În urmă cu câţiva ani era de multe ori mai rentabil să cumperi un asemenea autoturism la un preţ mai mic în străinătate. În acest moment nu se mai poate vorbi de aşa ceva. Schimbările importante de pe piaţa auto europeană, influenţate şi de criza economică, au uniformizat în mare parte preţurile practicate de dealeri. O maşină nouă va costa în euro aproape la fel la un concesionar din Timişoara, dar şi la Szeged sau Bratislava, spre exemplu.
„Diferenţele, la dealerii din estul Europei, nu sunt mari. Diferenţa la preţul final e dat de taxe locale, de valoarea TVA din ţara respectivă. Acum, odată cu creşterea taxei pe valoarea adăugată în România şi în restul ţărilor nu mai există preţuri diferite la maşini noi. Înainte de majorarea TVA în România, în ţările din jur preţurile erau un pic mai jos decât la noi, acum nu mai găsim această situaţie. În estul Europei nu poţi spune că mai sunt diferenţe de preţ”, ne-a declarat Eugen Cocea, din partea site-ului timişorean de specialitate 24auto.ro.
Preţuri diferite vom întâlni în schimb în Europa occidentală. Dar nu mai mici, ci mai mari decât în această zonă.
„Dacă faci o comparaţie la preţul unui model de bază vei observa că sunt diferite în România şi în Germania. Fiecare ţară îşi defineşte propriul standard pentru piaţa respectivă. Fabricantul nu impune un anumit standard, fiecare îşi stabileşte individual ce va pune pe modelul de bază vândut pe piaţa respectivă. Importatorul stabileşte că în România se va instala aer condiţionat manual, comerciantul din Germania că e nevoie de climatronic, de aer condiţionat automat. Deci, apare o diferenţă de preţ. Dacă la noi se vinde maşina cu 14.000 de euro, în Germania va costa din acest motiv 18.000 de euro. Ca principiu, nu sunt diferenţe de cost, acestea apar ca urmare a taxelor locale aplicate: accize, taxe de înmatriculare, cost cu transportul autoturismelor de la producător la dealer, TVA”, a mai explicat Cocea.
Interesant este că există diferenţe de dotare chiar şi pe regiuni. „În România au fost diferenţe de dotare sau formă chiar între dealerii din diferite regiuni. În Banat se cere un anumit grad de dotare sau anumite tipuri de culori, în timp ce în Oltenia se cere cu totul altceva. Fiecare se adaptează solicitărilor”, a mai menţionat Eugen Cocea.
Service-ul românesc, mai ieftin ca în Europa
Cum vânzările de autoturisme şi marjele de profit per autoturism au scăzut foarte mult în ultimii ani, importanţa operaţiunilor de service în garanţie sau post-garanţie a crescut foarte mult în strategia unui dealer auto. Iar România se poate lăuda cu un cost mai scăzut decât alte ţări la acest capitol al servisării.
„Tariful manoperei este destul de scăzut în România. În ţările din vest acestea sunt mult mai mari”, a concluzionat Eugen Cocea. Diferenţele de preţ apar ca urmare a manoperei mai ieftine. În ceea ce priveşte piesele auto, acestea sunt disponibile la preţuri similare indiferent de piaţă. Desigur, vorbim de piesele auto de origine, cele furnizate de producătorul autoturismului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!