Aleşii au avut pe ordinea de zi un proiect de hotărâre prin care li s-a cerut să modifice hotărârea de consiliu local din mai prin care au fost stabilite impozitele şi taxele locale în Timişoara, pentru anul 2010.
Ca urmare a apariţiei Hotărârii de Guvern 956 din 2009, privind noile niveluri pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, aplicabile începând cu anul fiscal 2010, rezultă o majorare cu încă 14 procente a taxelor şi impozitelor locale, a explicat şeful Direcţiei Fiscale a primăriei, Adrian Bodo.
Consilierii s-au declarat îndeosebi preocupaţi de soarta mediului de afaceri.
Executivul Primăriei Timişoara a propus stabilirea cotei de impozitare care se aplică valorii de inventar a clădirii, la calcularea impozitului pe clădiri în cazul persoanelor juridice, la 1,5%. Consilierii PD-L au propus, printr-un amendament, ca această cotă de impozitare aplicată la valoarea de inventar a clădirii, în cazul persoanelor juridice, să fie stabilită la 0,75%, iar aleşii PNL, prin consilierul Ciprian Jichici – stabilirea cotei de impozitare la 1%. „Noi, când am propus 1,5 la sută, nu am vrut decât să revenim la normalitate. Eu înţeleg că suntem într-o perioadă electorală şi nimeni nu vrea să sporim impozitele. Ceea ce am propus noi derivă dintr-o necesitate. (…) Avem anumite obligaţii, în zona UMT ne-am angajat să realizăm nişte accese suplimentare pentru o serie de investitori privaţi. Eu susţin această variantă, pentru a avea bani de investiţii la bugetul local. Cu astfel de măsuri, veniturile la bugetul local vor scădea. Eu vă rog şi vă previn ca la anul să nu veniţi cu tot felul de solicitări, pentru că nu ştiu de unde la vom onora”, a declarat primarul Gheorghe Ciuhandu. Jichici şi-a retras ulterior amendamentul. După mai mule replici tăioase, primarul a părăsit sala. Consiliul Local a aprobat în cele din urmă amendamentul PD-L.
Bodo: „Vom pierde 9 milioane de euro”
„Impozitul pentru persoanele juridice fost stabilit la 0,9%: 0,75%, plus o majorare de 20 la sută, înseamnă 0,9%. Raportat la ce-am avut anul trecut, ca şi anul acesta, vom avea o pierdere în bugetul local undeva la 35 de milioane de lei, aproximativ 9 milioane de euro. În condiţiile în care preţurile cresc cam cu 20 la sută şi în condiţia în care am păstrat tariful la Colterm, la energia termică, fără să facem niciun efort să diminuăm subvenţiile, o să vină, anul viitor, un an foarte greu din punct de vedere bugetar (…). Şi sigur că veniturile bugetului local vor scădea. Vom vedea de unde o să se taie sumele. Probabil se va tăia foarte mult din investiţii. Varianta cu 1% n-ar fi însemnat nici ea foarte mult. Rata de 1-2% ar fi îndulcit puţin, adică am fi găsit anul viitor nişte sume echivalente cu anul acesta, să spun aşa, un buget de avarie”, a declarat Adrian Bodo.
Îngrijoraţi de amprentare
În altă ordine de idei, unii aleşi locali s-au declarat îngrijoraţi de faptul că funcţionarii Primăriei Timişoara vor fi amprentaţi, deşi tot ei au aprobat sistemul electronic de pontaj, în urmă cu câteva luni. Consilierul Adrian Pau, de exemplu, a recunoscut că nu a fost prea atent când a aprobat sistemul de amprentare, la rectificarea de buget din iulie.
„Înţeleg că accesul în Primăria Timişoara se va face pe bază de amprentare începând de luni. Nu cred că avem calitatea să amprentăm persoanele care intră în primărie, angajaţii primăriei, şi nici calitatea să stocam astfel de date”, a declarat Pau. Primarul a explicat că noul sistem „n-are nicio conotaţie de urmărire”, a fost implementat şi la Cluj şi este doar pentru a ţine evidenţa programului angajaţilor din primărie. „Nu se stochează nicio amprentă, patentul l-am luat de la domnul Boc de la Bluj. Dacă a greşit domnul Boc am greşit şi noi”, a explicat secretarul primăriei, Ioan Cojocari. A intervenit Jichici, care l-a contrazis pe Cojocari, explicând că amprenta se stochează din punct de vedere tehnic, dar argumentând că era necesar un astfel de sistem.
Citiți principiile noastre de moderare aici!