Vă reamintim că în 24 iulie, ministrul român al Transporturilor Sorin Grindeanu s-a întâlnit cu ministrul maghiar al Afacerilor Externe, Péter Szijjártó, la Palatul Administrativ din Timișoara, pentru a semna un nou memorandum care prevede refacerea legăturii feroviare dintre Timișoara și Szeged.
Săptămâna aceasta, în 27 noiembrie, aleșii județeni au aprobat cofinanțarea proiectului, urmând ca 80% din acesta să fie realizat cu fonduri europene prin Programul Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR).
„Având în vedere lansarea apelului pentru proiecte strategice în cadrul Programului INTERREG VI România-Ungaria, propunem depunerea proiectului strategic Szeged Timișoara Dream Railway (Cale ferată de vis Szeged-Timișoara), având ca obiectiv principal elaborarea documentației de proiectare – faza Studiu de Fezabilitate (SF)/Documentație avizare a lucrărilor de intervenție (DALI) pentru realizarea ulterioară a unei căi ferate care să asigure legătura între Timișoara și Szeged”, se arată în raportul de specialitate al proiectului votat miercuri de către aleșii județeni.
Traseul căii ferate va fi Timișoara – Dudeștii Noi – Becicherecu Mic – Biled – Șandra – Lovrin – Sânnicolau Mare – Cenad – Szeged. Se va lua în considerare traversarea Mureșului la Cenad spre Apatfalva.
Potrivit reprezentaților CJT, în cazul în care se păstrează traseul căii ferate Szeged-Timișoara, așa cum este propus în cererea de finanțare, se va construi un pod feroviar distinct de podul rutier de la Cenad destinat traficului greu cu ieșire din județul Timiș. Pentru acesta din urmă s-a depus deja o cerere de finanțare de către CJ Timiș, în cadrul programului INTERREG VI-A România-Ungaria 2021-2027. Licitațiile vor avea loc doar după obținerea finanțărilor.
„Vă spun în premieră, ne dorim deschiderea unui punct de trecere a frontierei pentru traficul greu în județul Timiș în zona Cenad – Sânnicolau Mare. Zona aceea a județului Timiș este practic izolată și are foarte mulți kilometri de parcurs până la Orțișoara, la urcarea pe autostradă, și după aceea întoarcerea până la Nădlac; e un ocol de 100 km. Pe când, de la Sânnicolau Mare până la autostrada care leagă România de Ungaria, traseul pe care noi îl dorim acum are 17 kilometri în linie dreaptă.
Deci acest tren, dar și un pod peste Mureș și un punct de trecere a frontierei pentru traficul greu sunt în viziunea noastră prioritare în mandatul acesta”, a afirmat, miercuri, Alfred Simonis, președintele Consiliului Județean Timiș.
Noul pod va fi realizat cu bani europeni accesați de Ministerul Transporturilor. Podul peste râul Mureș a fost dinamitat în urmă cu opt decenii.
„Licitația pentru pod este într-un stadiu destul de avansat, în faza de licitație pentru studiul de fezabilitate și are finanțare europeană prin Ministerul Transporturilor. Ne așteptăm ca după ce avem SF-ul gata să avem și finanțare.
Nu este un obiectiv extrem de scump, vreo zece kilometri sunt pe teritoriul României și doar șapte pe teritoriul Ungariei. Practic, după ce podul e gata, trebuie să facem demersurile pentru a deschide și punctul de frontieră. Dar dacă intrăm în Schengen și, practic de la 1 ianuarie 2025 ar trebui să fim în Schengen, n-ar mai fi atât de complicat să deschidem un punct de trecere a frontierei”, a mai declarat Simonis miercuri.
Pe aceeași temă:
Am putea ajunge cu trenul din Timișoara în Szeged. Încă un pas pentru refacerea legăturii feroviare
Trimite articolul
XAlt punct de frontiera?Pai nu intram in Schengen?