Reprezentanţii Regiei Autonome de Transport Timişoara spun că licitaţia pentru reabilitarea tramvaielor second ar putea fi lansată chiar în cursul acestei luni.
„Cred că luna aceasta se va pune pe SEAP deja partea de reabilitare tramvaie, suntem terminaţi cu documentaţiile tehnice, cu fişele de date, e supusă aprobării conducerii primariei. Când o avizează punem pe SEAP reabilitarea de tramvaie. Vom face de la 1 la 30, în funcţie de bugetul local. Va fi un acord cadru şi vor fi contracte subsecvente, care se împart în părţi egale. Deci pe 4 ani vor fi cel puţin patru contracte anuale. Unul din contracte va cuprinde cel puţin şapte sau opt bucăţi de tramvaie pentru primul an, 2014”, a explicat directorul RATT, Ioan Goia.
Iar şeful Regiei locale de transport spune că pentru a face un tramvai vechi să arate la fel ca unul nou, şi mai ales să ofere aceleaşi condiţii de confort, este nevoie de mai bine de jumătate de milion de euro.
„Unul era estimat la 700.000 – 800.000 de euro, cu toate condiţiile, schimbat complet şi partea de tracţiune, toate subansamblele principale care se pot schimba pe eficienţă energetică”, a mai afirmat Goia.
Dacă luăm valoarea minimă prezentată de şeful RATT, de 700.000 de euro pentru un vehicul, şi o înmulţim cu 30, câte tramvaie sunt în planul de reabilitare, reise suma de 21 de milioane de euro. Atât ar urma să coste modernizarea vagoanelor second-hand primite din Germania. Prin această transformare ar urma să treacă cele mai noi tramvaie din actualul parc al RATT.
„Coeficientul de stare tehnică a parcului auto este în jur de 55 de tramvaie. În parcul inventar avem undeva la 85 de tramvaie, din care zilnic avem la dispoziţie cam 55 de tramvaie. Vor fi reabilitate cele din circulaţie şi în mod special cele care sunt din generaţia Bremen, GT4 le spunem noi, care au venit la Timişoara mult mai recent. Nu depăşesc vechimea de 20-25 de ani, sunt cu reparaţii capitale făcute, au suferit o modernizare în Germania la mijlocul perioadei de serviciu. Pe alea le reabilităm, altele mai bune nu avem deocamdată”, a declarat Stoia.
Curios este că, până acum, reprezentanţii RATT afirmau că tramvaiele care circulă la ora actuală prin Timişoara sunt produse între anii 1962-1973, perioadă la care se face referire inclusiv în hotărârile de consiliu local. Iată ce spuneau oficialii Regiei în 2011, într-un studiu de oportunitate pentru achiziţia de tramvaie noi, studiu aprobat în Consiliul Local Timişoara: „Vârsta medie a parcului de tramvaie utilizat în prezent de RATT este de 41,5 ani, tramvaiele fiind produse între anii 1962-1973 (…) În prezent, întregul parc circulant de tramvaie îndeplineşte condiţii legale de casare, dar, în lipsă de alte unităţi de transport, suntem obligaţi să îl menţinem în circulaţie cu riscuri şi costuri ridicate de exploatare, urmând a fi casat eşalonat în următorii cinci ani, începând cu anul 2012, în funcţie de achiziţia de tramvaie noi”. Iar de atunci nu s-a schimbat nimic la acest capitol în Timişoara.
E adevărat, studiul de oportunitate a fost aprobat în timpul fostei administraţii, care intenţiona să contracteze un împrumut pentru a achiziţiona tramvaie noi. Asta nu s-a mai întâmplat, iar actuala administraţie, primarul Nicolae Robu, a ajuns la concluzia că nu ne putem permite tramvaie noi. Robu a venit în schimb cu ideea de a reabilita vechile vehicule, afirmând că achiziţia unor noi mijloace de transport în comun rămâne în plan în eventualitatea în care s-ar putea accesa fonduri europene pentru tramvaie.
La începutul acestui an, edilul a şi fost să vadă cum arată tramvaiele modernizate, la Iaşi şi la Paşcani, la Remar, şi s-a întors încântat, anunţând ca asta se va face şi la Timişoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!