firele…
Ziceti MULTAM lu Robu ca altfel nu aveam autobuze noi in veci. Si dupa cum stau lucrurile nici nu prea ave, sande la altele….JAAALEEEEE
Nu sunt fiabile, iau foc, nu le luati, tehnologia nu a ajuns inca la maturitate, economisiti banii.
-
Daca vorbesti despre autobuzul electric din Dej care a luat foc, asa ceva sa intampla foarte des chiar cu cela cu benzina/motorina, nu este nimic impresionant….
In rest tehnologia este la maturitate.
-
Tehnologia nu e la maturitate pentru ca a luat foc, e o performanta pentru un autobuz electric sa ia foc.
-
Oricum nu va mai circulă nimeni,caci începe valul 4 și iar ne închid în case
autobuzele electrice polueaza mai mult decat cele diesel..nu vrem