Marți, 11 iulie, la Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) a fost prezentat noua serie de date care fac parte din studiul multianual „Barometrul calității vieții în Municipiul Timișoara”.
Datele, care reflectă mai multe domenii de interes pentru comunitatea timișoreană în perioada noiembrie 2022 – martie 2023, pot fi ulterior folosite de administrația locală pentru politicile publice viitoare și optimizarea investițiilor care se fac în oraș.
La conferință au participat rectorul UVT Marilen Gabriel Pirtea, primarul Timișoarei Dominic Fritz și coordonatorii studiului, universitarii Marius Matichescu și Alexandru Drăgan.
„Cercetători în sociologie, geografie socială și științe ale comunicării de la Universitatea de Vest din Timișoara au dezvoltat, în colaborare cu Primăria Municipiului Timișoara, un instrument de măsurare a percepției oamenilor față de calitatea vieții lor în comunitate, conform normelor metodologice în domeniu, pe un eșantion reprezentativ.
Chestionarul este structurat pe analiza celor cinci dimensiuni utilizate în cadrul Eurobarometrului Quality of Life in European Cities: satisfacţia cu privire la condiţiile de viaţă din oraş, opinia oamenilor despre oraşul lor, satisfacţia cu privire la problemele de mediu, satisfacţia cu privire la viaţa personală şi identificarea celor mai importante trei probleme ale orașului”, explică reprezentanții UVT.
Cei mai mulți timișoreni, mulțumiți de direcția în care se îndreaptă orașul
Sondajul măsoară gradul de satisfacție al timișorenilor privind infrastructura și serviciile publice, problemele de mediu, Programul Timișoara 2023, gradul de mulțumire privind cartierul în care locuiesc, dar și date privind avantajele și dezavantajele orașului sau direcția în care se îndreaptă Timișoara, România și Europa.
Potrivit datelor colectate de cei de la UVT, o mare parte din timișoreni – 65,7% – consideră că orașul de pe Bega se îndreaptă într-o direcție bună. De asemenea, 82,5% dintre participanții la studiu au fost de părere că programul Timișoara, Capitală Europeană a Culturii contribuie la creșterea calității vieții în oraș.
Cu toate acestea, doar 36,7% dintre timișoreni cred că România se îndreaptă într-o direcție bună. În ceea ce privește Europa, părerile sunt împărțite: jumătate din timișoreni nu cred că aceasta se îndreaptă într-o direcție bună.
Principala nemulțumire a timișorenilor rămâne traficul auto din oraș; aproape jumătate (47%) îl consideră o problemă. Datele arată o evoluție pozitivă față de anul trecut când 57,3% erau nemulțumiți de traficul din Timișoara.
Un salt spectaculos s-a înregistrat la gradul de mulțumire privind curățenia stradală: de la 26,8% mulțumiți în 2021, la 55,8% în prezent, cifra actuală atingând cel mai ridicat grad de mulțumire din 2016 încoace.
„Înregistrăm o creștere a mulțumirii timișorenilor în aproape toate domeniile cercetate. Majoritatea timișorenilor e mulțumită de direcția în care se îndreaptă orașul și asta este încurajator pentru noi ca administrație. La fel de încurajator este și faptul că peste 80% din timișoreni cred că implicarea lor în comunitate poate contribui la bunăstarea orașului. Problemele cronice ale Timișoarei rămân traficul auto și lipsa locurilor de parcare, unde lucrăm la soluții. E un semnal foarte bun faptul că timișorenii se îndreaptă tot mai mult spre transportul în comun și sper că această dinamică crescătoare să se intensifice odată cu modernizarea flotei de transport. La fel de optimist sunt și că noile proiecte de regenerare a zonelor Traian și Mocioni vor răspunde nevoii de mai mult spațiu pentru oameni pe care o vedem destul de pregnant în răspunsurile primite”, a spus primarul Dominic Fritz.
Marilen Gabriel Pirtea, rectorul UVT, a spus că noile date atrag atenția asupra unor probleme trenante, care îi deranjează de mai mult timp pe timișoreni.
„Suntem o comunitate în care obiectivele comune primează, iar datele Barometrului calității vieții, un studiu multianual realizat de echipa de cercetători din UVT, măsoară indicatori relevanți despre opiniile timișorenilor în legătură cu evoluția vieții urbane. Evoluția în timp este deosebit de relevantă, atât pentru administrație, cât și pentru mediul universitar sau pentru cel de business. Noile date atrag atenția asupra faptului că nemulțumirile se mențin față de câteva domenii sensibile – precum traficul urban sau calitatea aerului – dincolo de faptul că mulți dintre indicatori cunosc evoluții bune”, a declarat Pirtea.
De la un an la altul, mai mulți timișoreni au început să renunțe la deplasările cu mașina personală. Procentul a scăzut de la 68%, cât era anul trecut, la 56,5% în prezent. De asemenea, mai mulți cetățeni par să opteze pentru transportul în comun (o creștere de la 31% la 47% de la un an la altul) sau pentru mersul cu bicicleta (de la 15% la 21%).
În ceea ce privește locurile de parcare, se remarcă nemulțumirea cetățenilor din zona Cetate și din Elisabetin, Calea Șagului, Aradului, Calea Buziașului, Dâmbovița sau Ronaț, care cred că acestea sunt insuficiente.
Dacă vine vorba de școlile la care timișorenii au acces în cartierele în care locuiesc, cetățenii din centru se declară mulțumiți de acestea, însă cei din Ciarda Roșie, Calea Buziașului, Ronaț, Torontalului, Modern sau Freidorf nu sunt prea încântați de ele.
Sondajul a fost realizat pe un eșantion reprezentativ pentru populație, format din 2192 de persoane, intervievate față în față și online cu marjă de eroare ± 2,1% pentru un nivel de încredere de 95%, distribuite la nivelul celor 36 de cartiere din Timișoara în funcție de densitatea populației.
Echipa de cercetare de la UVT este formată din: coordonator proiect: conf. univ. dr. Marius Matichescu, membrii echipei: lector univ. dr. Alexandru Drăgan, prof. univ. dr. Delia Vârgă, conf. univ. dr. Daniel Lucheș, lector univ. dr. Silvia Fierăscu, conf. univ. dr. Claudiu Boțoc, asist. cercetare Adelina Tuță, asist. cercetare Jessica Lozsa, asist. cercetare Raluca Răducanu.
Barometrul privind calitatea vieții în Municipiul Timișoara împlinește deja șapte ani de când a început să fie realizat.
Trimite articolul
XAre Lae “sondaje” pe FB care arata ca el Lae afost cel mai bun primar si ca la urmatoarele alegeri, condidand indepentent, va castiga cu peste 80%…
Orice alte sondaje nu sunt bune!!!
-
😂😂😂😩
Cred ca doar frit a fost intrebat.
sondajele ies in functie de cine da banii
-
Sondajul asta se face de ani de zile. A fost si pe vremea lui Robu. Daca sondajul arata o imbunatatiire, inseamna ca ceva sa intamplat. Spun asta pt ca nu cred ca Robu sau cine a fost cu banii pe vremea aceea, a platit mai prost. Plus ca e un sondaj realizat de pe hartie de UVT. Daca nici Ronu nu era prieten cu universitatiile, atunci nimeni. Asa ca dupa parerea mea, da, sondajul este relevant si probabil este si aproape de realitate.
-
fals
Cum sa fie bine?
Am fost deasupra Clujului, acu’ suntem mult sub. Ne-a luat fata si Iasiul.
Aeroportul Tmisoara are trafic muuult mai mic ca Clujul.
Clujul isi face metrou, noi cu barcuta… in cada.
Cati cetateni au renuntat la Colterm dupa “reusita” de anul trecut a alui Fritz cand a alsat orasul 3 zile fara caldura?
Daca ne-am propus sa ajungem ca Aradul sau Oradea, atunci suntem pe calea cea buna.
-
Ala e argumentul ca suntem sub Cluj, metroul care “se va face”? Vrem sa fim si noi un oras ultra-agitat de un tineret care-si cheltuie toti banii pe chirii absurde si pe preturi astronomice la orice “distractie”? Poate singurul lucru mai bun la Cluj e ca sunt mai multe firme mici sau medii pentru it-isti comparativ cu Timisoara unde cateva firme mari au 90% din forta de munca in domeniu. Si in Cluj cei mai multi au centrale individuale, cred ca mai multi decat aici, si acolo sunt suburbiile dormitor dar cu un acces mai dificil spre oras, si acolo e poluare in cazanul ala dintre dealuri. Clujul e multa reclama si cam atat. As prefera sa urmam Oradea ca si dezvoltare, desi si acolo am inteles ca unele lucruri sunt facute cam prea “in forta”.
ma uit la cifrele pentru transportul in comun din zona Fratelia in care locuiesc. Teoretic avem tramvaiul 7 si autobuze 32 si E8, nu stam rau fata de alte cartiere. Si usor de ajuns pe Sagului unde mai ai variante. Problema este datorata faunei din cartier, multi oameni ne-educati, multi romi care degradeaza permanent mijloacele de transport incat nu iti vine sa urci in ele. E un cerc vicios – nu punem tramvaie noi ca le strica lumea; oamenii seriosi si civilizati nu mai iau transportul in comun pentru ca este mizerabil.
Ati vazut raportul? ati vazut ca aproape toti indicatorii(exceptie traficul auto?!?🤪 si apropierea de un supermarket) din “Satisfacția în raport cu infrastructura și facilitățile orașului” sunt sub cei din 2019? Dar ca satisfactia fata de “Spaţii publice și pietonale” e la un minim din toti anii in care s-a masurat? 😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣🤪🤪🤪🤪
#exista minciuni, minciuni sfruntate, si statistici.
#totul e sa stii cum s-o prezinti🤪
#noroc ca nimeni nu verifica nimic niciodata, fiecare interpreteaza cum ii zic “ai lui”. Traiasca rumegușul!
#noaptea minții
(#🤪)^125
-
Frustrare multa
PS. Au fost alesi 🤪🤪🤪-
au fost alesi, Exact! NU de catre mine, asa ca frustrarea (sau disonanta cognitiva, dupa caz) e la cei care au tot ales pe criterii… simpatice🤪
#🤪
-
-
Oare țe o fi fost în 2020 de s-a enervat toată lumea și a început să meargă cu mașina personală?întrebare de 100 de puncte
Or fi facut sondajul pe segmentul celor veniti(sate intregi)la Timisoara…de la saracia aia, aici probabil ca traiesc viata-de-viata, ca-i mai usor sa migrezi decat sa-i ‘fortezi’/sa te lupti pe/cu politicienii locali sa faca ceva pentru oameni…..
-
ai vazut raportul? Nu? NU?!? 🤣😂🤣🤣🤪
ps crezi ca cei veniti anul trecut sunt veniti din alte sate decat cei veniti acum 4 ani? clujul a inceput sa se dezvolte cand a renuntat la cliseul cu “patriotismul” lui funar. noi putem sa continuam cu clisee ca asta al tau, sigur ajuta🤪#🤪
-
Sigur-sigur, ai dreptate…cuvintele “OR FI FACUT”, iti spun ceva, sau vorbesti ca sa te afli in treba ??
-
#🤪
-
-
Confunzi dezvoltarea cu invartitul banilor. Aia nu e dezvoltare ce e acolo, e un haos caruia cei de varsta a doua sau a treia nu prea ii fac fata decat lasandu-se amagiti si ei de vorbe de PR.
-
e doar un alt episod al propagandei si gargarei useriste
Aha, cu festivaluri lgbt pe strazi organizate si sustinute de Fritz, fix in directia buna ne indreptam!!
Trist ca si Craiova nea depasit la evenimente si investitii in infrastructura, au stadion, sala polivalenta, investitii in industrie, mall nou, festival de teatru, Cred ca preturile sant mai mari in Craiova la apartamente. Noi avem doar centru construit de austroungari.
-
Investitiile din Craiova le-a facut Olguta, din banii primiti cadou la nunta.
-
Si atunci de ce vin din Craiova in Timisoara?
Cat timp exista masini exista nemultumiri legate de trafic.
E inevitabil.
Trebuie trimise in gunoiul istoriei alatyri de pasta de dinti cu uraniu
E bine. A fost benzina 5 lei, apoi au crescut-o la aproape de 10 lei, apoi au mai scazut-o la 6 si uite asa nea-u prostit.
USR trebuie sa plece. Fritz nu a facut nimic pentru oras si iesirea cu parada gay este impardonabila pentru o cetate ce nu se vrea a fi Sodoma si Gomora.
-
:))))))))))))) mare e gradina domnului….
Alegerile de la anul vor arata cat de multumiti sunt de fapt timisorenii. Sunt sigur ca si la anul vom avea un sondaj poziitiv, dar ma indoiesc de realegere.
-
Timisorenii neget-begeti.
Exista 2 categorii de oameni: aia care trăiesc în bula lor, au timp și sunt fericiți și vor răspunde la astfel de sondaje și cei care vad realitatea de prin alte orașe din țară cum e Oradea sau din oricare alt oraș din vest, oameni care au mult de lucru sunt ocupați și nu vor răspunde la astfel de sondaje. Unde s-a făcut sondajul asta? Și teoria se va confirma!
-
partial sunt de acord, exista do’o categorii de oameni. dar categoriile sunt altele: cei care citesc “barometrul” si cei care nu. Ei,astia din urma is de departe majoritari, altfel n-am fi ceea ce suntem, adica:
#🤪
Eu vad in studiu ca 31,2 dintre timisoareni cred ca Europa se indreapta intr-o directie gresita, iar 49,6 intr-o directie buna.